Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)  (läst 20072 gånger)

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Hej, jag undrar om detta är tillräcklig mängd olja på mätt på oljestickan?

Oljestickan tror jag inte är original så ser inga streck som skulle visa min/max...

Se bild här:
http://postimg.org/image/7owvnohcv/

Såhär ser det ut nere i växellådan efter att jag skottat lite snö. Ser det bra ut? Tycker det är lite konstig färg, men jag håller ju på o lär mig ännu...
http://postimg.org/image/80ec0fxsv/

Det är samma olja till växellåda och hydraul på Grållen?
Vilken olja är lämplig att använda?

Uppskattar alla svar!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
Oljan ser bra ut men brudarna och euron har jag aldrig sett i lådan. Sån olja ska jag ha

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Oljan ser bra ut men brudarna och euron har jag aldrig sett i lådan. Sån olja ska jag ha

Så det ser inte för lite ut på stickan? Det är ju inte ens upp till halva stickan.

Hydraulen lyfter lite svagt, så undrar om man kunde få mer styrka med lite större mängd olja. (Om det nu är för lite...?)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Jag har defekt färgseende så ta inte mitt ord för hårt, det lär komma folk som både har bättre ögon och kunskap än mig som svarar..
Men jag tycker oljan ser märklig ut.. Nästan så jag skulle misstänka att det är vatten i den. Vilket skulle förklara varför hydrauliken är svag också.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14988
    • Östergötland
Visst är det vatten i den oljan.

Fungerar hydrauliken när det är ett antal minus ute?

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Visst är det vatten i den oljan.

Fungerar hydrauliken när det är ett antal minus ute?

På nåt vis misstänkte jag vatten i oljan - baserat på färgen. Har upplevt att oljan i båten har blivit dylik färg vid kontakt med vatten....

Hydrauliken fungerar inte bra alls vid minusgrader (senast jag skottade snö fick jag nästan lyfta bladet för hand)... Jag antar att detta är symptom på vatten då?

Vilken olja ska grållen ha?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
På nåt vis misstänkte jag vatten i oljan - baserat på färgen. Har upplevt att oljan i båten har blivit dylik färg vid kontakt med vatten....

Hydrauliken fungerar inte bra alls vid minusgrader (senast jag skottade snö fick jag nästan lyfta bladet för hand)... Jag antar att detta är symptom på vatten då?

Vilken olja ska grållen ha?
Har du vatten i oljan så har du förmodligen större problem än just vattnet i oljan.. Nämligen orsaken till att det är vatten däri. Inte för att jag vill låta som en olyckskorp men det finns en stor risk för att du får göra en betydande insats för att få den i ordning.

Jag skulle gjort så här först.. Tömt ut oljan. Fyllt på med diesel och tömma ur några ggr för att få väck ev kvarvarande vatten. Sedan slagit i ny olja och kört lite för att sedan se hur oljan ser ut. Blir den vit igen är det bara ta ett snack med någon motorkunnig och se om de kan identifiera problemet.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Jag var nog överdrivet pessimistisk.. :)
Det är växellåda, bakaxel och hydraulik som har gemensamt oljesystem på de traktorerna, turligt nog inte motorn.. :) och det är visst inte särskilt ovanligt att vatten läcker in i detta system om traktorn står ute.
Problemet är att du kört den med denna olja, även vid kallgrader. Det kan pajja oljempumpen och försämra kapaciteten..

Men börja med att tömma ut, skölja med diesel och slå i ny olja..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Tack Halte. Jo den har stått ute, och oljestickan är hemgjord så antagligen har det läckt in regnvatten där vid häftigare skyfall...

Läste på annat håll att  SAE 80W-90 GL-4 skall vara bra, eller 15W-40.
http://www.krimarc.se/gralle/member/teknik/tekniktips_vaxellada.pdf

15W-40 är billigare så snålheten får antagligen styra.

23 liter går det också enligt ovan. Då kan jag kolla på stickan samtidigt vad optimala mängden är och rista in egna streck. Bra!


torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
Med största sannolikhet går det också bra med en sån här "universal-traktorolja" som t ex Granngården och Biltema säljer.

Om du skulle få tag på en växellådsolja som är märkt GL1 så går nog det också, Grållen har ju inga hypoidväxlar som kräver GL4-egenskaper hos oljan. Se däremot upp med GL5, den är enbart avsedd för t ex bakaxelväxlar på bilar, och kan innehålla tillsatser som angriper mässing och andra kopparlegeringar.  Skulle det stå GL4/5 på oljan så går den däremot bra att använda.

För att få ut så mycket som möjligt av den vattenblandade oljan, så försök röra all hydraulik fram och tillbaks mellan ändlägena medan växellådan är tom på olja, och ta isär slangkopplingar mm där det går för att tömma ut mer.  Om det finns något oljefilter eller oljesil, så ta ut och rengör det också.  Gör om all tömning och rengöring efter dieselsköljningen.

Om det slutar med att du har 23 liter praktiskt taget ny olja som ändå innehåller vatten så går det, om man verkligen vill, att koka ur vattnet. Håll oljan vid runt 120 grader, absolut inte över 130, tills det inte knastrar och sprätter om den längre. Tänk på brandfaran och gör kokningen utomhus, långt från brännbara eller ömtåliga saker. Bevaka temperaturen noga och ha en stor pulver- eller kolsyresläckare redo.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
Där var det mycket vatten i oljan.

Jag har för mig att vanlig universaltraktorolja 10W30 skall fungera i bakändan på Grålle. I alla fall är det rätt bakändsolja för MF 35 och 165.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Där var det mycket vatten i oljan.

Jag har för mig att vanlig universaltraktorolja 10W30 skall fungera i bakändan på Grålle. I alla fall är det rätt bakändsolja för MF 35 och 165.


Har en full 20 liters tank 10w30 i uthuset... Det mest ekonomiska vore ju att använda denna. :)

Det är Mobil Delvac Super 1400 10W30 jag har liggande... - info här:
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSECVLMOMobil_Delvac_Super_1400_10W-30.aspx

En MF35 är väl snarlik Grålle 20? Vågar man köra på det?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
Enda skillnaden mellan 10W-30 och 15W-40 , om oljorna uppfyller samma specifikation i övrigt, är att 10W-30 är lite mer tunnflytande.  10W-30 fungerar säkert bättre när det är riktigt kallt på vintern, men om man kör traktorn och hydrauliken hårt en het sommardag är det större risk att 10W-30 blir så tunn att inre läckage i hydraulpump, ventilblock mm börjar ställa till problem.

Så när du ändå har 10W-30 -oljan tillgänglig så kan du utan vidare använda den.

 

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Tack för infon Torbjörn. 10w-30 får det bli. Säkerligen bättre än vattenoljan jag har just nu...

Läste för övrigt nånstans att vattnet kan komma in via växelspaken eller dess hål på hyttlösa traktorer - något att tänka på för dem som förvarar traktorn under bar himmel.

Jag återkommer senare med erfarenhet att dela angående 10W-30 i Grålle bakdel - hoppas hydrauliken blir starkare med denna olja än med sörjan jag har idag.

Jag tror också att jag använder Grållen och Hydrauliken som mest på vintern - skotta snö, lyfta vedlådor... På sommarn cruisar jag väl bara runt med ett gräs-strå i mungipan, halmhatt på huvet och plockar upp liftande brudar på släpkärran...  ;D

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
Jag har forskat litet.
Tydligen är Grålle annorlunda i bakdelen än de nyare modellerna. Enligt instruktionsboken skall det vara SAE 90 i bakdelen alternativt SAE 50 om man kör mycket i kallt klimat.
Din 10W30 kommer sannolikt att läcka ut för den är alldeles för tunn.

Instruktionsbok på svenska finns att ladda ned och skriva ut på
www.annatefka.com.
Klicka på Technieck till vänster på sidan och sedan på Instruktie Boeken uppe på sidan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Viskositetsbeteckningar på motorolja och transmissionsolja är olika.  En motorolja SAE 30 är lite tjockare än transmissionsolja SAE 80.

Läste precis om det i Jim Lundbergs Stora tvåtaktsboken.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
I sammanhanget kan nämnas att i instruktionsböckerna för äldre Saab 99 angavs att man valfritt kunde använda antingen växellådsolja SAE 80W-90 GL4 eller motorolja SAE 10W-30 i växellådan. I verkstadshandboken stod det lite mer ingående om oljeval, och där föreslog man att använda 80W-90 om kunden klagade på missljud från växellådan, respektive 10W-30 vid klagomål på dålig synkronisering eller svårt att växla. Vid mycket sträng kyla kunde man tillfälligt gå över till ATF, alternativt spä ut den ordinarie oljan med ATF.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14988
    • Östergötland
Jag hade bara helsyntet 10W30 hemma när jag tömde grållen på en olja som såg sämre ut än i din, så den åkte i. Har fungerat bra i 2 år nu.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Nu har jag bytt oljan! Det fick bli 20 liter 10W30 som jag hade stående, och 3 liter 15W40 som jag köpte.

Lite bilder kan jag bjuda på som tack för ert engagemang!

Främre hålet - Ser ut som senap:
http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg

Mellersta hålet - En stråle olja, en stråle vatten:
http://s7.postimg.org/6hyiuud2z/WP_20160202_005.jpg

Bakre hålet under bakaxeln - Nån droppe olja, en stråle vatten:
http://s7.postimg.org/6vzuufx6j/WP_20160202_006.jpg

Kolla, det fanns lite olja i vattnet:
http://s7.postimg.org/atn4jujzv/WP_20160202_008.jpg

Det blev lite mer omständigt än vad jag hade tänkt, för vattnet i botten av oljetråget hade frusit innan jag var klar. Fick tina upp det efter bästa förmåga med diesel som jag värmde upp på en platta jag brukar värma olja/tjära med till båten om vårarna. Hällde i varma dieseln och tappade ur - fick det sköljt på samma gång. Det tinade nog upp det mesta. Nästa gång gör jag detta i sommarvärme, så slipper man fruset vatten...

Prövade hydrauliken efter att jag bytt och det var märkbar förbättring! Riktigt snabb mot vad jag är van med.

Note to self: Oljan går upp till mitten exakt, på hemgjorda oljestickan vid 23 liter (Grålle ska ha 22.8 liter enligt instruktion.)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
Det blir spännande att se om du har fått ut allt vatten eller om den nya oljan också blir grumlig efter en tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
Skogsträdgård, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser