Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gå ner på 75% ?  (läst 8824 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: gå ner på 75% ?
« Svar #20 skrivet: 24 jan-16 kl 00:01 »
Jobbar fyra dagar i veckan. Känns helt ok! Att tänka på är väl pension och att A-kassan om man blir av med jobbet blir ganska liten. Jobbar man 80% så får man 80% A-kassa, även om man tjänat bra. Jag njuter fantastiskt av min extradag och börjar nu bli så till åren kommen att jag hoppas kunna gå ned till tredagarsvecka om kanske fem år.

Eftersom jag inte tror att det blir så mycket pension för någon i framtiden, jag tror att det kommer att bli dålig ekonomi, så försöker jag lägga undan en del av det jag tjänar för att ha som reserv sen. Kan jag lägga undan ett par årslöner och sen använda dem för att dryga ut pensionen kan det ändå bli drägligt.

Satsar hårt på att bli skuldfri. Utan skulder och med en del egenframställd mat tror jag det går att leva rätt billigt. Känslan av att vara fri, fri från andras ekonomiska makt över mig, längtar jag efter.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #21 skrivet: 24 jan-16 kl 01:08 »
Skatten borde bli mindre. Kommer du ner under en viss summa betalar du ju ingen skatt.

16 000 per år, har jag för mig?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 24 jan-16 kl 01:15 »
Nja, högre är det, men jag är rätt kass på skatteverkets listor. Har för mig att äldsta grabben fick tjäna över 20 000 utan att behöva deklarera, och med en del schablonavdrag så blir det betydligt högre även om du måste fylla i papper.

husbehov

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 jan-16 kl 07:05 »
Jobbar fyra dagar i veckan. Känns helt ok! Att tänka på är väl pension och att A-kassan om man blir av med jobbet blir ganska liten. Jobbar man 80% så får man 80% A-kassa, även om man tjänat bra. Jag njuter fantastiskt av min extradag och börjar nu bli så till åren kommen att jag hoppas kunna gå ned till tredagarsvecka om kanske fem år.

Eftersom jag inte tror att det blir så mycket pension för någon i framtiden, jag tror att det kommer att bli dålig ekonomi, så försöker jag lägga undan en del av det jag tjänar för att ha som reserv sen. Kan jag lägga undan ett par årslöner och sen använda dem för att dryga ut pensionen kan det ändå bli drägligt.

Satsar hårt på att bli skuldfri. Utan skulder och med en del egenframställd mat tror jag det går att leva rätt billigt. Känslan av att vara fri, fri från andras ekonomiska makt över mig, längtar jag efter.
då kör vi ungefär på samma tanke pensionen i framtiden kommer vara ett brev med ett blue pill med cyanid och ett "tack för god tjänst" på billigt papper de vill ha avi avgift på . jag ska bli skuldfri med (väldigt hög prio) . odlar en del redan och bygger samtidigt ut el systemet för att slippa elräkning så småningom . har tänkt att jobba vidare senare mest för buffertens skull , mycket frihet! så snart som möjligt men ska försöka mej på efter semestern , ni alla verkar ju ha fixat till det så det verkar ju finnas möjlighet , mera hopp
« Senast ändrad: 25 jan-16 kl 07:12 av husbehov »

johe71

« Svar #24 skrivet: 25 jan-16 kl 08:35 »
Nja, högre är det, men jag är rätt kass på skatteverkets listor. Har för mig att äldsta grabben fick tjäna över 20 000 utan att behöva deklarera, och med en del schablonavdrag så blir det betydligt högre även om du måste fylla i papper.

Från skatteverket: " År 2016 behöver du inte betala någon skatt om du tjänar under 18 739 kr. "

skulle vara intressant att veta vad du menar med "en del schablonavdrag" då jag har fått för mig att det [för en normal arbetare] finns väldigt få avdrag man kan göra förutom reseavdrag...

jag har ordnat upp min ekonomi ganska bra och även talat med min chef om att så småningom gå ner på 75% . det jag undrar är om det rakt av blir 25% mindre lön eller om det blir lite mindre skatt då ?

exempel från skattetabell 35 (gäller lön för personer födda 1951 eller senare - andra födelseår eller typer av ersättning ger andra siffror)
tjänar du 20000 så betalar du 4656 kr i skatt => 15344, 75% av det skulle vara 11508 kr
tjänar du 15000 så betalar du 3088 kr i skatt => 11912

det blir lite mindre skatt, så du får ut lite mer än 75%... men det rör sig inte om några jättesummor

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 25 jan-16 kl 10:56 »

skulle vara intressant att veta vad du menar med "en del schablonavdrag" då jag har fått för mig att det [för en normal arbetare] finns väldigt få avdrag man kan göra förutom reseavdrag...

Tänkte mest på det där jobbskatteavdraget. Men som sagt, jag har dålig koll på vad man kan göra för avdrag och vad som gäller, däremot vet jag att om man inte börjar betala skatt från första kronan så blir resultatet att man betalar procentuellt mindre skatt på en lägre summa.

Reseavdrag kan ju påverka om det är ekonomiskt smart att jobba alla veckodagar, men kortare, eller komprimera sitt åkande till tre längre dagar. Men det känns som en mindre grej i förhållandet till hur arbetstiden passar.

johe71

« Svar #26 skrivet: 25 jan-16 kl 11:06 »
Tänkte mest på det där jobbskatteavdraget.

ok, jobbskatteavdraget är automatiskt och redan med i skattetabellerna... det är inget man gör själv :)

husbehov

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 jan-16 kl 12:23 »
måste bara skryta lite . har precis betalt det sista på ett lån idag som jag har haft släpande i 7 år för gamla synder ! så framöver - billigt boende, pengar över och snabbt framåt ! sen 75% och fritid ! den dagen en ny man :)

malarmaster

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 jan-16 kl 13:18 »
har själv gått på halvtid(eget företag)  och lagt resten av tiden hemma på hus o trädgård och andra intressen. Funkar bra OM man är skuldfri och flexibel.
Har inga lån eller andra skulder,ingen hyra (huset kontantköpt tidigt 80-tal),utgifter består av el o sophämtning,försäkringar.
I år går jag på pension då jag fyller 61 och jobbar därmed bara med sådant som roar mig. Problemet jag haft med företaget är att skattemyndigheten bråkar om min inkomst,de förstår inte att folk inte vill jobba bara för att betala skatt. Pensionen löser detta då företaget därmed går i graven.Jobba kan man ändå göra genom andra företag typ egenanställning eller att ansluta sig till typ veteranpoolen eller 55+. Fördelen är att man slipper pappersarbete och myndighetskontakt och ändå kan jobba när det passar.
Jag satt länge o räknade på alternativen och när det är lämpligt att gå i pension men i mitt fall spelar de få kronor som jag kunde fått mer ingen roll,bättre att göra så här medans man har ork och livskvalite kvar än att vänta till 65 när man kanske är sjuk o orkeslös.Ser ju jämnåriga kompisar o släkt dö alternativt bli allvarligt sjuka och det långt innan ordinarie pension.Far dog 60 år gammal och hann aldrig få pension.Svågern dog 58 år gammal,flera skolkompisar har redan dött,(1/3 av klassen är idag borta,8 personer av 25 från 3:dje klass) och det är alltså även för dem 4 år kvar till 65-årsdagen.
Så jag säger bara Go for it.livet är inte till för att jobba,betala skatt och dra på sig skulder för att visa upp ett flott hus o ny bil.
Livskvaliten måste vara avgörande,att trivas med livet... ulf

Sjaunja

• -
« Svar #29 skrivet: 25 jan-16 kl 13:19 »
Konfettiregn! Fyrverkerier! Jubelrop! Grattis till lånbefrielsen Husbehov.  :)

husbehov

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 25 jan-16 kl 14:25 »
Konfettiregn! Fyrverkerier! Jubelrop! Grattis till lånbefrielsen Husbehov.  :)
tack :) kan inte fatta att just det aldrig mer suger från kontot så skönt ! men har en skvätt på huset kvar faktiskt som jag ökade amorteringen på i samma veva så inte helt fri än men snart . men nästan helt säkrad är jag nu ifall allt skulle skita sig :)

husbehov

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 jan-16 kl 14:34 »
malarmaster - det ska bli av . har lite saker att ordna först bara :) allt går för bra nu så väntar på när det vänder bara :)

torparmot

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 25 jan-16 kl 16:53 »
Jag gick ner och arbetade 50% mina 10 sista arbetsår. Mån-onsdag eller to-fredag, arbetet fick styra när jag behövdes mest. Längre ledighet på sommaren, det passade både arbete och torparliv. Jag ångrar absolut inte det valet, men planera ordentligt, dra ner på utgifterna och bygg gärna upp ett sparande. Pensionen blir ju mycket blygsam. Det kostar att bo på landet även om man är skuldfri. Nu har jag varit pensionär i 11 år och kan ägna all tid åt trädgårdsland och självhushåll. Lycka till! Torparmor.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 jan-16 kl 18:05 »
måste bara skryta lite . har precis betalt det sista på ett lån idag som jag har haft släpande i 7 år för gamla synder ! så framöver - billigt boende, pengar över och snabbt framåt ! sen 75% och fritid ! den dagen en ny man :)

Lån? Vad är det. ;)

husbehov

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 jan-16 kl 07:06 »
Lån? Vad är det. ;)
lån, det är något i stil med att någon äger din tid .  denne någon ska ha en viss mängd pappersbitar varje månad som inte ens går att äta, annars kan man bli av med allt :) något sånt hehe

torparmot

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 26 jan-16 kl 14:20 »
Jag har träffat många som drömmer om att flytta ut på landet och gå ner i arbetstid. Man ska odla sina grönsaker och kanske ha några djur för att blir självförsörjande. Jag brukar föreslå att de planerar ett år framåt. Lev på 50 eller 75 procent av din lön och spara resten. Då ser du om du klarar det och samtidigt bygger du upp en liten buffert. Sköter du dina odlingar med hacka och spade behövs ingen stor katastrofbuffert men ju fler redskap och maskiner du har desto större reserv. Det blev vi varse för en vecka sedan när traktorn råkade fastna i en mosse. Ska gå och betala bärgarfakturan nu och reservbufferten minskar med 5000 kronor.
Torparmor

husbehov

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 jan-16 kl 15:23 »
Jag har träffat många som drömmer om att flytta ut på landet och gå ner i arbetstid. Man ska odla sina grönsaker och kanske ha några djur för att blir självförsörjande. Jag brukar föreslå att de planerar ett år framåt. Lev på 50 eller 75 procent av din lön och spara resten. Då ser du om du klarar det och samtidigt bygger du upp en liten buffert. Sköter du dina odlingar med hacka och spade behövs ingen stor katastrofbuffert men ju fler redskap och maskiner du har desto större reserv. Det blev vi varse för en vecka sedan när traktorn råkade fastna i en mosse. Ska gå och betala bärgarfakturan nu och reservbufferten minskar med 5000 kronor.
Torparmor
det är faktiskt en bra idé . då får man ju lite perspektiv på hur det hela faller ut . många bra tips från alla ,tackar . nu ska jag suga på karamellen en stund :) det kommer ske och det är ju som med allt annat , det handlar om tid bara

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser