Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gå ner på 75% ?  (läst 8823 gånger)

husbehov

• Gäst
gå ner på 75% ?
« skrivet: 21 jan-16 kl 08:41 »
jag har ordnat upp min ekonomi ganska bra och även talat med min chef om att så småningom gå ner på 75% . det jag undrar är om det rakt av blir 25% mindre lön eller om det blir lite mindre skatt då ? andra som gjort det ? är det dumt att göra ? andra saker man bör tänka på ?

tropfrog

• Västergötland
SV: gå ner på 75% ?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-16 kl 09:07 »
Jag gick ner till 75% I somras, har inte ångrat någonting än. Alla som kan borde prova på det. Vår mathållning är bättre för att det finns tid att lägga på att laga bra mat. Vi umgås mer I familjen, för att alla "måsten" är färdiga när kvällen kommer. Träningen blir mycket lättare att schemalägga. Jag ser heller inte att jag får mindre gjort på jobbet, utan det har bara blivit mer fokuserat och mer focus på att undvika avbrott. Helt enkelt ett mycket mer harmoniskt liv.

Hur din inkomst påverkas kollar du enklast upp via din kommuns skattetabell, det där kan skilja en del mellan kommuner. När man jobbar mindre så blir ju pensionsinbetalningarna mindre. Jag har inte brytt mig om att fördjupa mig I det, jag vet att jag kommer att klara mig på en mycket låg pension. Men det kan vara värt att titta på om man har låg lön eller planerar att flytta till rivieran när man blir pensionär, då det kan vara värt att lägga undan lite extra själv. Lycka till med ditt "nya" liv.

MVH
Magnus

husbehov

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jan-16 kl 09:38 »
jag behöver inte heller direkt bry mej om att pensionen blir lägre då jag hela tiden uppgraderar för låga utgifter och inom några år har betalt boende med solel och vindkraft . men man borde rentav kunna ordna till så man sätter undan samma till pension fast man jobbar 75% ifall rivieran lockar ? låter så fantastiskt skönt att få tid till intressen igen och att ha fullt ös på jobbet ända till man slutar . är 30 år med så jag har mycket kvar att ge och vill hellre ha mer fritid än pengar , ja kanske efter semesten vi får se . lockelsen är stor

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-16 kl 12:47 »
Jag jobbar 80 procent och har gjort så i flera år.
Rättar man mun efter plånbok och avstår onödig lyx så går det hur bra som helst. Bättre att ha fritid medans man lever.. ingen mening att jobba dygnet runt för att köpa status och villor som man aldrig är i..  Man öppnar dessutom upp för jobb åt andra..går fler ner i tid så behöver man anställa fler..
Fjäderfän och kaniner

husbehov

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jan-16 kl 13:05 »
nej lyx är verkligen inget jag strävar efter . rent ekonomiskt så behöver jag inte ens snåla på 75% vad jag räknat ut , blir minimum 15 tusen för mej och utgifterna är väldigt låga som jag har det nu redan . kan sänka mej om jag inte amorterar så mycket till ca 1200 kr i månaden med försäkring och bil samt internet men ska bli skuldfri ,vilket är målet . inte långt kvar :) när det är klart hade jag i slutändan tänkt mej 50% faktiskt men tänkte att man skulle känna på 75% ett tag

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 jan-16 kl 14:04 »
Det beror på hur dina dagar kommer att se ut om det är en kass lösning eller bra.
Skall du till jobbet samma antal dagar så är det en ganska kass grej då restiden blir exact den samma. Är det så att du har möjlighet att vara hemma en dag i veckan så blir det en riktigt bra affär.

Jag har jobbat 80% de senaste åren och det är en riktigt fin affär för mig. Upplägget är att jag jobbar mina fyra veckor och sedan ledig en. Detta funkar kanon då jobbet innebär bortaövernattningar hela veckan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

husbehov

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-16 kl 14:20 »
Det beror på hur dina dagar kommer att se ut om det är en kass lösning eller bra.
Skall du till jobbet samma antal dagar så är det en ganska kass grej då restiden blir exact den samma. Är det så att du har möjlighet att vara hemma en dag i veckan så blir det en riktigt bra affär.

Jag har jobbat 80% de senaste åren och det är en riktigt fin affär för mig. Upplägget är att jag jobbar mina fyra veckor och sedan ledig en. Detta funkar kanon då jobbet innebär bortaövernattningar hela veckan.
jadu jag har bara 1.2 mil till jobbet men gillar även själva rutinen att gå upp så min tanke var lite att jobba 7-13:30 helvecka . blir ju samma transportkostnad som idag dock men så mycket mera dag hemma och redan uppe i varv sen jobbet . måste räkna på det lite till . upplever ni någon avundsjuka från arberskamrater ?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 21 jan-16 kl 14:38 »
upplever ni någon avundsjuka från arberskamrater ?

Sånt ska man väl inte bry sig om, oavsett?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

husbehov

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jan-16 kl 15:00 »
nej det är ju sant . är nog mest gamle jantelagen som spökar i bakhuvet ;) jag har faktiskt lite svårt att tänka mej in i en sån frihet , spännande

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 21 jan-16 kl 16:49 »
Jag har nästan aldrig jobbat heltid - och har ju en pension därefter  :P Dock är det inget jag ångrar ens med facit i hand. För min del har det varit bättre att vara ledig en hel dag i veckan än jobba korta dagar - har alltid sett en arbetsdag som en delvis förstörd dag planeringsmässigt och har alltid varit trött efter jobbet. En helledig dag planerar en själv och det är roligare och lättare att lägga tex sociala aktiviteter/tandläkarbesök på en helledig dag, allra bäst har jag tyckt att det varit när jag kunnat lägga alla veckans lediga dagar efter varandra antingen fr-lö-sö eller lö-sö-må, det har känts väldigt lyxigt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jan-16 kl 19:36 »
 Jag jobbar 6 timmars arbetsdag med 2 h flex på morgonen och 2 h flex på eftermiddagen. Jag kommer och går som jag vill med andra ord. Det passar mig bra så länge det finns små barn i familjen. Senare så skulle jag vilja lägga det som en hel dag och använda den för att bygga upp en liten egen verksamhet som med tiden kan ge mig möjlighet att gå ner till 50%. Målet är att arbeta endast 50% hemma med egen verksamhet och lägga resten på sånt som försörjer familjen.

Avundsjuka?? På mitt jobb på rasterna talas bara om konsumtion. Killarna om bilar, hemelektronik och semestrar, tjejerna om kläder, smink, spa och semestrar. Ingen av mina arbetskamrater skulle någonsin göra något frivilligt som minskade sin materiella status. Därvidlag ses jag nog rätt mycket som en oddball.

MVH
Magnus

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 21 jan-16 kl 20:08 »
Jag jobbar också deltid, men har lagt upp det så att jag jobbar intensivt i perioder och är helt ledig andra perioder. På vintern blir det ungefär heltid, medan på sommarhalvåret är jag ledig större delen av tiden men brukar ta något kortare jobb om det passar. Vet inte vad det blir tillsammans men långt ifrån heltid. Det är också en metod som kan passa en del människor.

husbehov

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jan-16 kl 11:19 »
Jag jobbar 6 timmars arbetsdag med 2 h flex på morgonen och 2 h flex på eftermiddagen. Jag kommer och går som jag vill med andra ord. Det passar mig bra så länge det finns små barn i familjen. Senare så skulle jag vilja lägga det som en hel dag och använda den för att bygga upp en liten egen verksamhet som med tiden kan ge mig möjlighet att gå ner till 50%. Målet är att arbeta endast 50% hemma med egen verksamhet och lägga resten på sånt som försörjer familjen.

Avundsjuka?? På mitt jobb på rasterna talas bara om konsumtion. Killarna om bilar, hemelektronik och semestrar, tjejerna om kläder, smink, spa och semestrar. Ingen av mina arbetskamrater skulle någonsin göra något frivilligt som minskade sin materiella status. Därvidlag ses jag nog rätt mycket som en oddball.

MVH
Magnus
lät ju inte dumt med flex heller på dom tiderna . fast det går inte där jag jobbar nu förstås :)ush trist att bara höra om konsumtion ! ioförsig så pratar vi inte så mycket jag och de 2 andra här som även är nära pension och tävlar lite vem som är snålast haha

husbehov

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jan-16 kl 11:21 »
Jag jobbar också deltid, men har lagt upp det så att jag jobbar intensivt i perioder och är helt ledig andra perioder. På vintern blir det ungefär heltid, medan på sommarhalvåret är jag ledig större delen av tiden men brukar ta något kortare jobb om det passar. Vet inte vad det blir tillsammans men långt ifrån heltid. Det är också en metod som kan passa en del människor.
det lät ju ännu bättre men blir svårt att ordna just nu . ska försöka mej på efter semestern att gå ner på 75 till att börja med , ja det vore en riktig dröm som inte är omöjlig längre heller

tropfrog

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 jan-16 kl 11:43 »
Ett svart fårs modell är förstås eftersträvansvärt för självhushållning ambitioner. Jag använder flexen på så sätt att jag jobbar längre dagar på vintern och kortare på sommaren, men jag måste fortfarande gå till jobbet minst 3h 48 min på arbetsdagar. Eftersom mitt jobb är som mest intensivt månaderna kring nyåret, så borde det gå att bygga ut det tänket lite till och flytta fler timmar från sommar till vinter. Det borde vara bättre för både mig och företaget. Men det går utanför våra regler för artbetstid, så där sätter revirpinkare och avundsjuka stopp. Så istället jobbar jag övertid på vintern som ger mig kompledigt med faktorn 1,5, som jag kan ta ut I hela dagar på sommaren. Just nu har jag 7 semesterdagar, 10 kompdagar samt 30 timmar flex inför sommaren och mer blir det framåt våren. Tiden skall användas till att bygga växthus, bygga terassodling och umgås med dottern. Jag kollade mina lönebesked nu och jag har ca 20% lägre netto lön när jag jobbar 75%, så I mitt fall har skatetabellerna varit en fördel. Sen vet man inte vad som händer när det är dags att deklarera, jag brukar alltid ha restskatt att betala.

MVH
Magnus

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 22 jan-16 kl 12:40 »
Ett svart fårs modell är förstås eftersträvansvärt för självhushållning ambitioner.

Är den verkligen det? Har man djur måste de ha tillsyn varje dag. För egen del låter det rimligare att därför jobba lite varje dag än att jobba mycket vissa dagar (och därför kanske inte hinna se till djuren de dagarna), speciellt om man måste sova över på annan ort när man jobbar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

husbehov

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jan-16 kl 13:50 »
Är den verkligen det? Har man djur måste de ha tillsyn varje dag. För egen del låter det rimligare att därför jobba lite varje dag än att jobba mycket vissa dagar (och därför kanske inte hinna se till djuren de dagarna), speciellt om man måste sova över på annan ort när man jobbar.
ja mig passar det nog bäst att jobba mindre fast varje dag tror jag . pga att jag mår bra av rutiner med . ska ju oxå bygga mej ett växthus till våren samt fixa andra ytor för odling och en hel del andra bestyr  såklart :) det som hinns . just ja undra hur det blir med skatten om man går ner ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 jan-16 kl 16:48 »
Skatten borde bli mindre. Kommer du ner under en viss summa betalar du ju ingen skatt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 22 jan-16 kl 17:08 »
Man kan ju vara jägare/samlare eller vegan ;)

Här är vi inte självhushållare (mest för att vi odlar så dåligt bägge två), fast vi är nog rätt alternativa i förhållande till genomsnitts-svensken. Vi har djur och ungar som behöver daglig passning, men då det inte krävs två personer för att sköta hemmet så kan jag vara borta veckovis på uppdrag och på så sätt jobba lite som Fåret, men i kortare intervaller. Med kontor och verkstad hemma så får jag väldigt mycket tid med barnen. Frun jobbar på liknande sätt, men mindre tid borta.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 22 jan-16 kl 17:11 »

Jag tänkte bara att det är mer att göra generellt för en självhushållare på sommarhalvåret. Men har man djur hemma så kan man inte jobba mer än att man har tid att sköta dem. Att sova över på annan ort undviker jag i största möjliga mån. När jag trots allt måste så är jag glad att vi är två.

Mvh
Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser