Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ladda nytt bil batteri  (läst 1959 gånger)

johan svensson

ladda nytt bil batteri
« skrivet: 17 jan-16 kl 22:21 »
Min mor som bor 70 mil ifrån mig ringde idag och sa att text i den nya BMW bilen kom upp om att batteriet behövde laddas.
Hon kör väldigt lite så jag sa att hon kunde koppla in laddaren  min far hade en sådan liten modern sak som kan stå på hela tiden .
Hon sa att det bara syntes pluspol på batteriet ,allt är väl inbyggt idag .
Jag antager att man ej bör riva av allt och koppla loss batteriet så jag sa att hon ska koppla röd plusklämma på polen och svart klämma på någon motordel som kan agera minuspol .Säger jag rätt eller är det skadligt ,bilen är från 2014,har stått still länge pga min fars bortgång.
Tacksam för svar .
Johan.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda nytt bil batteri
« Svar #1 skrivet: 17 jan-16 kl 22:44 »
Om du berättar vart din mor så kan det tänkas att någon kunnig och villig forummedlem kan ge en hjälpande hand.

Förövrigt så bör det funka att koppla på jorden på någon metalldel och + på pluspolen.
Detta då man jorden i karossen och som regel bryter strömmen via plusledaren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 17 jan-16 kl 22:58 »
Koppla bort någon batterikabel behöver man inte göra vid normal laddning med en laddare som ger måttlig laddström, det gör man bara om man ska snabbladda batteriet (vilket ändå bör undvikas av andra skäl).

Kronhjort

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 feb-16 kl 22:13 »
Sent svar men det kanske inte löst sig. Vissa bilar har separata "kontakter" där man ska ladda batteriet då batteriet är för inbyggt för att komma åt. Kolla i instruktionsboken hur det är på den aktuella modellen. Står bilar en längre tid (jag laddar var tredje vecka) så ska man underhållsladda batteriet. Idag finns det smarta laddare som kan sitta på bilen när bilen inte körs och sköter all laddning som behövs. Tricket är bara att inte glömma koppla bort laddaren när man ska köra iväg. Annars får man köpa ny laddare när sladden till laddaren går av har jag hört  ::). Köper ni nytt batteri så ladda det innan du monterar det för man vet aldrig hur länge det stått oladdat i butiken.
Hoppas det löser sig!

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-16 kl 21:35 »
På nyare bilar är batteriet oftast bak i bilen. Då brukar det finnas en pluskontakt nånstans under huven i samband med en säkringslåda. Minuskabeln på en fästskruv till säkringslådan.
Ett nytt batteri har laddning till en start och förutsetts laddas av bilen sedan. Är man rädd om ett nytt batteri skall det laddas fullt före första användandet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 06 mar-16 kl 23:37 »
På nyare bilar är batteriet oftast bak i bilen. Då brukar det finnas en pluskontakt nånstans under huven i samband med en säkringslåda. Minuskabeln på en fästskruv till säkringslådan.
Ett nytt batteri har laddning till en start och förutsetts laddas av bilen sedan. Är man rädd om ett nytt batteri skall det laddas fullt före första användandet.

Om ett nytt batteri inte vore bättre laddat från fabrik än att det räcker för en start, så skulle det snabbt förstöras av sulfatering medan det står i lager och väntar på att säljas.
Man kan räkna med att en blyackumulator alltid är fulladdad när den lämnar fabriken, sedan beror det på hur länge och under vilka förhållanden den har stått i lager, hur laddningstillståndet är när man köper den.
Om man köper ett batteri som har varit torrladdat och som fylls med syra av återförsäljaren vid leverans, så är det viktigt att låta det stå några timmar, helst ett dygn efter syrafyllningen innan man laddar eller använder det.

Jag vet inte av särskilt många moderna bilar där batteriet sitter baktill (den enda jag kommer på så här på rak arm är Audi Q5), däremot förekommer det ju på många äldre fordon (t ex gamla Skoda och VW-bussar med svansmotor, vissa Audi från början av 90-talet). Det finns också bilar där batteriet visserligen sitter fram i motorrummet men svåråtkomligt till, som har hjälpstart/frånskiljningsanslutningar på väl synligt ställe. Exempelvis Chrysler 300M, där batteriet sitter i en utdragslåda som man kommer åt genom en lucka i höger främre hjulhus.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-16 kl 16:27 »
Jaguar , Mercedes tex. BMW hade et tag problem med magnetstrålnigen som blev uppmärksammad och måste dra en parallel minuskabel till pluskabeln längs med bilen. De har batterierna än idag bak. De senaste batterierna jag köpte på tex Mekonomen hade en lapp medskickade att de behövde användas ett tag i bilen för att bli fulladdade. Eller skulle fulladdas före användandet. Att de inte är fulladdade är bekant sedan många år.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 07 mar-16 kl 21:11 »
Jaguar , Mercedes tex. BMW hade et tag problem med magnetstrålnigen som blev uppmärksammad och måste dra en parallel minuskabel till pluskabeln längs med bilen. De har batterierna än idag bak. De senaste batterierna jag köpte på tex Mekonomen hade en lapp medskickade att de behövde användas ett tag i bilen för att bli fulladdade. Eller skulle fulladdas före användandet. Att de inte är fulladdade är bekant sedan många år.

De där påstådda magnetfälten från batterikablar i bilar visade sig så småningom bara vara ett hjärnspöke. De växelfält som uppstår pga däckens rotation (stålkorden i ett bildäck är alltid mer eller mindre permanentmagnetisk) är så mycket starkare än de fält som orsakas av bilens elsystem, att det överhuvudtaget inte går att mäta på fält från elsystemet när bilen är i rörelse.

Som sagt, batterierna är säkerligen fulladdade när de lämnar fabriken men om de har stått i lager ett halvt eller ett år utan underhållsladdning innan de säljs till slutkund, så kan de vara ganska självurladdade vid det laget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser