Jag instämmer i att det är ett känt problem på 850, i synnerhet på bilar som bara används för korta körningar. Det finns dock några saker du kan göra för att minska risken att felet återkommer:
-Se till att motorn blir varm så fort som möjligt efter start. Använd motorvärmare om möjligt, se till att termostaten är i perfekt skick, ha kupévärmen avstängd tills motorn är varm om det inte är absolut nödvändigt att köra defroster tidigare.
-Rengör vevhusventilationen grundligt - oljeavskiljare mm kan behöva köras i ultraljudstvätt om de inte går att plocka isär för rengöring. Se till att alla slangar är hela och att det inte är stopp i några lömska backventiler, små munstycken mm som kan finnas där.
-Om bilen används dagligen för korta körningar (under en halvtimme per gång), så försök ta ut den på en längre körning - åtminstone 2 timmar i sträck på landsväg - åtminstone en gång i veckan under vintern.
-Om det är mycket kallt och bilen inte ska belastas hårt genom att t ex dra släpvagn, så skärma av en del av kylaren med t ex en pappskiva omedelbart framför kylaren (alltså inte utanpå grillen, jag vet inte exakt hur det ser ut på 850 men typiskt är att man kan behöva lossa övre fästena för kylaren och luta tillbaks den litegrann för att skjuta in en skiva. Den bör vara lika hög som kylaren och täcka t ex 2/3 av bredden. Sätt om möjligt skivan så att den skyddar den del av motorn där vevhusventilationen sitter mot kall fartvind. Se till att skivan inte kan trassla in sig i kylfläkten.