Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsraser mm  (läst 1397 gånger)

Kpsson

• Västergötland
Hönsraser mm
« skrivet: 16 jan-16 kl 21:56 »
Hej

Vill nu till våren skaffa en liten hönsflock. Funderar på Hedemora, Dansk lanthöna eller någon blandras.. Vill gärna ha en tupp för flockens skull och 4-5 hönor. Det är för ägg och sällskaps skull så jag vill inte ha någon hispig, räddhågad ras. Vill gärna att de skall komma  springande när de ser mig och barnen. Inte heller någon ras som är äggkanoner som snart blir utslitna.

Läst en massa böcker och info på nätet och har en isolerad friggebod på 10 m2 som de få ca 6 m2 att bo på medan resten blir för foder mm. Hönsgård kommer byggas och fritt gående när vi är hemma (Bor på landet och och det gör också Mickel räv och duvhök).

Nu till mina frågor...Som jag känner just nu så vill jag inte ha kycklingar (kan ju förstås ändras) hur gör jag då? Vissa hönor vill ju verkligen ruva och är det inte grymt att inte låta dem göra det då? Hur gör jag för att bryta det mönstret på bästa sätt om någon verkligen vill?

Vilken ras eller blandis rekommenderar ni? Vill helst inte ha någon tung eller pytteliten dvärg ras eller med fotbeklädnad. Vill ha tama,(ja jag förstår att vägen till deras hjärta och hjärna går genom magen :)) och lagom mycket med ägg för familj och kanske vänner. Hur får jag tag i friska höns? Bytardagar och hönsmarknader verkar ju vara lite vanskligt då smittor lätt sprids? Någon som vet någon bra säljare i Västra Götaland eller Halland? Bor själv mellan Göteborg och Alingsås.

Tacksam för svar

=)

karsan

• Södermanland
SV: Hönsraser mm
« Svar #1 skrivet: 16 jan-16 kl 23:02 »
varför vill du inte ha kycklingar? Inget går upp mot att se en hönsmamma ta hand om sina små.

Och man inte förnyar flocken har man efter ett par-tre år en flock gamla hönor som bara värper en kort tid på sommaren.

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-16 kl 00:27 »
Hedemora skulle då inte jag välja om jag vill ha en ras som är riktigt familjekär, de kan vara rätt morska och bestämda.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-16 kl 07:33 »
Knallebygdens Rasfjäderfä klubb , ta kontakt, åk på studiebesök och se med egna ögon. Vill du åka längre finns Falkenbergs och Laholmsortens (min) klubb.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kpsson

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-16 kl 07:41 »
varför vill du inte ha kycklingar? Inget går upp mot att se en hönsmamma ta hand om sina små.

Och man inte förnyar flocken har man efter ett par-tre år en flock gamla hönor som bara värper en kort tid på sommaren.

Jo det är klart😄 Känner jag mig själv så kommer säkert den inställningen att ändras om kycklingar 😄
Och visst förstår jag att flocken behöver förnyas. Jag vill bara försäkra mig om att det inte blir smått titt som tätt.🐣🐥🐥🐥🐥

Kpsson

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-16 kl 07:52 »
Knallebygdens Rasfjäderfä klubb , ta kontakt, åk på studiebesök och se med egna ögon. Vill du åka längre finns Falkenbergs och Laholmsortens (min) klubb.

Hur är dvärgwyandotten? Tycker de är väldigt vackra men deras ägg verkar lite små? Bakar mycket och äter ganska mycket ägg 😄 Är också lite orolig för katterna som grannen har (typ 10st halvförvildade) skall ta hönsen för mig om jag skaffar en dvärgras.🤔

almansss

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-16 kl 08:12 »
Jag rekomenderar rasen lohman för att dem är inte skygga och äggen är normalstora.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-16 kl 08:27 »
Mina Dvärgwyandott- ägg brukar väga 40 - 47 g. De är snabba och uppmärksamma men "tama". Det finns ju stor ras också.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser