Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo T31 från 1957.  (läst 6114 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Volvo T31 från 1957.
« skrivet: 15 apr-07 kl 02:11 »
Idag är min traktor billig!  :(

Den klicketiklickar bara när man trycker på startknappen, och inte varje gång. Trots nytt välladdat 6 voltsbatteri för.....ja, jag ids inte ens tänka på hur många fickpengar. Den är INTE ombyggd till 12 volt. Jag har veven och den vevar runt så lätt så. Allting lirar och snurrar fint. Måste jag byta knapp eller finns det något husfarsknep? Man kommer inte in med kontaktsprej. Jag vill inte ge mig in i den förrän jag vet vad jag ska öppna.

Sen undrar jag över tändsekvensen. Och kom nu inte dragandes med svar som "det står på topplocket" för på min står ingenting  :)

Och till sist. Någon har knipsat av och fipplat bort kopparledningarna som var dragna fotogen/bensin och ersatt med en gummislang till enbart en tank. Den lilla  ::) Kan man använda verktyget och kopparrören på metervara som Biltema säljer till bromssystem? Alltså verktyget som liksom trumpetar till ändarna på röret så det passar på nipplarna. Muttrarna som passar över rören och klämmer dom mot nipplarna finns kvar, då fipplaren bara knipsat av rören och satt gummislangar på stumparna. Vill inte åka 8 mil till Biltema på moppe innan jag vet.

Lite hemmagjorda ord här och där. Jag är idiot på motorer och behöver hjälp. MÅSTE få igång skrället!
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 03:00 av Gruff »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Volvo T31 från 1957.
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 04:46 »
Menar du att startmotorn kuggar i men inte orkar dra runt motorn? Är du säker på att det finns ström i batteriet? Funkar lyset?

Kolla att det är ordentlig kontakt överallt. Batteri till jord. Batteri till startknapp. Startknapp till startmotor. Startmotor till jord.

Tändföljden är 1-3-4-2.

Vet inte om Biltemas bromsrör har rätt dimension. Vad är det för fel på gummislang?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Volvo T31 från 1957.
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 11:35 »
Hej!

Är batteriet välladdat, motorn går runt lätt när du vevar, och det trots det bara klickar, så får jag en känsla av att kontakterna för startströmmen inne i startreläet vid startmotorn kan ha ärgat, så kontaktsvårigheter uppstår. Alternativt kan ju någon av länkarna inne i startreläet vara osmord eller gå trögt.

Låt du gummislangarna sitta kvar!

Edgar
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 11:36 av Edgar »

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:Volvo T31 från 1957.
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 21:43 »
 Det som hände mej senast med en 350 boxer var att det bara klicka i startmotorn den kärvade tydligen jag packade rätt hårt på startmotorn så kom den igång . Det jag minns av en gammal T24 var att vi fick knacka på magmeten ibland så startade den . Titta på www.bolinder-munktell.se  eller www.fordson.se   på dessa sidor finns många bra tipps !

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Volvo T31 från 1957.
« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 23:27 »
Tack för svar. Tändföljden noteras.

Tändmotorn klickar bara utan att kugga. *tick tick* Efter undersökning idag, lutar jag åt att det är glapp i själva knappen. Batteriet är helt sprillans och fulladdat. Förra året var allt som det skulle. Men jag tog inte tag i det då, hade annat att göra. Tippar på ärg. Ska kolla det.

Nja, asså....det är inget "fel" med gummislangar. Menne....jag vill gärna att den ska bli som den var en gång  :-[

I såna här lägen skulle man ha en traktorgubbe live!

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:Volvo T31 från 1957.
« Svar #5 skrivet: 17 apr-07 kl 08:58 »
Det kan också vara så att den stora tanken är sönderrostad därav direkt kopplingen till endast den lilla tanken. Kan vara bra att kolla innan man grejjar med det.

Kan kanske vara kolen som är slut i startmotorn? Vet inte riktigt hur den beter sig då.

Här är iallafall en bra länk ifall det är någon del du behöver; Har själv beställt grejjer här flera gånger till min T24:a.
Volvo bensinare
Klicka på Reservdelslista längst ner i menyn.
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 09:05 av lallas »
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Volvo T31 från 1957.
« Svar #6 skrivet: 18 apr-07 kl 22:24 »
Om det ticka/klickar i reläet på startmotorn när du trycker på knappen kan det, som någon redan sagt, tyda på att det inte blir kontakt mellan batteriet och själva startmotorn (Det sitter ett kraftigt relä som ska tåla den ganska rejäla ström som startmotorn drar) På en bil som krånglade visade det sig att reläet bestod av två kopparpoler som kopplades samman av en kopparbrygga tvärs över när elektromagneten drog. Den ena av polerna hade med tiden nötts ner så den var lägre och sårig så kopparbryggan fick inte kontakt. Det gick att fixa genom att fila ner den skadade kopparbiten till friskt material, löda dit en liten kopparbit och fila till den så den kom i samma höjd som den hela. Sen fungarade det. Jag vet inte hur startmotorn ser ut på en T31. På gamla Volvo dieselmotorer sitter en kåpa i änden på startmotorn som man kan ta bort utan att ta loss själva startmotorn. Därunder kommer man åt kontakterna och kan trycka ihop dem manuellt när det behövs. På bilen var man tvungen att ta bort startmotorn och ta loss solenoiden och skruva i sär den. Lycka till! Det går säkert att fixa.

Luffsen

  • Inlägg: 549
    • -
SV: Volvo T31 från 1957.
« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 21:51 »
Gammal tråd, men allt som kan tillföras till alla trådar...

Jag hade en gammal Ford en gång i tiden som visade det här startfenomenet.

När jag försökte starta så sa det bara KLICK o sen hände inget mer...

En hammare; knacka lätt på startmotorn; nytt startförsök, och TJOSAN vad den gick!!  :)

Den gången var det solenoiden som hade hängt sig...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Volvo T31 från 1957.
« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 22:26 »
knacka med hammern..  hade det oxå på min Fordson.. slog te med hammarn.. o sen VROOOOOOM!!
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Volvo T31 från 1957.
« Svar #9 skrivet: 13 jan-09 kl 00:05 »
På en startmotor med de symptomen - att man måste knacka på den för att få fart på den - är en annan vanlig felorsak att kolen är slut eller har fastnat i kolhållarna. Det är inte bra att fortsätta använda en startmotor i det skicket, eftersom det blir kraftig gnistbildning vid kollektorn och stor risk att den bränns sönder så småningom.

jenses

  • Gäst
SV: Volvo T31 från 1957.
« Svar #10 skrivet: 13 jan-09 kl 00:13 »
På en startmotor med de symptomen - att man måste knacka på den för att få fart på den - är en annan vanlig felorsak att kolen är slut eller har fastnat i kolhållarna. Det är inte bra att fortsätta använda en startmotor i det skicket, eftersom det blir kraftig gnistbildning vid kollektorn och stor risk att den bränns sönder så småningom.
Tack för tipset!
Hade samma symptom med min T21 idag,
ska kolla efter orsaken...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 3 användare
LimJans, GuyFromTheSky, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser