Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttmarsvin  (läst 11941 gånger)

Dandelia

• Gäst
Köttmarsvin
« skrivet: 14 apr-07 kl 18:52 »
Vart finns köttmarsvin att köpa? I andra länder är de populära att äta, ungefär som kyckling för oss. Skulle vara intressant att höra erfarenheter från er som provat att föda upp för slakt.

/Dandelia

tessiem

Re:Köttmarsvin
« Svar #1 skrivet: 15 apr-07 kl 19:33 »
Tror faktist inte att någon i Sverige föder upp för slakt. Har aldrig hört om det iaf.

Vart finns köttmarsvin att köpa? I andra länder är de populära att äta, ungefär som kyckling för oss. Skulle vara intressant att höra erfarenheter från er som provat att föda upp för slakt.

/Dandelia

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 19:39 »
Tessiem i granntråden:
De stora heter Cuy & är inte ursprungsmarsvin utanb framavlade köttmarsvin från sydamerika. De finns i Sverige. Min uppfattning är att de snarare är känsligare än vanliga marsvin..
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tessiem

« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 22:01 »
Jooo men här är det sällskapsmarsvin... Dyra också. kostar 4-600kr

Tessiem i granntråden:
De stora heter Cuy & är inte ursprungsmarsvin utanb framavlade köttmarsvin från sydamerika. De finns i Sverige. Min uppfattning är att de snarare är känsligare än vanliga marsvin..

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 16 apr-07 kl 00:32 »
Jooo men här är det sällskapsmarsvin... Dyra också. kostar 4-600kr

Alltså tjänar man mer på att sälja dom som livdjur  ;).
Fördelen med marsvin är att dom är lättskötta, lätta att hålla i flock, även med ungar och att dom förökar sig i ganska god takt (borde vara ultimata produktionsdjur mao).
Nackdelen är att man förmodligen får många arga djurvänner på halsen så jag skulle aldrig våga, oavsett hur gott köttet är.... :-[

Och så är dom ju så fruktansvärt söta så det blir svårt att slakta dom också.....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 03:31 »
Jo, det är ju liksom det...  Men visst är det intressant att ta reda på.  I Sydamerika har man dom väl huvudsakligen för köttet?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 17:14 »
Ja det där med vad som är ok att äta varierar ju med geografisk placering och kultur. Grodor i Frankrike, hundar i asien, larver i delar av afrika och australien, apor i andra delar av världen osv.

Många Turkar har svårt att förstå hur man kan stoppa kräftor i munnen i Sverige har man gjort årlig tradition av förtäringen, klär ut oss i hattar och haklappar och slafsar i oss som besatta av det som i andras ögon betraktas som "smutsdjur".

Jag har själv aldrig provat marsvin men ekorre och myskråtta är ganska vanliga ingridienser på matborden här på landsbygden.

Känner dock ingen som föder upp dem ;).

Vad gäller "söthetsfaktorn" så är väl kaniner, hjortar och rådjur ganska söta också, och det är väl fortfarande ganska få (svenskar) som höjer på ögonbrynen åt en rådjurssadel på matbordet.
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 17:17 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-07 kl 17:25 »
Vad jag har förstått så har man marsvin som föda och i rituella sammanhang (också som rituell föda) på flera ställen. Mina föräldrar var dock på kryssning där i trakterna och fick marsvin till mat väldigt ofta. Som kycklinggryta.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-07 kl 17:33 »
De som jag känner till heter Capybara, är världens största gnagare och lever vilda i sydamerika. De jagas främst för köttets skull.
Vet inte om de även föds upp, men skulle inte tro det..

http://en.wikipedia.org/wiki/Capybara

http://www.rebsig.com/capybara/index.html
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 17:37 av Eulalia »

ledup

« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 19:17 »
Det finns två olika raser av "kött" marsvin cobayo och cuy. Cuyen är störst av dessa två, kan bli nästan dubbelt så stor som ett vanligt marsvin.
Förutom storleken så utmärker sig köttmarsvinen med att vara polydaktyla d.v.s. de har fler tår än ett vanligt marsvin. Tydligen så sitter genen för storleken på samma ställe som för antal tår så de största har alltid för många tår.
Dessa marsvin är betydligt mer stressiga än vanliga tam marsvin och har dessutom kortare livslängd(antagligen p.g.a. sin kroppshydda)  

Det föds upp både cuy och cobayo i sverige (har själv en cobayo hona som väntar en kull snart) men jag vet inte om det är något att rekomendera för att äta upp....
Jag åt lite marsvin i min ungdom när jag fick för många, det var mycket goda men det var ett rent h-vete att flå dem. Indianerna tror jag  bakar in dem hela i lera och lägger dem i elden, det är nog klokt.... /Maria-marsvinsätare

ledup

« Svar #10 skrivet: 25 apr-07 kl 19:31 »
Jag vet inte om marsvin är så där ruskigt produktiva och lätta slaktdjur att hålla, de är ju dräktiga i 2 månader och får ca. 2-4 ungar /kull. Måste hållas inne under vinterhalvåret då de saknar hår på fötterna och deras mage i de närmaste ligger på marken.
Men om jag skall ha en positiv inställning så är marsvinskött både proteinrikt och kolestrolfattigt. :D

Capybaren/vattensvin har inget med marsvin att göra, de är inte ens släkt på långt håll då marsvinet inte längre räknas till gnagarna. Men de är utmärkta slakt djur som utnyttjar marken/betet bättre än t.ex. kor. I bl.a. colombia hålls de i hägn som vilket annat slakt djur som helst. Tror att man kan hålla dem utomhus året runt om de har ett uppvärmt "stall" att söka skydd i.
Slår du dig på uppfödning av sådana istället vill jag vara med!!!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 apr-07 kl 14:39 »
Capybaras är så SÖTA!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 26 apr-07 kl 19:16 »
Ja, fast det hindrar ju inte att vi äter dem också, ej heller att vi vill vara snälla mot de djur som vi så småningom ställer på bordet, söta eller ej.

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 26 apr-07 kl 22:33 »
Vad gäller "söthetsfaktorn" så är väl kaniner, hjortar och rådjur ganska söta också, och det är väl fortfarande ganska få (svenskar) som höjer på ögonbrynen åt en rådjurssadel på matbordet.

Ja, jag vet, dubbelmoralen hänger som ett stort tungt moln över mitt huvud i den frågan  ::)
Som tur är så har jag en äkta man som jagar/slaktar/styckar och steker maten åt mig  :-* ;D  
Men jag KAN faktiskt om jag blir tvungen, avliva både höns, kaniner, råttor, möss och gerbiler (det vet jag av erfarenhet...)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 27 apr-07 kl 00:25 »
möss och gerbiler

Drinktilltugg?  ;)

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 27 apr-07 kl 21:26 »
Drinktilltugg?  ;)
Hur mycket betalar Du per styck?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 27 apr-07 kl 22:33 »
Beror på kryddningen och hur knapriga dom är  ;)

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 07 maj-07 kl 18:26 »
Hehe, hur dödar man ett marsvin? Råttfälla?  ;D Nej men seriöst, vad är det bästa, ett slag i huvudet a la kaninslakt?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 23:29 av Sirpusbollen »

Sia

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 08 maj-07 kl 22:04 »
Drinktilltugg?  ;)
He, he.. Jag har ju inte avlivat dom för egen kosumtion utan som foder för andra djur..
Själv föredrar jag mat som det inte är så attans mycket små ben i  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare
ärt, alfhild, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser