Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttmarsvin  (läst 11932 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Köttmarsvin
« Svar #20 skrivet: 08 maj-07 kl 22:42 »
He, he.. Jag har ju inte avlivat dom för egen kosumtion utan som foder för andra djur..
Själv föredrar jag mat som det inte är så attans mycket små ben i  ;D
Kan väl inte vara speciellt mycket mer ben i dem än i andra djur?
Jag tycker mycket om ekorre och grannen är fenomenal på att marinera och grilla myskråtta så jag provar gärna marsvin om jag hittar ett recept på lämplig tillredning och får tillgång till livdjur.
Moraliskt ser jag ingen skillnad på att äta marsvin än kanin eller hare.
/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 08 maj-07 kl 22:54 »
Har aldrig smakat marsvin, men skulle inte tveka om jag bjöds.
Ett av de få djur som man höll i Sydamerika innan spanjorerna kom.

De större gnagarna är populär fastemat idag i Sydamerika, då en Påve en gång hörde talas om "Sumpsvinet" (Capybara hålls som husdjur) klassades det i Vatikanen som fisk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Triana

« Svar #22 skrivet: 10 maj-07 kl 16:06 »

De större gnagarna är populär fastemat idag i Sydamerika, då en Påve en gång hörde talas om "Sumpsvinet" (Capybara hålls som husdjur) klassades det i Vatikanen som fisk.

*gapskrattar*  ;D

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 10 maj-07 kl 16:09 »
Av samma orsak utrotades bävern nästan helt i Mellaneuropa. Nu har den kommit tillbaka och riskerar nog inte samma öde igen, för vem bryr sig om att fasta längre?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 maj-07 kl 18:32 »
Nej, och man får cancer av att äta bäver.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 10 maj-07 kl 18:34 »
Cancer? Är bäver cancerframkallande nu också? Vad är det som inte är cancerframkallande..   ??? :-X

Btw så läste jag att man åt 65 miljoner marsvin i Peru per år..
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 18:36 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ulric Eriksson

• Gäst

Sia

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 10 maj-07 kl 22:29 »
Kan väl inte vara speciellt mycket mer ben i dem än i andra djur?
Jag tycker mycket om ekorre och grannen är fenomenal på att marinera och grilla myskråtta så jag provar gärna marsvin om jag hittar ett recept på lämplig tillredning och får tillgång till livdjur.
Moraliskt ser jag ingen skillnad på att äta marsvin än kanin eller hare.
/Fred
Mitt svar handlade dock om möss och gerbiler, och dom är mycket ,mycket mindre än ekorrar, så det lilla kött som finns blir mycket pyssligare att få dän från dom pytte,pyttesmå benen.

Ulric: Mitt hjärta höll på att spricka i småbitar när jag såg din nya Avatar, dom är ju så ljuvligt söta när dom är sådär små, och så mjuka  :-*
(fast man får ju inte pussa på dom...hmm..eller äta dom heller för den delen... ;))
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dandelia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 maj-07 kl 13:16 »

Aha, NU fattar jag!  ;D Snuskhummer där!

/Dandelia

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #29 skrivet: 11 maj-07 kl 20:58 »
Hade du tänkt att äta detta lilla gulliga husdjur? :-\
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dandelia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 maj-07 kl 20:39 »
Hade du tänkt att äta detta lilla gulliga husdjur? :-\

Är frågan riktad till mig? Detta har diskuterats "i oändlighet", både här på Alternativ och andra ställen... *suck* Kor är söta och mycket intelligenta, uppskattar t ex klassisk musik *det du :)*, grisar älskar att bli kliade, lamm ser ut som små bedårande tussar- ändå äter vi dom. Om djuret ifråga är sött/socialt eller inte har inte med saken att göra. Mat är mat! De djur vi vill ha på tallriken hamnar där, andra får framleva sina liv som sällskapsdjur. Mina marsvin och kaniner är både keldjur och avelsdjur! Avkomman är tänkt att i första hand ätas av oss eller hundarna, i andra hand säljas.

/Dandelia

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #31 skrivet: 12 maj-07 kl 23:46 »
Suck.  Etik:  Att äta eller inte äta, det har INTE med att göra om någon är söt eller ej.  Det som avgör är om vi över huvud taget ska äta andra varelser eller ej.  Om nej - bli vegan.  Om ja - tänk igenom hur matproducenten har det!  Kan Du äta en varelse som har plågats?  Om ja - käka gåslever då för 17, men jag tycker Du bör se på när de krakarna tvångsmatas, och känna på hur sjuka de känner sig.

För oss som både tänker och äter:  Se till att VETA (inte hoppas på det bästa och vända blicken åt annat håll) att djuren haft det BRA i såväl liv som död.

Ormar är till exempel inte särskilt söta, men de flesta av oss upplever ändå vämjelse när vi ser filmerna från Kina där folk beställer ett glas med ormblod, och "bartendern" skär ett sår till i den upphängda, hjälplösa, redan plågade ormen.

Naturligtvis kan man lyssna till tibetanerna, som anser att om vi nu ska äta kött, så ska vi ändå sträva efter att ta så FÅ liv som möjligt.  Då blir det elefant, inte marsvin...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 12 maj-07 kl 23:52 »
Aha, NU fattar jag!  ;D Snuskhummer där!

/Dandelia
Inte jag.  Orkar någon förklara för ett korkat troll?

Länken handlade ju om diverse hälsoflum.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 12 maj-07 kl 23:55 »

Länken handlade ju om diverse hälsoflum.

Jag tror bäver är ett annat ord för det kvinnliga könet, om jag inte har helt fel  ::)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 maj-07 kl 00:35 »

En usel vits på värsta underlivsnivå.

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 13 maj-07 kl 08:21 »
Tack, Sirpusbollen!  Ulric, om vitsen är usel, så vill jag gärna kunna avgöra det själv.  :)

Sommartorparn

« Svar #36 skrivet: 13 maj-07 kl 08:26 »
I min utbildning ingick inte fräcka vitsar, men jag lärde mig att Sartre kallade de Beauvoir för Bävern (Castor). Samband?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 13 maj-07 kl 08:30 »
Jag tror bäver är ett annat ord för det kvinnliga könet, om jag inte har helt fel  ::)

Fattade inte heller, tack Trollmor som vågade fråga! Aldrig hört.

Kärt barn har många namn.

Edgar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 maj-07 kl 12:46 »
Ulric, om vitsen är usel, så vill jag gärna kunna avgöra det själv.  :)

En rimlig begäran, Trollmor! Min avsikt var självfallet inget annat än att förmedla upphovsmannens egen uppfattning om kvaliteten.

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 13 maj-07 kl 17:26 »
Det verkar som om vi är tämligen överens om bävrar, då.  Men om det fanns marsvin eller liknande på länken, så såg i alla fall inte jag det.  Det närmaste jag kom var en stackars övergödd katt.  Fanns där något väsentligt jag missade, eller kan jag återgå till att fundera över skelettdelarnas storllek i förhållande till proteinvärdet hos de trevliga charmiga söta små helvegerarianerna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 4 användare
Stengrim, Nataks, ärt, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser