Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantor till nylagda slänter tips och idéer  (läst 1927 gånger)

Johaniskogen

• Småland
Plantor till nylagda slänter tips och idéer
« skrivet: 19 dec-15 kl 23:04 »
Jag har grävt här hemma... Ser inte så roligt ut nu men vill förekomma ogräs och sånt till våren

Det gäller framförallt slänter, 1på2, altså 45%lutning ungefär, 4-5 meter hög och ca 20m långt, fet matjord. Har tänkt fruktträd men vill ha så mycket marktäckande och snabbväxande... Och det ska vara gott för småbarn:) tips mottages tacksamt

manna

• -
SV: Plantor till nylagda slänter tips och idéer
« Svar #1 skrivet: 20 dec-15 kl 12:26 »
Gott och marktäckande. Det var en klurig kombination på så stora ytor du nämner. Jag menar, man vill ju inte kliva omkring i alltihop för att komma åt bär, då skadar man det som växer. Men kan du kanske göra odlingsfält i slänterna med gånger mellan? Då kan barnen plocka det de når från gångarna och så får vuxna hjälpa till med resten.

Jordgubbar och smultron är väl klassiska. Med de nya plantorna som bildas på revorna (t ex smultronet 'Rügen' bildar dock inte revor), blir ytorna snart helt täckta. Välj olika sorter, så får ni bär under en längre period. Parksmultron och smulgubbar är oxå goda alternativ.

Allåkerbäret fungerar även det som marktäckare. Det vill emellertid stå i surjord, så du får blanda din befintliga jord med  t ex torv eller rododendronjord. Det krävs minst två sorter för att få bär. I fält med allåkerbär fungerar det oxå bra att plantera blåbär. Även dessa bör du ha två olika sorter av för att få en bra skörd. Lingon är ett annat alternativ.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kurt

« Svar #2 skrivet: 20 dec-15 kl 13:34 »
Med så kraftig lutning så måste man nog lägga ut sådant där plastgaller, annras kommer jorden snabbt rinna bort

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 20 dec-15 kl 17:10 »
Kirskål är en effektiv och ätbar marktäckare  ::)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #4 skrivet: 27 dec-15 kl 16:27 »
Rabarber! Blir gigantiska med rätt förutsättningar. Finns flera olika sorter.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 dec-15 kl 19:21 »
Går det inte att terrassera ungefär mitt på eller 1-2 meter från nedre delen av slänten, vattna igenom sen lägga markduk, göra hål i den och sätta fruktträd och/eller bärbuskar där? Det går ju oxå att göra hål och sätta annat på terrassen tex stora tuvor med gräslök eller andra kryddväxter, jordgubbsplantor, smultronplantor, pumpor och squash kan odlas på en av de av terrassen omgivande slänterna, likaså vindruvor av härdig sort typ staketdruva.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
AnnaTorpare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser