Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Signalförstärkare / repeater?  (läst 1243 gånger)

Pirella

• Östergötland
Signalförstärkare / repeater?
« skrivet: 05 dec-15 kl 19:15 »
Jag har grymt ojämn och ganska dålig mobiltäckning i mitt hus. Utomhus funkar det väl rätt bra, men inomhus är jag hänvisad till ena köksfönstret om jag ska kunna prata i telefon. Så vill jag inte ha det...
Jag har förstått att det finns olika signalförstärkare, men det är ju som vanligt en djungel. Har ni några tips på vad jag ska skaffa / installera för att kunna prata i telefon var som helst i huset? Gärna billiga grejer. Jag är inte så sugen på att lägga tusenlappar på det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Signalförstärkare / repeater?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-15 kl 20:01 »
Det är mycket mer komplicerat med repeater för mobiltelefoni än för t ex wlan eller andra radiotjänster, och det gör att varken teleoperatörerna eller PTS gillar att man skaffar sådana prylar hur som helst. T ex kan man få bekymmer med att en repeater stör mobiltrafiken på långt håll för folk som använder en annan operatör.

De gånger repeatrar verkligen kan vara användbara är då man behöver täckning på ett område dit signalen från operatörens basstationer inte alls kan nå, och där signalen från repeatern inte riskerar att nå någon mobiltelefon som har kontakt direkt med operatören.  T ex i bergrum och järnvägstunnlar. Trafikverket, MSB och en del andra statliga myndigheter har fått tillstånd att sätta upp repeatrar på  sådana ställen.

Jag skulle föreslå att du skaffar en sån här 3G-till-analog telefonlinje-omvandlare och en vanlig trådlös telefon (DECT) som du använder inomhus. Alltså samma teknik som Telia erbjuder till sina kunder i de områden där de vill riva de fasta telefonledningarna.

En annan möjlighet är att du byter till en mobiltelefon av en modell som har erkänt bra radioegenskaper, effektiv inbyggd antenn osv. "Dumma" mobiler brukar vara bättre än smartphones, och det finns enstaka (äldre) modeller som är kända för att vara särskilt bra. T ex Ericssons "grovarbetartelefon" R250 och vissa Nokiamodeller.

Idd

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 dec-15 kl 17:32 »
Dom flesta som har satt upp en sån repeater har dessutom gjort det olovligen, man får inte lov att sätta upp såna som man vill.

Jag bytte nyligen till Net1 som internetleverantör. Från början hade jag ganska kass signal, men då fick jag en riktantenn gratis av dom, nu är det bättre. Ska bara sätta den längre från TVantennen så dom inte stör ut varandra : )
Iallafall erbjuder dom telefontjänster också, via samma modem som man får för internet. Kanske värt att kolla med dom

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 dec-15 kl 18:02 »
Jag har haft en repeater med riktantenn ett år eller två, men sedan tog åskan den. Köpte den från utlandet och glömde visst att be storebror om lov ;D

Fungerade bra, men inomhusantennen som skall hålla kontakt med telefonen har inte så bra räckvidd som den lösning som torbjörn föreslår med trådlös hemmatelefon.

Jag misstänker att det bästa i våra trakter är att ha telia (eller någon som använder deras nät). Jag har tele2 och det är inte så bra här, medan frun som har telia har en helt annan mottagning. Enklast egentligen att byta abonnemang, men jag har varit lite tjurskallig.

Det mobila internetet (som också är tele2) blev lidande när åskan brände repeatern, men där har jag stoppat dit två riktantenner direkt till routern så nu går det bra.

Pirella, du har mindre än 2 km till masten och du borde nästan se den för det är en svacka mellan dig och masten.

Idd

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 dec-15 kl 18:14 »
Inte för att vara sån, men det är inte säkert det är rätt mast. Telenor brukar samsas med tele2 om masterna, och 3 med telia, det är sällan en mast har alla operatörerna. Om man åker och ser vid masten finns det ofta en skylt på boden där det står antingen tele2 eller 3gis

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-15 kl 18:41 »
Tack för tipset, skall kolla den masten för säkerhets skull ifall de ljuger när man ringer till dem. Jag har varit i kontakt med Tele2 om just den masten eftersom den är den närmaste för mig med trots att jag har lite längre till den och bor bakom ett berg. Det jag fått fram är att telias antenner sitter 13 meter högre upp i samma mast. Men sedan beror det ju på hur de är riktade också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser