Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånghästar  (läst 25208 gånger)

A9kha

Fånghästar
« skrivet: 13 apr-07 kl 15:22 »
Eftersom jag upptäckt att det är fler än jag som har fång ponny/häst
kanske det borde finnas en tråd där vi kan utbyta erfarenheter och tips och slipper *sno* andras trådar om annat  ::)
Själv har jag en ponny med fång nu och har även haft en innan.
I år har min pålla knappt haft ont av sin fång alls ännu och det är så skönt för det är ett stort lidande för dom.
Vad ska man då göra ?
Det första är bort med allt foder !
Ta in i välhalmad/spånad box eller där de har plats att ligga skönt och där det är mjukt för de mycket ömma hovarna.
Om de ligger minskar trycket på de onda hovarna och det kan hjälpa till att minska hovbensrotationen/försänkningen.
Ring veterinär och få smärtstillande ,brukar gå att få recept på telefon !
Ring hovslagare och få hoven verkad ,dvs kapa av tån och se till att trycket läggs mer bakåt , eller så kan hovslagaren sko med sula
eller speciella skor för fånghäst. De brukar veta vad som passar bäst.

Det är ju inte meningen att man ska svälta dom !!
Utan att de får foder efter det de ska prestera och detta kan ju skifta från dag till dag.

Vissa är lättfödda av naturen och kräver inte något kraftfoder alls knappt
andra kan vara ädlare och behöva mer kraftfoder för att hålla sej i hull.
Men det är ju då man får se över vad man ger dom för slags foder och framför allt om det är anpassat till arbetet de ska utföra.

Tror inte gräset i sej är boven i dramat utan något som byggs upp under en längre tid med för mycket grovfoder/kraftigt bete
och för lite motion.
Detta är en del av mina tankar om det hela  :-[
men det finns ju en för var häst/ponny .
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 15:24 av fredsborg »

Insanity

Re:Fånghästar
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 15:33 »
Den här tråden passar ju mig bra, jag som är nybörjare och okunnig när det gäller fång  :)

Men har man inte tillräckligt att göra så skaffar man sig det, därav köpte jag mig Myran, min älskade fånghäst  ;D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

A9kha

« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 11:55 »
Vad använder du att fodra med ?
Jag försöker ju trixa ihop en bra foderstat nu och kan behöva lite tips   :D
Här är det krossat korn/havre numera och betfor ,mineraler ,B-vitamin (pälsfällning)
en gnutta vitlök just nu.
Innan var det fibergi som gällde sedan länge ,men kom på att det är ganska mycket sött i.
Men det är bara på försökstadiet ännu och det har funkat bra med långsam övergång.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 12:30 »
Till fånghästar vill man undvika foder med socker och stärkelse i, dvs spannmål och betfor. (Framförallt korn är det mycket stärkelse i om det inte är processat, havre har betydligt högre smältbarhet.) Måste du ge kraftfoder? Du kan inte öka upp grovfodergivan eller ge tex lusern om det är proteinet du är ute efter?

A9kha

« Svar #4 skrivet: 15 apr-07 kl 12:46 »
Jag har prövat ALLT tror jag???och kommit på att betforn nog har en del i det hela
Då hon fick mycket betfor istället för så mycket kraftfoder för att bli *mättare*
Men i vintras kom jag att tänka på att det kanske kan jämnföras med diabetes lite
och då kan ju inte den sörta betforn vara bra ! så bort med nästan all betfor dit med lite annat kraftfoder och se jag slapp en pålle med riktigt fånganfall detta året första gången på 4 år ;D
hon får numera bara en gnutta kraftfoder till sällskap och för mineralernas skull
,hö/ensilage är basfödan för henne .
Hon klarar betet bra varje år *än*
Men kanske är dumt att ens testa korn/havre på henne  ???
Hon är piggare och verkar röra på sej mer av den gnutta havre hon får som i sin tur gör att hon rör på fläsket  :-[  hon har Crushings symdrom .
Vilket gör att ämnesomsättningen är lite si och så .
man vet inte från år till år hur det är med fällning mm .
Så man testar sej långsamt fram och ser vad som verkar funka ,minsta bakslag
och vi står på noll igen .  ;D
Men tror hon hörde att jag sa att vi skickar henne om hon får så där ont en gång till  ;)
så hon har hållit sej från anfall utom en dag när hon var lite öm

sube

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 19:24 »
Med risk att låta som en papergoja
upprepar jag mig envist.

PROTEXIN Bio Premium!!!
Innehåller tarmflora från friska djur och håller min fånghäst, samt många andra, "friska" utan nya anfall.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 15 apr-07 kl 22:57 »
Gammeltanten på 27 år har cushings, och har varit relativt lurvig de senaste åren, men har nu fått medicin för det. Får se hur det går med pälsen i år.

Fång har jag inte egen erfarenhet av, men det skall ju vara, som nån redan skrivit sockret och stärkelsen i fodret som utlöser det. Hurdant hö har ni? ANALYSERA!! Det är a och o för att få balans på foderstaten. Och jag gissar att om man har en fånghäst så får man vara extra försiktig med energin.. Definitivt bort med betforn alltså! Det finns en bra skrift om hästens näringsbehov att beställa från slu. Lycka till!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

A9kha

« Svar #7 skrivet: 16 apr-07 kl 18:14 »
ja jag tror betfor är boven i dramat hos min pålla
Jag ger henne ca 1 dl nu mot ca 10 dl innan och
tror att det är därför hon inte fick sitt årliga anfall  ;D
Men hon går ute jämt numera och växer med gräset vilket jag tror också är bra .
Och visst har hon Crushings syndrome också ,men lång päls mitt i sommaren mm.
Men i år verkar hon fälla bra än så länge ,kanske kommer till rätta med det också på köpet om jag har tur.
Hon är en D-ponny ,lättfödd och har runda former av naturen .
Tror nog de tog fel hingst vid betäckning måste varit en Ardenner framme  ;D
Hon är 23 år nu och har haft sin fång sedan innan jag fick henne för 5 år sedan
Får nog tänka om lite till kanske om det lilla kraftfoder hon får .
Höet är av mycket bra kvalite och hon har ätit det hela vintern nu.
Fick tyvärr köpa ensilage sist för det blev kris i påskhelgen.
Hon reagerar inte på det heller efter 2 veckor nu (peppar peppar)
Innan har vi haft ensilage och då vart hon sjuk varenda år. :(
Så man vet knappt vilket ben man ska stå på ibland ,men erfarenheter blir
man rikare av sägs det och kanske det gett resultat nu äntligen 2 fångponnyer senare och tester av allt jag fått lära mej från alla håll.
Har inte testat det dä medlet någon nämde ,men det blir ju aktuellt om det blir den mista försämring framöver .

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #8 skrivet: 16 apr-07 kl 21:20 »
BRA TÄNK !!
Varför inte egentråd.. har jag inte tänkt på, det bara blev så att jag gjorde ett inlägg på foder till schättisar, stavas det så !! så fick jag en anstormning med goda råd från alla håll och kanter.
Sen har det bara rullat på.. ;D
Jag har ju min "lille" New Forest som en del av er redan hört talas om, och "fredsborg" du har ju också sett honom!
Tack än en gång för all efterforsknng i stamtavlan...
Jag kan meddela att han fortfarande mår bra, och detta trots att han tog sin sista medicin i Torsdags. Hoppeli hoppas nu att det håller i sig.
Till Er andra, som inte vet något om honom, så vill jag tala om att han är väldigt känslig och har fång och troligen cuching. Hans diagnos var väldigt dålig, kraftig (vad man kallar ) "rotation" på alla 4.
Vetrinären vill ha honom på ..(nu håller jag för ögonen, för jag vet att detta går mot strömmen, så att säga) .. HALM, men inget hö, och inget gräs, men däremot ponnykrafft och betfor. Hon har efter alla era tidigare inlägg om detta fått försvara sin bedömning ang. fodervalet, men hon är övertygad om att det är så det ska vara, eftersom det är av största vikt att han går ner i vikt... MYCKET. :o
Han hade en matchvikt på 604 kg med sina 153 cm, och har vid senaste besöket gått ner till 548kg. En hel människa!
Han ska ner en människa till helst, för att minska belastningen, eftersom han dessutom har hovbroskförbening. Han är snart 22år..Annars är han frisk :D
Jag väntar på det där preparatet från höör och tills dess att jag fått besöka vetrinären och hon ser att han är ok!! sedan ska jag försöka att gå över till annan kost succesivt. Gräs får vänta till nästa sommar. Jag är glad om jag kan ge lite hö i stället för all krafften.
Jag skulle nog inte heller ge honom havre eller kornkross. han blir knäpp av havren, och korn är i nuläget inte aktuellt.
Innan han blev dålig, så gav jag honom analyserat hö, och lite vetekli blandat med linfröolja och B-vitaminer. Mineraler fick han via hvita block. ;)
Det behövdes även då lite HALM i hans foderstat, för att han skulle få tillräckligt med kalcium.
Detta fick han på vintern. På sommaten åt han på tok för mycket gräs med kraft i.
Ni är välkomna att kommentera, men tro mej.. nu är jag medveten om vad Ni vill säga. Har hört det förr! :-*
Lisa

Bubblisa

« Svar #9 skrivet: 16 apr-07 kl 21:26 »
Gammeltanten på 27 år har cushings, och har varit relativt lurvig de senaste åren, men har nu fått medicin för det.

Vilken medicin fick du för detta? Hur ska den påverka hästen? Är det bara för pälsen, eller för även cuching? Jag trodde inte att det fanns någon behandling för detta, Cuching är ju en tumör på hypofysen, vad jag vet!! ???Eller är jag ute och cycklar?
Lisa

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 16 apr-07 kl 21:32 »
Även människor kan få cushings syndrom. Och trot eller ej, det är människomedicin hon har fått (har inte koll på varken namn eller dos). Den ska alltså behandla själva syndromet. Den extra päslen vet jag då ingen annan behandling för än klippmaskin.. ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Bubblisa

« Svar #11 skrivet: 16 apr-07 kl 22:05 »
Spännande! Men var det din vetrinär som skrev ut den, eller vad? Var du tvungen att göra några dyra tester före, eller hur fastställde de att det var cusching? Min "vanliga" vetrinär sa att man skulle lämna in hästen i ,för min del, Helsingborg och så skulle de testa honom några dagar med olika prov, innan det kunne ges någon diagnos. Tyckte det lät drygt, Helsingborg är det 10 mil, och min häst avskyr att stå i  transporten. Snälla berätta!
Lisa

Rikkan

« Svar #12 skrivet: 17 apr-07 kl 10:13 »
Hej!
Mina erfarenheter av fång säger mig att det är viktigt att sörja för att hästen har en bra energicirkulation i hela kroppen och givetvis även ben och hovar.
Akupunktur har visat sig vara mycket bra för att balansera energin på fånghästar.
Att sedan själv massera hästens energipunkter för att hålla igång flödet är bra för fång hästar, -för alla hästar.
 :)
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 10:13 av Rikkan »

A9kha

« Svar #13 skrivet: 17 apr-07 kl 19:41 »
alla sätt är bra utan de dåliga .
Tror att det är väldigt individuellt vad som hjälper varje pålle.
Min första fångponny hade ju en helt annan typ av fång .
så man kan liksom inte överföra det som funkade på henne till
denna pålla jag har nu har jag märkt.
min förra pålla fällde som hon skulle och funkade bra på mycket halm

Skönt att Adrejo fortfarande är pigg  ;D  
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 19:44 av fredsborg »

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #14 skrivet: 19 apr-07 kl 21:16 »
A och O för alla hästar är frekvent och korrekt hovvård.

En häst som har fått diagnosen fång har bäddat för det under lång tid genom fel form på hoven.  Vi borde skilja på "laminitis" och "founder" som de gör i engelskan. Laminitis är en inflamation i lamell-läderhuden, den kan hästen få om den utsätts för hård belastning som den inte är van vid, "förgiftning" genom kemikalier, hormoner, giftiga växter, förändrad tarmbakterieflora...alltså en förändring av blodkemin som drabbar hela hästens kropp på olika sätt.  När inflamationen lägger sig så försvinner smärtan i hovarna...

..Om de inte har haft en ofysiologisk form och därmed felaktig viktfördelning en längre tid. I så fall har lammellerna blivit sträckta och kronrandsläderhuden sammanpressad (dålig cirkulation och dålig hornproduktion), hovbenets tådel pressas då ned av hästens egen tyngd mot sulläderhuden. Vid inflamationen så blandas hornet vid produktionen med lymfvätska och kvaliteten blir ännu sämre. Suspensionen av hovbenet förloras och hästen har fått "founder", det vi kallar fång.

Kronisk fång får hästen som inte får en korrekt hovvård efter det att suspensionen av hovbenet har gått förlorat. Även detta är rehabiliteringsbart men tar tid och får inte har orsakat allt för stor hovbensförlust.

För att rehabilitera en häst med fång krävs korrekt verkning OFTA. En inflamation betyder att kroppen ökar cirkulationen för att få en ökad ämnesomsättning, det innebär i hoven att tillväxten av horn ökar. Detta sker särskilt i hovens traktdel vid fång (egentligen för att hästen belastar trakten mindre än tådelen och därmed komprimeras inte hornet lika mycket och kronrandsläderhuden i tådelen är ofta så skadad att den inte producerar orn alls- detta kan man se på tillväxtränderna i hornet genom att det är längre mellanrum i traktdelen än i tån.). Trakten behöver alltså verkas ofta för att inte hovbenet ska tryckas/tryckas ännu mer ned i sulläderhuden i tådelen.

Att förebygga fång är att verka hästen fysiologiskt korrekt- vilket innebär att hästens hovben ska vara markparallellt och hoven ska ha hovmekanism= blodcirkulation på det underlag den vistas den största delen av dygnet.

En sjuk häst ska inte svältas- tvärtom behöver tillverkning av nya celler mer näring än underhåll.
En fet häst behöver bantas men den behöver grovfoder och motion. En häst med tendens till insulinresistens- fet med fettnacke ska defintivt bantas och inte få tillgång till sockerrik föda. Svältande hästar är de som ger sig på att äta gifitga växter.
Om man har en frisk hov med fysiologiskt korrekt form och frisk läderhud så får inte en inflamation i läderhuden den dramatiska konsekvens som fång innebär. Inflamationen gör att hästen har ont några dagar, väger fram o tillbaka, tar korta steg- men den får inte en rotation av hovbenet eller hovbenssänkning. Rehabiliteringen grå med andra ord mycket fort jämfört med rehabilitering från fång med förlorad suspension i någon del av hovkapseln. Det kan ta upp till två år innan en sådan häst är att betrakta som helt frisk- om den får korrekt hovvård under tiden vill säga. först ska läderhuden som är skadad läka för att kunna producera fullgod kvalitet och kvantitet av horn och sedan ska hovväggen och sulhorn växa ut, vilket tar upp till ett år.

Har du en "fånghäst" se till att den får korrekt hovvård ofta.

Ann Green
SHP

Bubblisa

« Svar #15 skrivet: 19 apr-07 kl 23:10 »
Tack för det uttömmande svaret...Phu, jag blev helt matt!!! :o
Men du har ju säkert rätt i det du säger.
Min Atrejo mår fortfarande bra  ;D och jag har varit på Landäng i Skurup, och handlat PROTEXIN.
Fick tips av en person på bukefalos.... :-*
Han har fått preparatet i två dagar nu, och varit ute korta stunder mitt på dagen i sin knapert gräsbeväxta hage.. peppar peppar, ännu inga symptom. ;)
Dessutom har jag sakta börjat minska på betfor och ponny krafft. Så nu mina vänner vad ska jag ersätta detta med??
Jag kommer att göra en väldigt långsam övergång, för jag vill ha en frisk häst med mig till vetrinären denna gången, och jag vill kunna berätta att han faktiskt ätit gräs, med hjälp av PROTEXIN!!!  :o
Vad säger Ni om det?
Lisa

sube

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 apr-07 kl 08:13 »
Kanon!
Jag förespråkar ju Protexin Bio-Premium! så jag ler...
Om du behöver tillföra ngt som komplement till höt...ofta behövs ju inte det.
Testa med Lusern. Det är ett grovfoder och inte lika "farligt" som kraftfoder.  Ge inte Betfor då det innehåller mkt energi och alltså socker!
Har du inte analys på fodret nu så se till att du får det till nästa år.
En ponny som inte tränas hårt behöver ju inte så mkt mer, självklart finns det undantag!.
Lycka till

Erik F

« Svar #17 skrivet: 20 apr-07 kl 17:09 »
Hejsan!

Var får man tag i Protexin Bio Premium?

En granne har en islänning som får fång varje vår,

det skulle vara intressant att prova.

sube

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 20 apr-07 kl 18:20 »
Prata med din Veterinär. Dom tar hem preparatet ...om dom vill.
Annars är det företaget Vet Nutra som saluför det i sverige, tyvärr säljer dom inte till privatpersoner.
Dom kanske kan tala om var det säljs nära dig.
Lycka till

A9kha

« Svar #19 skrivet: 21 apr-07 kl 23:48 »
 ;DJa du Bubblisa då får jag höra hur det går med den medicinen sedan då ;)
Tror inte som någon skrev att en pålle får fång av dålig verkning/skoning
i alla fall inte de 2 fångponnyer jag haft.
De verkas alltid efter sina 8-10 veckor ,de går barfota oftast.
Där emot har de ju reagerat på maten :-\  .
Men reaktionerna brukar ju komma långt senare !
Mina 2 har båda fått sin fång Dec-Mars och sedan inget resten av året.
Bete går med bra om det är ett sämre bete ,då får de inget kraftfoder alls.
Men det gäller ju att anpassa foder efter motion tycker jag mej kommit fram till.
 ;DOch detta året har det funkat ännu *peppar peppar*
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 23:50 av fredsborg »

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare
torbjorn, haakonkarlsson, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser