Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första skörd ?  (läst 5150 gånger)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Årets första skörd ?
« skrivet: 13 apr-07 kl 13:22 »
Har ni skördat något än?
Jag bor uppe i zon 5 och här har tjälen precis gått ur. Förra helgen grävde jag upp jordärtskockorna och fick ihop en hink. En del är lite dåliga så de slänger jag, en del ska jag sätta tillbaka och en del ska jag äta upp. Det är ganska tidigt än, nässlorna är bara små gröna rosetter än så länge, salladslöken har inte skjutit nya skott.

Har ni några tips på vad man kan odla och skörda så här tidigt på våren, jag har inte tid att pyssla om drivbänkar. Eller vad man kan skörda i naturen?

Jag är inte så jätteförtjust i jordärtskockor, de är ganska speciella i smaken. Igår när jag skulle göra matlåda och kastade i vad jag hade så lyckades jag åstadkomma en god soppa.

Koka jordärtskockorna och skala och tärna.
Koka upp buljong (höns eller grönsaks) och lägg i en stor sked med pesto.
Lägg i jordärtskockorna och vrid över med lite peppar
Till sist, pressa i lite citron som balanserar beskan från kockorna.

Riktigt gott faktiskt!!
kan själv

skånetösen

• Skåne
Re:Årets första skörd ?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-07 kl 10:52 »
Bor i zon 3 så det är lite lättare här.  :-[ Har skördat den första späda spenaten ( kruka i växthuset ) och mangolden är 20 cm hög men jag näns inte riktigt ta av den än. Annars är det högsäsong för nässlor just nu i skåne.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 apr-07 kl 12:17 »
Jo, jordärtskockorna mumsar vi av då och då, hoppas vi hinner äta upp de sista innan de börjar växa igen.

Annat ätbart är lök, vanlig gul sättlök, som jag planterat i växthuset för en månad sen, den är jättegod nu att äta som salladslök.

Har några övervintrade plantor mangold som snart ska skördas.

Kryddlandet är också på G, timjan kan man ju äta året om men nu börjar också myntorna skjuta skott.

F.ö. finns det inte mycket ätbart i trädgården ... förutom kirskålen då som ser ovanligt frisk ut i år !  :-[

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 08:38 »
Jordärtskockor. Övervintrade palsternackor (men det gills kanske inte). Piplök och gräslök. Mynta och några andra kryddor. Trädgårdssyra.

det var väl det hela.

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-07 kl 08:40 »
Övervintrade palsternackor och rotpersilja.

Mmmmm...

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 apr-07 kl 12:56 »
2 övervintrade purjolökar och ett par palsternackor har jag skördat. Jag glömde så vintersallaten i höstas, det brukar jag också kunna skörda tidigt annars. Sen tar jag lite blast av luftlök till salladen.
MVH Rosita zon 1

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #6 skrivet: 20 apr-07 kl 13:20 »
Blasten till luftlöken har kommit upp nu, snart kan jag ta den i salladen. Den är faktiskt tidigare än gräslöken. Salladslöken såg ynklig ut för någon vecka sedan och nu är det kallt. Nässlorna har små rosetter så snart kanse jag kan göra en soppa. I år ska jag försöka torka nässlor för att ha i vinter.
kan själv

signe

« Svar #7 skrivet: 20 apr-07 kl 14:19 »
Skördar nässlor, kirskål och spansk körvel samt kryddar med luftlök och gräslök. Gott i såser, piroger, pajer och soppor.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #8 skrivet: 20 apr-07 kl 16:18 »
Jag sådde lite olika blad i krukor i februari och har skördat senat, sallat, rucola, basilika och trädgårdsportlak, lite blad till talllriken eller mackan då och då.
På friland har jag skördat persilja och gräslök.
Kirskål och nässlor går att plocka, men det tar ju sån tid.  ;)
Rabarbern kan man säkert börja nalla av också om man vill. I blåsigt läge, zon 1.

Carina Von C

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 20 apr-07 kl 16:30 »
Jag har ätit mitt första strå gräslök!
Jag bor i zon 6.
Jag är inte avundsjuk.
Alls.

Molly
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 20 apr-07 kl 19:06 »
Jag fick faktiskt ihop nässlor till nässelsoppa och mer därtill!  :o
Va GOTT! Tack för påminnelsen, signe!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 apr-07 kl 20:49 »
Hur höga ska nässlorna vara när man tar de till soppa?

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #12 skrivet: 20 apr-07 kl 22:28 »
De ska väl kanske ha växlat färg från att vara små rosetter i djuplilagrönt till lite större mörkgröna, så att man lätt kan nypa av de små topparna. Så här tidigt är de raritet men i sommar är trädgården översvämmad med nässlor. Ingen hit för barfotabarn.
kan själv

elvirafirar

årets sista skörd.?
« Svar #13 skrivet: 23 apr-07 kl 12:07 »
åt upp mina jordärtskockor i höstas och har därför satt min sista potatis.
är det någon som kan dela med sig eller sälja några kockor till mig?
att sätta.
förslagsvis i sthlmsområdet...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 28 apr-07 kl 13:49 »
Bara en lite fråga angående jordärtskockor. Det heter väl en skocka och inte en kocka? Känns som om en kocka är något helt annat.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 28 apr-07 kl 13:54 »
Jag har skördat sparris (friland) hittills i år och sedan har det blivit lite kryddor bl a rosmarin, oregano och timjan. Libbstickan har också kommit upp några decimeter men, har inte använts ännu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 28 apr-07 kl 14:00 »
jordärt-skockor

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 28 apr-07 kl 17:19 »
I kallväxthuset har fjolårspersiljan blivit 30 cm hög, växthusgurkor fick jag skörda redan innan jag planterade ut (ny växtbelysning ;D), och gräslök, förstås.

Bara ett litet aber :P. Härom veckan när jag knipsade av en persiljekvist och stoppade i munnen, så var det nåt som var fel :o.
Persilja brukar inte vara seg och slemmig, men sniglar är det :P :P :P.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 29 apr-07 kl 00:18 »
Grrrr ... sniglar ...  >:(

Idag har vi käkat massa lök(-blast), satte ett par m2 i kallväxthuset med vitlöksklyftor och vanlig gul sättlök för ca en månad sen.

Den har vuxit upp nästan 40 cm och både gul- och vitlöksblast är smaskigt som "salladslök". Jag garnerade nässelsoppan med finhackad vitlöksblast.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #19 skrivet: 29 apr-07 kl 21:39 »
Nu börjar man kunna skörda kryddor så smått; idag kryddade jag tomatsås med färsk oregano och gjorde te på citronmeliss och mynta. Salvia, dragon och lite timjan går också att ta, och gräslök förstås. Lite övervintrad persilja finns också att tillgå.

Det känns lyxigt att gå ut och plocka in färska kryddor  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser