Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara kylskåps-energi  (läst 5021 gånger)

niklas828

• Bohuslän
Spara kylskåps-energi
« skrivet: 16 nov-15 kl 21:32 »
Jag fick en idé idag om hur man kunde spara energi men jag vet inte om det funkar, jag har provat att googla på det men hittar inget relevant.
Alla vet ju att man sparar ström genom att tina upp fryst mat i kylskåpet?

Men borde man då inte spara massvis med energi om man då vintertid lät te.x "bigpack-glasspaket" (eller dylika behållare) med vatten frysa till is utomhus i minuskylan, och sedan lät dom tina i kylskåpet?
Är jag helt ute och cyklar?
Dieselbilar drar minst bensin

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Spara kylskåps-energi
« Svar #1 skrivet: 16 nov-15 kl 21:41 »
Det är inte så mycket energi ditt kylskåp gör av med så vinsten är inte så stor. Det gäller också att du tar med dig dina byttor med vatten/is när du ändå går ut/in, annars släpper du ut mer värme när du öppnar dörren för att hämta dem än vad du sparar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 nov-15 kl 22:17 »
Nja.
Faktum är att du kan öka energiförbrukningen md ett sådant förfarande.
När du ställer in temperaturen så ger du som regel kylen ett spann där den skall ligga.
Enklare kylar ställer du på, säg 8 grader då kan den tillåta 7 som lägsta temperatur och 9 som högsta.
Med finare instrumentering så kan man sätta intervallet betydligt tätare.
Det innebär att kylen hela tiden försöker kompensera avvikelser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nikenik

• -
« Svar #3 skrivet: 16 nov-15 kl 22:31 »
Varför inte bara stänga av kylskåpet på vintern och ha maten i (mussäker) låda utomhus?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-15 kl 09:35 »
Jag har en ide om att göra ett ventilationshål i toppen på kylskåpet och därifrån dra en ventilationsslang till ett hål i ytterväggen. För det ska fungera bör nog kylskåpet stå mot en yttervägg. När det ät kallare ute än i kylskåpet rinner det in kall luft i kylskåpet. När det är varmare i kylskåpet  än ute händer i princip ingenting eftersom den kalla tunga  luften  i kylskåpet stannar kvar i skåpet. Kylskåpet kan alltså vara påslaget hela tiden eftersom termostaten slår av när tempen är lagom.
kretslopp

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 nov-15 kl 10:11 »
Men man måste nog upp i elpriser som är 10 gånger högre än de vi har idag, alternativt ha ett mycket oekonomiskt gammalt absorptionskylskåp, för att sådana här åtgärder överhuvudtaget ska löna sig.

Man kan gärna börja med att skaffa en energimätare av typ "mellanpropp" för att ta reda på hur stor del av hushållets elförbrukning som kylskåpet står för. Tänk dock på att välja en sådan som tar hänsyn till effektfaktorn, de allra enklaste energimätarna mäter bara spänning och ström utan att ta hänsyn till fasförskjutning, övertoner mm och kan alltså bara få fram s k skenbar effekt / energi (VA respektive kVAh), även om mindre nogräknade apparater presenterar den som aktiv effekt / energi (W resp kWh).
Många kompressorkylskåp har rätt låg effektfaktor, och det gör att en energimätare som mäter skenbar effekt kommer att visa en mycket högre energiförbrukning än den verkliga, aktiva, som nätbolaget debiterar efter.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 17 nov-15 kl 17:01 »
Niklas, jag har tillämpat samma idé.  Använder PET-flaskor. Man får alltid en massa mothugg när man presenterar den idén.  Man kanske inte sparar så särskilt mycket el och pengar, men jag tycker principen är riktig: Varför använda energi till kylning när vi har så mycket gratis av den varan i detta land?

Men jag vill systemet bekvämt, så jag lägger PET-flaskorna på verandan, utomhus med tak.  Verkar behövas rätt många minusgrader för att vattnet ska frysa  över natten, -6 har jag för mig. Och så behöver man lite extraplats i kylskåpet. 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 nov-15 kl 17:21 »
Kretslopps lösning fungerar inte, men om man borrar två hål, ett långt ned och ett långt upp så fungerar det. Men om man vill hålla slangdiametern i smidig storlek så sätter man en liten snål fläkt i frånluften så kan man lätt styra tempen i skåpet. Vill man få det att fungera på sommaren så får man gräva ned ett rör i marken. Då blir det lite av en jordkällare i köket.

Vill man ha kallare på sommaren så får man lägga ut röret på isolering som man sedan skottar upp all snö på under vintern och täcker med sågspån. En "isdös" som man inte behöver bära in av.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-15 kl 20:52 »
Du sparar ingen energi på att ta in kalla saker i ditt hus eller att leda in kyla utifrån. Däremot kan du spara elenergi på det. Ju kallare ditt kylskåp är desto mer värme vandrar in i kylskåpet. Om du inte låter kylskåpet pumpa ut den värmen till ditt hus igen kommer värmen åka ut genom kylskåpets frånluft. Då kommer du att få tillsätta den värmen till huset för att hålla samma inomhustemperatur. Det är en viss skillnad att tina mat för den kommer ändå stjäla energi. Vill du spara elenergi och elda mer är det däremot en bra idé att ta in mobil kyla utifrån. Fast har man så lite elenergi är det kanske bättre att inte ha något kylskåp.

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 nov-15 kl 21:03 »
Varför inte bara ställa en del varor utomhus i stället när det är 3-6 grader ute.

karsan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 nov-15 kl 21:38 »
Varför inte bara ställa en del varor utomhus i stället när det är 3-6 grader ute.

Då  får man dels hålla på att plocka in och plocka ut saker allteftersom utetempen ändras, men framför allt får  man gå fram och tillbaka och leta 'var var nu den stod'.

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 17 nov-15 kl 21:50 »
Nu är det så att idéen inte är det minsta lilla dum.

Dock kommer vi med motargument på diverse punkter där teorin kan spricka.
Som tex mitt med temperaturregleringen.

Dock finns det i det fallet sätt att komma runt svårigheten och det är att installera ett relä.
Då kan man med en knapp stänga av värmningen vid för låg temperatur och när för hög temperatur inträffar så hoppar för låg temperatur funktionen igång igen.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 nov-15 kl 23:54 »
Men vad har du för kylskåp, skogsvilde? Låter mer som en inkubator. Inte finns det kylskåp för hemmabruk som har värme om tempen skulle krypa ned för långt?

Skogsvilde

• -
« Svar #13 skrivet: 18 nov-15 kl 07:24 »
Men vad har du för kylskåp, skogsvilde? Låter mer som en inkubator. Inte finns det kylskåp för hemmabruk som har värme om tempen skulle krypa ned för långt?

Tja.   Rent teoretiskt så skall kylskåpet hålla sig inom det teperaturspann som tillåts.
Dvs kyla när det blir för varmt och värma när det blir för kallt.
Allt finns faktiskt på plats i kylen. Det handlar bara om att man skall köra mediet baklänges.  Precis som när man kör avfrostningsfunktion.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 18 nov-15 kl 08:14 »
Teoretisk borde en massa saker vara på ett annat sätt än de är.. Jag borde till exempel vara rik, rent teoretiskt. :)
Men inte är det så att ett kylskåp värmer? Det kyler väl bara och låter omkringliggande lufttemperatur sköta uppvärmningen..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Anders G.

• -
« Svar #15 skrivet: 18 nov-15 kl 08:25 »
Överteoretiserande och suboptimering.

Naturligtvis sparar man på kylskåpets direkta driftenergi/drifttid då man fyller det med frusna vattenflaskor/kylklampar/motsv.

Det finns inga kylskåp som värmer då det blir för kallt. Kylskåpet går bara inte igång, och värme läcker in från rummet till inställt värde.

Ett kylskåp i drift avger värme till rummet, all el som går in i kylskåpet bli till slut värme i lokalen. Precis som med utfasningen av glödlampor kan man teoretiskt tänka sig att värmen kommer till nytta. Så effektiva temperaturregleringsssystem har ni dock inte i era hus, alternativare. En dyr form av direktelvärme.

Skogsvilde

• -
« Svar #16 skrivet: 18 nov-15 kl 12:46 »
Överteoretiserande och suboptimering.

Naturligtvis sparar man på kylskåpets direkta driftenergi/drifttid då man fyller det med frusna vattenflaskor/kylklampar/motsv.

Det finns inga kylskåp som värmer då det blir för kallt. Kylskåpet går bara inte igång, och värme läcker in från rummet till inställt värde.

Ett kylskåp i drift avger värme till rummet, all el som går in i kylskåpet bli till slut värme i lokalen. Precis som med utfasningen av glödlampor kan man teoretiskt tänka sig att värmen kommer till nytta. Så effektiva temperaturregleringsssystem har ni dock inte i era hus, alternativare. En dyr form av direktelvärme.

Jaha.
Ta då nått som du kanske förstår.
En AC i en bil eller luftvärmepump.
Den tillser att man håller en inställd temperatur.  Vilket kan innebära värma eller kyla.
Det löser man helt enkelt genom att låta mediet gå olika vägar eller riktning.
Kylskåpet är i princip ett litet slutet rum.

Men inte nödvändigtvis.

Anders G.

• -
« Svar #17 skrivet: 18 nov-15 kl 14:06 »
Jag har redan tagit något jag förstår, ett kylskåp.

Skogsvilde

• -
« Svar #18 skrivet: 18 nov-15 kl 16:02 »
Jag har redan tagit något jag förstår, ett kylskåp.

Då är det ett av bristande kvalité enligt min mening. För jag anser för att kylkedjan skall följas på ett korrekt sätt och man skall veta med säkerhet att man inte riskerar att ens varor fryser så bör ett kylskåp kunna garantera inställd temperatur.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 18 nov-15 kl 16:27 »
Då är det ett av bristande kvalité enligt min mening. För jag anser för att kylkedjan skall följas på ett korrekt sätt och man skall veta med säkerhet att man inte riskerar att ens varor fryser så bör ett kylskåp kunna garantera inställd temperatur.

I praktiken kostar man dock aldrig på någon värmemöjlighet i kylskåp, istället anger tillverkarna numera en viss lägsta tillåten omgivningstemperatur på typskylten.

Det finns många kylskåp som påverkas anmärkningsvärt mycket av omgivningstemperaturen.  Ett exemplar (mindre Siemens inbyggnadskylskåp) som finns i min mors föräldrahem, är numera försett med temperaturloggning, där kan man se att vid oförändrad termostatinställning blir temperaturen i kylskåpet omkring +6 grader vid normal rumstemperatur, omkring 0 då huset står tomt med grundvärme, och uppåt 10-12 grader då det är som varmast på sommaren. Och termostaten reglerar och startar och stoppar kompressorn regelbundet hela tiden, det är alltså inte frågan om att kompressorn går kontinuerligt men skåpet ändå inte kan hålla kylan under högsommarförhållanden.

Om man vill ha ett kylskåp som är helt oberoende av omgivningstemperaturen så får man nog vara beredd att betala 5-10 gånger så mycket som man är van vid att betala för ett konsumentkylskåp. Tekniskt sett är det fullt möjligt att göra ett sådant, men jag tror inte att många vill betala merkostnaden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser