Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill ta med smultronplantor i flytten.. kan jag göra så här?  (läst 3154 gånger)

Palindrom

• Värmland
Jag ska flytta i december och vill hemskt gärna ha med några plantor vildsmultron som jag har
vid mitt nuvarande boende.
Eftersom hösten varit så mild så är plantorna fortfarande gröna.
Så idag var jag ute och grävde upp ca 10 st och satte i krukor.
Tänker att de får stå inne i ett ouppvärmt rum och rota sig i 2 veckor.
(eller borde det vara varmt så att det ViLL rota sig? eller stör jag deras årstidsrytm då?)
Sedan tänkte jag ställa dem på en oinredd vind där jag tror att det kanske blir frost.
Ev med lite löv över.
Och sedan när flytten blir så får de kanske stå ute under tak med lite löv på?
Vad tror ni om detta??
Någon som provat något liknande?

Ett svart får

• Bohuslän
Jag vet inte om smultron har något behov av vinterdvala. Däremot behöver de ljus om det är varmt nog för dom att växa.

christelle

• Blekinge
Dom har nog alltid ett och annat vintergrönt blad - kan de inte stå ute och rota sig i krukorna? Vattna och täck krukorna med löv. Om krukorna riskerar att frysa fast så sätt dem inne i en bottenlös låda och bädda runt och över med löv/gräs etc. När du sen flyttar tar du krukorna med dig och sätter dem ute med löv över igen (Om det inte går att gräva ner dem direkt). Tror inte dom gillar att stå inne och risken är att de torkar ihjäl om de inte har tillgång till regn och snö.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

manna

• -
Kruka plantorna och ha dem ute. Skydda dem mot barfrost.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gilbert

• Gäst
Jag har flyttat jordgubbsplantor som legat i ampel (kruka) tills för ett par veckor sedan och planterat. De tycks inte krokna. Tänkte täcka med löv eller lite halm när snön kommer.

Palindrom

• Värmland
men rotar de sig ute nu? är det inte för kallt?
här är det ca 5-10 grader om dagarna. inte varit nattfrost på länge.
äh, jag provar att ställa ut dem nu :)
tack för era tankar!

manna

• -
Så värst mycket aktivitet är det inte så här års, men dina plantor har väl redan rötter? Plantorna går i viloläge och till våren kommer de att sätta fart igen. Nu behöver du bara se till att plantorna inte torkar, men något egentligt vattnande behövs inte. Det är ju inte direkt vattenväxter det handlar om. ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser