Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dikostall  (läst 2851 gånger)

MickeN

• Jämtland
dikostall
« skrivet: 26 okt-15 kl 17:26 »
hej! vi funderar på att bygga ett nytt dikostall, tänkte kolla om det finns nån här inne som har byggt nått, om ni har några smarta lösningar m.m det ska vara liggbås och foderbord inne med skrapgångar som jag skrapar med traktor har ett äldre stall idag som jag gör det med. Sen om någon har något smart system på hösten när man ska skilja av kalvarna.

Med vänlig hälsning micke

JSRosen

• Blekinge
SV: dikostall
« Svar #1 skrivet: 28 okt-15 kl 16:08 »
hej! vi funderar på att bygga ett nytt dikostall, tänkte kolla om det finns nån här inne som har byggt nått, om ni har några smarta lösningar m.m det ska vara liggbås och foderbord inne med skrapgångar som jag skrapar med traktor har ett äldre stall idag som jag gör det med. Sen om någon har något smart system på hösten när man ska skilja av kalvarna.

Med vänlig hälsning micke

Här e ett förslag på hur jag skulle gjort. tre väggar i trä, gjuten platta med båspall, gavel mot söder täcks med vindnät. gödselplatta på någon sida av gavlarna.
1. Fodelbord, utfodring sker längs en "öppen" gavel med vindnät ner till fodergrindarna.
2. Skrapgång med en port i varje gavel
3. Liggbås
4. Kalvnings/sjukbox
5. Kalvgömma/observationsgång med en dörr i varje gavel.

Vad det gäller ett bra system för avvänjning av kalvar finns det kanske en del bra alternativ på hanteringsanläggningar som du säkert kan kopiera.
mvjh JSR

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 okt-15 kl 16:17 »
Låter intresant och är själv intreserad av en ny lagård
« Senast ändrad: 28 okt-15 kl 16:25 av linus.nilsson.37454 »

Movitz.

« Svar #3 skrivet: 28 okt-15 kl 18:15 »
Hej! Jag funderar också på ny dikolagård även om det ligger ligger lite längre fram i tiden för min del. Jag har varit på många studiebesök och något jag har tänkt på är att jag vill ha tak över foderbordet, jag tror inte det blir kul när det regnar en massa i fodret. En annan sak jag har sett på många ställen är att korna ofta är väldigt feta. Antingen vill jag kunna ge begränsad mängd ensilage varje dag och sedan halm för att fylla magarna eller också ha tillräckligt lågt näringsvärde så dom kan få fri tillgång. När det gäller gödselhanteringen har jag funderat om det går att hantera diko gödsel som sväm eller om det är bättre att satsa på fastgödsel? Kanske ni har några tankar om det. Skulle jag bygga så tror jag att jag skulle bygga någon enkel hanteringsanläggning utanför med en drivgång där man kan skilja djur och lasta på ett smidigt sätt

linus.nilsson.37454

• Tapatalk User
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 okt-15 kl 18:25 »
Ytterligare en fråga är vilken ras och att man bygger efter rasens behov men även ska de gå bra att ändra ras utan en massa om bygnader

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser