Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tuppslakt  (läst 3157 gånger)

Klara

• Östergötland
tuppslakt
« skrivet: 18 okt-15 kl 19:25 »
Högaktuellt så här års förstår jag...

Jag har minst sex tuppar att slakta, tänkte att jag får väl prova mig fram. Har nackat den förste ikväll. Det är ju lätt att fånga dem smidigt på kvällen. Jag tänkte göra det enkelt och bara flå och ta vara på bröst och lår, så gjorde ofta min mamma när hon slaktade ankor. Men det blev ju så mörkt. Jag hängde upp honom (alltså inte urtagen) och tänkte att jag får göra resten i morgon. Det är ju bara några få plusgrader här på natten så jag tänkte att det inte hinner hända särskilt mycket. Har jag gjort bort mig??

Weasel

• Skåne
SV: tuppslakt
« Svar #1 skrivet: 18 okt-15 kl 19:53 »
Det blir bra! Då hinner den stelna till lite och jag tycker själv det är lättare att skära ut fileer om det är lite mer fast.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-15 kl 12:05 »
Absolut inga problem.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 okt-15 kl 10:10 »
Gjorde själv samma sak, nack i går och pass plus flå idag.

Igår hjortfilé, idag ungtupp, i morgon älgfärsbiffar.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 okt-15 kl 10:16 »
Går det lika bra att avliva på kvällen och låta hänga kallt på natten om man vill plocka fjädrarna i stället för att flå? Synd att låta skinnet gå till spillo.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 okt-15 kl 10:20 »
Tuppen nu på morgonen stod i givakt och man kunde hålla den rakt ut som en lutfisk.

Fjädrarna satt ordentligt på vingarna som är svåra att flå längst ut.

Jag tror man vinner på att plocka direkt om man vill göra det lättsamt.
Nacka och plocka efter 5 minuter när flaxet upphört.

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 okt-15 kl 14:08 »
Tuppen blev bra i tryckkokare.

Följ det här receptet men använd flådd tupp.

http://www.kokaihop.se/recept/baconlindad-kyckling-med-creme-fraiche-2

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 20 okt-15 kl 19:46 »
Även om du ska flå så är det alltid lättare att göra det innan kroppen svalnat. Att skålla och plocka utan plockmaskin är inte jag skulle önska min värsta ovän. Att skålla och handplocka EN tupp eller anka går kanske men tar ganska lång tid och resultatet blir också oftast bra om man orkar. Jag fick lära mig att slakta höns/kycklingar när jag var ung (vi hade gårdsslakteri för fjäderfä) så handgreppen sitter i ryggmärgen.

Det som många utan vana upplever som svårt är några saker:
  • Att döda tuppen/kycklingen
  • Skålla och plocka
  • Att ta ut tarmar och inälvor medan tuppen är varm (det är mycket värre när den är kall...)
  • Att rensa ur lungorna (de sitter längs tuppens revben på ryggsidan och är hopplösa att ta bort om man är "känslig" och inte vet vad man håller på med)

Överkurs i sammanhanget är att göra det "klassiska" paketet av inkråmet: rensad muskelmage, hjärta, lever och hals. När man köpte kyckling förr så låg alltid detta snyggt buken på den hela kycklingen!

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 23 okt-15 kl 20:32 »
 :D...Att skålla och plocka en höna eller tupp är väldigt lätt...behövs ingen plockmaskin för det...

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 okt-15 kl 20:35 »
25 st till frysen kan bli ganska tröttsamt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser