Dubbelkopplingslådorna kan nog vara trevliga för den första ägaren till bilen, men livslängden tycks inte motsvara vad man numera väntar sig av en manuell låda + koppling eller en vanlig hydraulisk automatlåda.
Det är inte alls ovanligt att t ex VAG:s DSG-lådor rasar efter 15000-20000 mil, många taxiägare ratar dubbelkopplingslådorna när de köper in nya bilar idag och väljer någon annan transmissionslösning istället.
Min erfarenhet av några "halvmoderna" hydrauliska automatlådor (4-stegs med mer eller mindre elektronisk styrning) är att de fungerar utmärkt ur körbarhets- och prestandasynpunkt, vid landsvägskörning är de dessutom ekonomiska när man väl har fått upp farten, automatlådan har lagt i högsta växeln och lock-up men bränsleförbrukningen blir fortfarande kopiös vid körning i stadstrafik eller småvägar där man sällan kommer över 70 km/h.
Jag har en Jeep Cherokee som enligt färddatorn drar dubbelt så mycket vid 65 km/h som vid 75 km/h!