Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt minne har bina?  (läst 6417 gånger)

christelle

• Blekinge
Hur långt minne har bina?
« skrivet: 15 okt-15 kl 18:44 »
Har en kupa som står väldigt olämpligt placerad och ämnar flytta denna 20-30 m längre bort. För nån vecka sen började jag flyttplanera och slog spännband runt kupan och bina blev skitsura, jag väntade ett par dagar och lade sen dit pallar framför kupan så att vi ska kunna flytta den i två steg och bina blev skitsura igen. Häromdagen puttade jag ut kupan ett par decimeter och lika ilskna blev dom  igen. Och de är fortfarande sura och ettriga så fort jag kommer närmare än en meter, de sitter och vaktar alla mina steg och närmar jag mig flyger de på mig och avvisar mig. Är jag ute själv sitter 7-8 st på flustret och vaktar mig, kommer det ut en person till så fylls flustret av bin  :P
Hur långt minne har de egentligen? Hur många dagar ska jag låta bli att visa mig för att de ska glömma bort att vara på sin vakt? Sen kan en ju undra om de fattar att två är mer än en eftersom de ökar ut vaktstyrkan när en person till dyker upp?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

• Västergötland
SV: Hur långt minne har bina?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-15 kl 18:50 »
Minnet vet jag inte så bra, men om du flyttar en kupa är det bra att sätta insektsnät för flustret. Då slipper du sådana här tråkigheter.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 okt-15 kl 18:59 »
Minnet vet jag inte så bra, men om du flyttar en kupa är det bra att sätta insektsnät för flustret. Då slipper du sådana här tråkigheter.
Jag har fått en specialgjord brädbit som passar exakt till flusteröppningen, det är ingen träkupa - men det torde inte gå att få dit passbiten, om de är så här på hugget, utan att ha ihjäl en massa bin, och det vill jag inte.
Varit hos dem nu i beckmörkret och de noterar ändå när jag närmar mig och kliver ut på och längs hela flustret, jag kanske ska/kan maskera min doft med något så att de släpper detta vaktandet? Vad ska jag skvätta på mig?
« Senast ändrad: 15 okt-15 kl 19:18 av christelle »

carusogugge

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-15 kl 19:17 »
Du får väl smyga fram när mörkret lagt sig så hinner de inte med i svängarna!

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 15 okt-15 kl 19:20 »
Du får väl smyga fram när mörkret lagt sig så hinner de inte med i svängarna!
Provade precis det - med klent resultat  ::)

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 okt-15 kl 19:27 »
Är det du eller bina som bestämmer  ???
/M

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 15 okt-15 kl 19:32 »
Är det du eller bina som bestämmer  ???
/M
Troligen bina  :-[

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 okt-15 kl 20:46 »
Rök och en remsa skumgummi som trycks in i flustret med kupkniven.

Sen låter det i mina öron som att du behöver byta ut drottningen 2016 i den kupan. Skulle jag haft ett sådant beteende i en kupa hade jag för länge sedan knipit henne mellan tummen och pekfingret.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 okt-15 kl 21:27 »
Det finns både för och nackdelar med arga och långsinta bin, förflyttning av dem verkar uppenbarligen vara en nackdel. Inget förslag på avskräckande/maskerande doftämne som de inte gillar - de går inte in med rök, snarare tvärtom, de har som sagt bra minne och rök förknippar de med ingrepp vilket inleder massivt försvar från deras sida  :P
Det är ju själva f-n att en inte kan överlista en hoper insekter  >:D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 15 okt-15 kl 22:39 »
Vatten från duschflaska brukar fungera bra. Mycket vatten. Fyll på flaskan om det behövs. Men är de tillräckligt agiterade hjälper inte ens det, då får du komma tillbaka dagen efter.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 15 okt-15 kl 23:24 »
Vatten från duschflaska brukar fungera bra. Mycket vatten. Fyll på flaskan om det behövs. Men är de tillräckligt agiterade hjälper inte ens det, då får du komma tillbaka dagen efter.
Tack, ska testa med rejäl duschning (flyttar de bara in från flustret så jag kan täppa till så ordnar sig ju resten).

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 okt-15 kl 10:30 »
En duschflaska + specialtillsågade lister som passar perfekt och är på plats på en sekund i flustret är själva grejjen.
/M

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 okt-15 kl 10:33 »
Varför spraya? Det är bara att peta dit en trasa då blir de kvar där.

Blanda bara inte ihop "minne" med genetisk instinkt. Det är bin!!

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 16 okt-15 kl 10:50 »
Varför spraya? Det är bara att peta dit en trasa då blir de kvar där.

Blanda bara inte ihop "minne" med genetisk instinkt. Det är bin!!
De blir inte kvar där för dom är betydligt snabbare än vad jag är, dessutom verkar de ha bra luktsinne och extremt hög vibrationskänslighet, börjar lura på om de kopplat ihop dörren som smäller igen när jag går ut med att jag närmar mig. Har varit ute en bra stund nu och då kan jag faktiskt smyga mig på dom utan att de befolkar flustret  ???
Nej, begreppet minne är kanske fel uttryck, betingade reflexer kanske är en bättre benämning utifrån dessa bins agerande i nuläget. Eftersom de är bin och jag människa borde jag väl kunna avprogrammera deras reflexer (som utlöser just detta problem) - om jag bara fattade av vad de triggas igång?
« Senast ändrad: 16 okt-15 kl 10:55 av christelle »

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 16 okt-15 kl 10:52 »
En duschflaska + specialtillsågade lister som passar perfekt och är på plats på en sekund i flustret är själva grejjen.
/M
Ja precis så ser planen ut nu.

Nu är de överlistade och flyttade de små liven ;)
I ösregn och halvmörker smög vi ut från stugan ner bakom kupan och tryckte dit passbiten utan bikross och bråk, så nöjd, nu blir det ett glas vin som belöning till mig :)
« Senast ändrad: 16 okt-15 kl 18:37 av christelle »

Gep

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 16 okt-15 kl 20:35 »
Vill inte förstöra din trevliga kväll men är det inte lite tidigt
att flytta kupor så långt här där vi bor ?
Mina bin flyger så smått än och det ska bli varmare i veckan.
Om du öppnar upp flustret innan de gått i klot så lär du
få en del bin till den gamla platsen. Knappast glada bin.
Har du andra kupor i närheten av gamla platsen så går de nog
in där men annars så fryser de nog ihjäl.
Det finns ju knep för att lära bina en ny placering men resultaten
verkar variera.
Eller tänker du hålla flustret stängt ?

Vi hade en diskussion om bins minne på klubben för något år
sedan. Vid fikabordet satt något århundrade av bi-erfarenhet och
de var överrens om att en kupa som man av misstag retat upp rejält,
typ tappat en låda med bikross som följd, kunde vara tjuriga
resten av den säsongen. Mina två erfarenheter på området ilskna
bin är den samma. Jag har två gånger förvisat ilskna kupor till ett torp i skogen
på försommaren och de har varit snälla lagom tills dess jag flyttat hem
dem för invintring.
Så det krävs ibland en ny generation för att lösa problemet.
Nu bytte jag ut drottningarna och satte dit ägg från mitt snällaste
samhälle vilket kan ha hjälpt till. Får jag något ilsket samhälle igen
ska jag kanske spara på drottningen och se om de lugnar ner sig
även då.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 16 okt-15 kl 22:36 »
Jo, dom flyger av och till, men nöden har ingen lag, kupan stod uppe på en gammal hästvagn en dryg meter upp från marken så jag har fått klättra för att kunna inspektera och mata dem. Kan ju oxå vara så att eftersom allt jag gjort i kupan sedan i slutet av juli har föregåtts av vibrationer i vagnen, vilket kan ha irriterat dem ytterligare.
Jag har satt en bred och hög skiva kanalplast direkt framför den nu flyttade kupan.
Kommer att evaluera hur denna flytten avlöper och ämnar flytta ytterligare två kupor till samma plats helst så fort som möjligt.
Vet inte om en egentligen ska flytta dem när de gått i klot eftersom det ändå säkert kan upplevas störande för bina, med utsot som följd, om de inte kan gå ut på grund av kyla och/eller snö?
Det är många erfarna biodlare som förordar drottningbyte om bina är arga men jag vet inte än hur jag ställer mig till det egentligen. Drottningbyte bara för biodlarens bekvämlighet/arbetsmiljö trots att bina själva verkar må utmärkt känns inte så bra för mig men jag får kanske ändra inställning med tiden beroende på vad som händer. Den kupan som tråden här gäller har en drottning som blir tre år 2016 och om det fungerar som det ska i binas värld, så tänker jag, att hon lämnar plats till en ny vise till våren utan att jag behöver lägga mig i det, kanske?

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 okt-15 kl 09:28 »
 Som nybörjad biodlare undrar jag bara, varför tar du inte bara på dig en dräkt?

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 17 okt-15 kl 10:06 »
Som nybörjad biodlare undrar jag bara, varför tar du inte bara på dig en dräkt?
Anledningen till att jag inte ville ha bina kringflygande och arga vid flytten är att det går åt en massa bin då, dels de som inte kommer med i flytten, dels de som kläms ihjäl på och innanför flustret när en täpper till och så de som försöker stickas - jag har alltid full mundering när jag går till arga bin så det hela handlar om binas väl och ve, inte mitt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 okt-15 kl 10:08 »
Som icke nybörjare, varför inte bara flytta och bry sig mindre om andras åsikter som bara är kontraproduktivt. Bin i kläm, så synd! Det är de bin som ändå inte behövs i vinter och kommer att dö i höst i alla fall. Bin som är ute och flyger också, de bidrar inte till mycket nu ändå.

Så flytta om man nu måste flytta på hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser