Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bonnmjölk  (läst 6668 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Bonnmjölk
« skrivet: 12 apr-07 kl 15:11 »
Hur lång hållbarhet kan man räkna med på mjölken..? givetvis i kylskåp..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

456 Rosa

Re:Bonnmjölk
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 18:44 »
I ett rent kärl, och kallt kylskåp, ca 3-4 dagar, beror på hur mycket man tar fram "hämtarn" ut i värmen, ibland någon dag längre.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 apr-07 kl 18:47 »
Det som bli över efter ca fem dagar kan man lägga i en skål, och låta det syras, utanför kylskåpet, men inte för varmt, brukar gå över drygt en natt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 00:31 »
Min håller runt 7 dagar i kylskåp. Om den bara håller i 3 dagar, är det dags att sparka den gamla pigan och anställa en ny.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 01:01 »
värmer man inte upp mjölken, för längre hållbarhet?
Det gjorde vi, när jag bodde i Sydamerika. Vi köpte 5-10 liter åt gången, hettade upp den snabbt, lät svalna och ställde i kylskåpet.
Visst är det väl det som är pastörisering?

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 01:31 »
.....
Visst är det väl det som är pastörisering?

Jo men visst ... lågpastöriserad mjölk som vi köper i paket i affären är uppvärmd till drygt 70 grader under bara några sekunder och sen avkyld igen. Högpastöriserad mjölk (H-mjölk, behöver inte kylförvaras - sterilt förpackad) värms upp till 105-110 grader under tryck men också det under bara nån sekund.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 13 apr-07 kl 01:38 »
Meh, hela vitsen med "bonnmjölken" är att den INTE är pastöriserad eller homogeniserad  :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 apr-07 kl 02:11 »
på tal om det köpte jag idag bonnmjölk på konsum!
Helmjölk från en biodynamisk gård i Järna, förvisso pastöriserad men fet o fin, ej homogeniserad, ej separerad (läser innantill)
Såldes i påse, jäklar vad god den var!

Jovisst Gruff, mjölken direkt från kossan, utan uppvärmning, smakar en helt annan sak!
Är getmjölk hållbarare än komjölk förresten?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 13 apr-07 kl 02:28 »
Är getmjölk hållbarare än komjölk förresten?

Nä  ;D Men jag tror inte alla diskar så noga.

Påse är förresten ett bra sätt att frysa egen mjölk till vintern när man inte mjölkar. Jag har ziplock som jag lägger ner så den fryser platt och staplar sen när dom är färdigfrysta. Bara att ta fram, tina och klippa i hörnet.
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 02:32 av Gruff »

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 13 apr-07 kl 07:45 »
Det är nog svårt att själv pastörisera så snabbt att vitaminerna är kvar. Kan berätta om en ny pastöriseringsmetod som blivit ganska vanlig i Tyskland. Först finns den vanliga pastöriseringen, men beroende på affärers inköpsrutiner har den ganska dålig hållbarhet ibland från den tid man köper den. Sen finns H-mjölken, som inte är så god och nyttig - fast jag har testat eko-h-mjölk och den var klart drickbar. Nu har en del mejerier börjat med en mittimellan-pastörisering som gör att mjölken smakar som vanlig mjölk, men håller sig i kylen flera dagar längre. För mig som inte har lust att ta bilen till affären varannan dag är det ett bra alternativ.

Och en kommentar till frysning av mjölk. Det är säkert nyttigast, men om man inte har så stora frysutrymmen eller råd med elen, är det nog möjligt att konservera den på burk. T ex för matlagning och bakning.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 apr-07 kl 08:55 »
Pasturisering av mjölk är inte nödvändigt från mjölk som man tar till hushållet hemma. Den lagstiftning som finns är från den tiden då tuberkolos var en vanlig och farlig sjukdom. Hygienen i hanteringen var svår att upprätthålla trots kontroller. Den som diskar väl behöver inte vara rädd. Den mjölk man kan behöva om alla djuren skulle vara i sin, måste ändå förvaras längre än en ev pasturisering skulle förlänga den, och då får man väl frysa den, eller köpa mjölk.

Då man normalt får mjölk dagligen är väl inte lagringen några problem? Det som inte dricks innom kort tid blir smör ost och fil.

Jag köper mjölk var femte dag, och har inga problem med hållbarheten.
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 08:59 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 apr-07 kl 14:39 »
...8<...

Och en kommentar till frysning av mjölk. Det är säkert nyttigast, men om man inte har så stora frysutrymmen eller råd med elen, är det nog möjligt att konservera den på burk. T ex för matlagning och bakning.

hur konserverar man på burk, menar du att man värmer upp burkarna, häller på mjölken och försluter mha vakuum?
Att syra mha kefirgryn är f.ö ett annat utmärkt sätt att konservera mjölk :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 13 apr-07 kl 15:01 »
Då man normalt får mjölk dagligen är väl inte lagringen några problem? Det som inte dricks innom kort tid blir smör ost och fil.

Sant. Under säsongen dricker vi sällan eller aldrig gårdagens mjölk. Spar bara en skvätt till morgondagens frukostkaffe. Resten blir fil, kefir eller sparas och hälls ihop till ystning tillsammans med dagens mjölk. 48 timmar kan man lagra för ystning om man har getter och mjölkar en gång om dagen kan man slå ihop mjölk från tre mjölkningar. D.v.s om man har en kyl som håller plus 4 grader. Får man inte ihop tillräcklig mängd på den tiden kan man ha en kruka i frysen och hälla skvätten i tills man får ihop säg 8-10 liter. Getmjölken förändras inte nämnvärt av det.

Men för dom som saknar egna djur att mjölka och köper mjölk, är lagring och hållbarhet intressant.

Eulaia, man kan konservera mjölk i rena flaskor eller burkar i konserveringsapparat eller stor kastrull, precis som man konserverar eller kokar in annan mat. Det får en karaktaristisk "konserverad" smak, ungefär som H-mjölken eller såna där läbbiga trekanter man får grädde eller mjölk till kaffet på vissa restauranger. Smaken blir liksom....kokt.

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 11 maj-07 kl 07:58 »
Har ni hört att bonnmjölken hjälper mot allergi (stod i dagens SvD eller DN på nätet)?. I rubriken står det visserligen råmjölk, men inne i artikeln att effekten finns även om mjölken är uppkokt (för många vet ju om risken med bakterier). Ev. har det att göra med mjölkens naturliga fetthalt! D v s att det kanske inte alls är så nyttigt med lättmjölk eller ens svensk standardmjölk som bara har 3%. Men tydligen spelar pastöriseringen ingen roll.

git

• På våran gård är det
« Svar #14 skrivet: 12 jun-07 kl 09:20 »
Ha vad bra, viste väll att våran mjölk är nyttigare än köpe mjölk. Just nu har vi ett överflöd synd att många är så rädda för att köpa mjölk från gården, ledsamt att hälla ut
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 12 jun-07 kl 09:24 »
Ha vad bra, viste väll att våran mjölk är nyttigare än köpe mjölk. Just nu har vi ett överflöd synd att många är så rädda för att köpa mjölk från gården, ledsamt att hälla ut
Upplever snarare att det är tvärtom, bönderna vågar inte sälja en skvätt, oroliga för att sprida smitta till en som privatperson. Jag hade gärna provat råmjölk eftersom det sägs att vi med laktosintolerans skall kunna dricka det utan problem. Och riktigt fet  mjölk är ju det godaste som finns  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

git

• På våran gård är det
« Svar #16 skrivet: 12 jun-07 kl 09:34 »
Dom som levererar får inte sälja, dom får inte ens ha katt i ladugården. men vi andra som har det mer eller mindre som hobby/livstil och då det bara gäller någon liter då och då
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #17 skrivet: 01 jul-07 kl 02:47 »
Ha vad bra, viste väll att våran mjölk är nyttigare än köpe mjölk.
Klart att mjölken är bäst närmast "källan". Fast "bonnmjölk"  :o låter äckligt i mina öron  ::) Den får bonnmor och pigan ha för sig själva  :-[
Vet inte om det bara är en skröna, men det sägs att fettet i den homogeniserade mjölken bildar väldigt vassa kristaller som inte alls är bra kärl och hjärta... någon som vet något mer om det.
Sen påstås det att i mellanmjölk och lättmjölken ersätter man det goa man tatt bort med onaturliga konstigheter. Så jag dricker bara starkmjölken i brist på spenvarm 7% mjölk...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

ankfarm

• Halland
« Svar #18 skrivet: 08 jul-07 kl 10:17 »
Vet inte om det bara är en skröna, men det sägs att fettet i den homogeniserade mjölken bildar väldigt vassa kristaller som inte alls är bra kärl och hjärta... någon som vet något mer om det.
Sen påstås det att i mellanmjölk och lättmjölken ersätter man det goa man tatt bort med onaturliga konstigheter. Så jag dricker bara starkmjölken i brist på spenvarm 7% mjölk...
Det här hade jag inte hört förut. Men däremot att människor som blir gasiga i magen av "köpemjölk" tål "bonnmjölk" bättre. När fettet slås sönder så kan inte kroppen hantera det på samma sätt som om det flyter omkring för sig självt om ni fattar vad jag menar.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

bushwomen

« Svar #19 skrivet: 11 jul-07 kl 12:50 »
"RÅMJÖLK"används i cancer diet!!!när organen har börjat fungera!!!det säger mej en del,av vilken mjölk som e bäst för hela männskan,m.v.h.bushwomen

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 3 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser