Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal bensin?  (läst 6696 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Gammal bensin?
« Svar #20 skrivet: 12 okt-15 kl 18:29 »
Och är det enkelverkande vakuumdosa som ställer tändningen tidigare, så ska den vara ansluten till ett uttag på förgasaren där det finns vakuum bara vid gaspådrag (inte vid tomgång), det brukar vara ett uttag som är anslutet till ett hål strax över gasspjället.
Av avgasreningsskäl kan det finnas en del saker inkopplade emellan - t ex fördröjningsventiler eller temperaturstyrda ventiler.

Det brukar gå att få igång motorn även om fördelaren sitter en kugg fel, åtminstone om det finns gott om plats att vrida fördelaren så man kan ställa tändningen rätt ändå. Men det beror ju på hur många kuggar fördelardrevet har också.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 12 okt-15 kl 18:34 »
Fördelardrevet har 14 kuggar.

Men det ger sig så fort jag får tag på en stroboskoplampa och kan kolla var tändningen står

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 12 okt-15 kl 18:46 »
 :D ...Mysko att det är så många fördelare med....Någon har nog haft fördelarnojja...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 12 okt-15 kl 19:38 »
Verkar som om någon har grejat mycket med tändningen i alla fall. En av fördelarna var kass i splinesen uppe i plattan där rotorn sitter, men den var målad blå så jag tror inte det var den som satt i bilen från början.

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 12 okt-15 kl 21:19 »
Din motor är kanske mer avancerad än en gammal b18 eller b20...Minns jag inte fel så skulle motorn nollas då kollas så ettans kolv låg i läge...sedan tryckte man ner fördelaren så att rotorarmen pekade mot ettans cylinder,var nog ett märke på fördelarkanten. När det var gjort vred man runt motorn så att vevaxelskivan låg enligt speccat tändläge...på med tändning dit med en enkel testlampa så vred man fördelaren tills lampan tändes har jag för mig...Gångbar inställning har gjorts...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 12 okt-15 kl 21:26 »
Borde vara något liknande på denna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 12 okt-15 kl 23:04 »
Det där märket i kanten på fördelarhuset brukar alltid finnas på Bosch-fördelare, men man kan inte lita på att det finns på amerikanska fördelare.
Och i och med att bilen har brytarlöst tändsystem så kan man inte använda provlampa för att grovinställa tändningen med stillastående motor, vad man däremot kan göra är att med avtaget fördelarlock kolla att polskorna i den induktiva givaren står mitt för varandra.
Säkrast är såklart att läsa på i verkstadshandbok för rätt motortyp.

Tännlappen

• -
« Svar #27 skrivet: 13 okt-15 kl 00:00 »
Aha...brytarlöst det låter ju modernt...Då behövs det nog en stroboskoplampa om man inte kan lyssna sig till någorlunda rätt läge  :D med motorn på tomgång sakta vrida på fördelaren tills det verkar bra...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 13 okt-15 kl 13:47 »
Tändningen stod på 0 grader men den går lika illa efter att jag ställde den på 12 grader som det skall vara. När man gasar på sticker den upp mot 16-18 grader, verkar det normalt?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #29 skrivet: 13 okt-15 kl 14:49 »
Den borde röra på sig betydligt mer. Nu vet jag ju inte hur tändförställningskurvan ska se ut för just den där motorn, men om du testar bara centrifugaltändförställning (vakuumslangen bortkopplad) så borde man kunna vänta sig att tändningen börjar ställas tidigare vid 1000-1200 varv/min , vid 2000 varv/min bör den vara 5-10 grader tidigare än vid tomgång, och förmodligen fortsätter tändförställningen upp till kring 4000 varv/min där den troligen är ca 20 grader tidigare.

Vakuumtändförställningen kan du prova genom att suga i vakuumdosans nippel när motorn går på tomgång, förmodligen ger den max ca 10 grader förställning. Det kan hända att denna förställning får tomgångsvarvet att öka så att även centrifugaltändförställningen sätter in, det får man se upp med. I så fall kanske man får tillfälligt ställa ner tomgången eller ställa tändningen senare medan man gör provet.

Skickar med ett par exempel på tändförställningskurvor (Citroën CX och en japansk mc).

brau

• Ny medlem
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 21 dec-15 kl 08:24 »
Hur reagerar en bil på gammal bensin? Jag har köpt ett vrak, en buick skyhawk -77 som har stått oanvänd 4-5 år, den startar men går orent. V6 med förgasare. Bluddrar när man gasar, har ingen kraft. Kan det vara bensinen som blivit dålig? Eller är det snarare tändning som är felinställd? De verkar ha grejat med tändningen för fördelarlock och rotor var nya så det kan vara mer där.
känner igen frågan, tror nog att du har svaret här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307252&action=new
ridepony.com - allt för barn

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser