Ja de har ju inte samma päls fullbloden och behöver täcke för att klara sej hyfsat oftast.
Jag utgår ofta ifrån att de ska ha hö/ensilage så de kan tugga sej varma.
Men tror säkert de mår bättre av att vara ute och kunna välja själva mycket
det brukar oftast visa sej om de ser pigga och glada ut eller mest står och längtar in till stallet.
Om man fodrar dom endast i stallet vill de självklart in ,så gör lite tvärsemot under en
övergångstid.
Har sett att mina pållar betar mest om kvällen /natten och sover på morgon /middag
de väljer också ofta ut att äta sådant de behöver just då .
Har de hosta äter de gärna granris -aldrig annars
Innan de ska ha föl har jag sett dom äta mycket hallonblad
nypon slinker gärna ner på senhösten när nästan allt annat blommat över .
De är oftast klokare än vi tror

Försöker släpa in hingsten eller ta på honom täcke -men han vägrar nu *S*
Men tror man slipper mycket sjukdom och elände genom att börja låta dom beta redan nu när första gräset kommer och sedan ta det allt eftersom det kommer .
De ponnyer jag fått ta hand om med fång ,har oftast varit lättfödda med dåligt med motion =många timmar i stillhet med för mycket foder 2-3 gånger om dagen.
De klarar/klarade båda att gå på bete på sommaren så länge de fick vänja sej med årstiderna ,men det ska ju vara rena naturbeten eller ogödslade ängar
Så ser många fördelar med detta efter 35 år med häst/ponny har jag lärt mej att de klarar sej ganska bra med det naturen gett dom .
Sedan finns det ju raser som förädlats och inte ställer om sej på samma vis.
Har sett så många hästar av alla de raser som lever på lösdrift och det är ofta stuterier /större uppfödare ,inte får deras hästar något täcke .
De står och skakar om det är alldeles för ruggigt/kallt .
Jag tyckte ju så synd om dom och frågade varför de inte tog in dom lite .
Och fick förklaringen att de första åren tog de in alla som skulle föla
men efter att de släppt ut på lösdriften igen fick de lunginflammation och dog
de hade 5 föl som dog av 7 !!
Efter det lät de fölen födas ute och även frysa/skaka sej varma de kalla/regninga dagarna och de höll sej mycket friskare ,naturligtvis hade de välhalmade liggplatser ,men där var de bara när de fick mat .
Detta är inget jag själv skulle vilja göra eller gjort men man ser att fler och fler går över till att anpassa för att hästen ska få vara häst och röra på sej mycket dygnet runt.
De pållar jag talar om på stuteriet var Halvblod med ganska stor procent fullblod ,de fick en ganska fin kort mycket tät päls
De stuterier med ponnyraser jag sett har det varit helt annat.
Så antingen är hästen helt enkelt frusen eller så gör vi den frusen,har jag kommit fram till genom mina studier genom åren .
Och detta oberoende av ras ,men visst har alltid fullbloden mest täcke och gärna flera stycken .
Jag brukar undra om matte är frusen just den dagen ?
för nästa dag ska den inte ha täcke alls !
De rena naturraserna ser ut som ragggsockor hela bunten *S*
Nu svamlade jag visst igen *S*
Men är ju så med hästar att man blir ju lite tossig och vill lära sej förstå dom bättre och det tar aldrig slut