Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt & bär REA 50%  (läst 16561 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #80 skrivet: 21 maj-16 kl 16:17 »
Norna hallon som fått extra skott på några dagar efter omplantering.

Gilbert

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 22 maj-16 kl 11:04 »
Rubinolas blommor är kanske de vackraste.
« Senast ändrad: 22 maj-16 kl 12:55 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 23 maj-16 kl 11:01 »
Rabarberna nästan svämmar över i år.

Gilbert

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 25 maj-16 kl 12:29 »
Katja träden har nästan blommat klart och bildar kart.

Körsbären har massor av kart som alltid nära bigården.

Gilbert

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 25 maj-16 kl 12:31 »
De nyplanterade Aroma är lite sena, de börjar komma iblan först nu. De var precis lika sena med att slå ut knopparna trots att de fick vatten under torkperioden senast i maj.

Det blir äpplen på samtliga träd första säsongen, det är vi nöjda med.

SoloQwist

• -
« Svar #85 skrivet: 25 maj-16 kl 13:13 »
De nyplanterade Aroma är lite sena, de börjar komma iblan först nu. De var precis lika sena med att slå ut knopparna trots att de fick vatten under torkperioden senast i maj.

Det blir äpplen på samtliga träd första säsongen, det är vi nöjda med.

Apropå "vänstervriden" falukorv härförleden... något mer högervridna äppleträd skulle inte skada för beskådarens öga...  :P
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Gilbert

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 25 maj-16 kl 13:27 »
När jag ser bildena på min padda så är de rättvända. Men iphone och forum är lite dåligt samkoordinerade.
Klicka på bilden så hoppas jag den blir rättvänd.

I bilder på forumet när jag ligger i hammocken så är bilden upp-o-ner men efter klick rättvänd. Vi får lasta programmakarna för att de inte läser info i bilderna för där finns informationen.

SoloQwist

• -
« Svar #87 skrivet: 25 maj-16 kl 14:03 »

Klicka på bilden så hoppas jag den blir rättvänd.

Tyvärr inte... och inte så konstigt om poängen i min kommentar om falukorven gick din näsa förbi... när du inte vet hur det ser ut för mig som åskådare...  o:)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Gilbert

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 27 maj-16 kl 11:44 »
Norna hallonland, fick 9 nya rotskott att plantera i hallonlunden. Över 2 meter höga hallonbuskar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 27 maj-16 kl 14:56 »
Jag har jagat runt på olika plantställen och hittar bara samma samma importerade plantor av bär och frukt i nästan alla butiker.
Hur ser framtidens trädgårdsland ut när allt blir så likriktat och tillgängligheten av gammalt suveränt material försvinner.
Har träffat på gamla biodlare i Skåne och Östergötland och konstaterat att de inte enbart varit intresserade utav bin. Hela tomter har varit fulla av fantastiska växter, främst frukt och bär som jag söker. Har hittat fantastiska hallon av gamla fina sorter som jag fått rotskott av och planterar hemma för att hålla sorterna vid liv.
Var finns det Genbanker för våra bärväxter?
« Senast ändrad: 27 maj-16 kl 15:55 av Gilbert »

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #90 skrivet: 27 maj-16 kl 16:07 »
Det fanns en person som hette Jan Lindgren som var aktiv på diverse forum fram till för några år sedan när han dog i cancer. Han hade en av Sveriges bästa samlingar av bärbuskar och dessutom ett enormt kunnande. Jag har för mig att han hade sina odlingar ihop med en annan person, så samlingen finns nog kvar någonstans. Kan vara värt att forska i om man är på jakt efter ovanliga sorter.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #91 skrivet: 27 maj-16 kl 16:14 »
Denningarum gård hette tydligen stället. De har visningsträdgård och här är en lista på de bärsorter de har:

http://denningarumsgard.nu/tradgard/

Kolla särskilt listan på äpplen, den imponerar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 27 maj-16 kl 17:32 »
Ska kolla där! Har kanske lite att byta med.

Här är lite hemliga sticklingar som jag ärligen stulit av statens egendom, lite återbäring.

Gilbert

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 27 maj-16 kl 18:15 »
Norna rotskotten som skall planteras.

Man gräver och får med en spade djup torva. Man får lite ogräs på köpet, men så länge det inte är Kirsh så är det som allt annat här.

Gilbert

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 28 maj-16 kl 10:29 »
Norna hallon på tillväxt.

Skall försöka få till en 5 x 5 matris som kan generera rotskott till nya hallonplantor. Skall försöka hålla två rader med 25 plantor (50 st) snyggt uppbundna med gott om plats att gå emellan.

Vi kan äta hallon från dessa redan nästa år.

Gilbert

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 28 maj-16 kl 10:35 »
Aroma börjat få knopp och blomma på dessa små träd. Trevligt om det blir några äpplen.

Området är ett område med vall som jag klippt ner ett antal gånger till ogräsmatta.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #96 skrivet: 28 maj-16 kl 13:04 »
Jag funderar på att göra samma på ängen utanför huset, men där är fullt av sork så jag vet inte hur smart det är. Har du inte haft några problem med det?

För övrigt köpte jag ett opal plommonträd idag, till fullpris. Kändes som höstrean vore ett smartare val.

Gilbert

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 28 maj-16 kl 16:26 »
Här tar katterna möss/sork men vi har inte haft några problem, allt rullar på bra än så länge.

Gilbert

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 28 maj-16 kl 16:43 »
Jag har ett Opal som är ett typiskt varannat års plommon.

Gilbert

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 02 jun-16 kl 15:30 »
Några nya Norna hallonplantor som skall planteras idag. Skall flytta och dra upp 2 x 25 plantor till hallonland.
Här kommer de första stora plantorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser