Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana med o utan stjärt..  (läst 10410 gånger)

polly

• -
Araucana med o utan stjärt..
« skrivet: 12 apr-07 kl 10:19 »
Har araucana hönor, stjärtlösa.
Fick en tupp, också den araucana, fast med stjärt.
Tuppen är kommen från stjärtlösa föräldrar.
-hur stor är nu risken att avkommorna får stjärt??
-Jag har hönor med stora kvastar, tuppen har inga, kommer
kvastarna att ärvas vidare ändå?
Mannen som jag fick tuppen av, påstår att en o annan individ med
stjärt bara är bra. För rygglängden bland annat.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

orloff

• Gäst
SV: Araucana med o utan stjärt..
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 10:50 »
Du ska INTE avla på en med stjärt det är mycket ärftligt.  Däremot har du rätt att en av föräldrarna ska vara tofslösa för bästa resultat.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 11:17 »
Jag har själv ingen erfarenhet av araucana men jag har läst att ibland, ca vart fjärde år är det bra att använda en tupp med stjärt för att inte kroppen ska bli kortare.
Detta har jag läst på flera ställen bla i svenska rasfjäderfäförbundets tidskrift (nr 1, 1999) som har ett sammandrag ur "Rings on Their Ears" av Cathy Brunson, översättning Ulla Andersson.
Där står "Det finns två mindre problem med helt stjärtlösa araucana, lägre fertilitet och kortare kropp. Vart tredje eller fjärde år skall man använda en tupp med stjärt. Araucana måste klippas för att producera befruktade ägg."
I samma artikel står det "Tuppar med stora örontofsar får fler kycklingar med tofsar antingen hönan har tofsar eller inte. Hos tuppar med små örontofsar är det bäst med stora tofsar på hönorna."
Och här är en artikel på nätet:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=184916
Gotlandskaniner, genbank.

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 11:28 »
Avlar man på "utställningsdjur" där bägge har örontoffsar får man inga kycklingar. Alltså ska antingen hönan eller tuppen har toffs eller skägg inte båda. Det är som med Chabo där man inte kan avla med 2 kortbenta då får man heller inga kycklinar......de kan inte ta sig ur äggen.  :-X  Jag har haft Araucana i många år men ALDRIG avlat på lång stjärt. Har aldrig haft svårt med att få kycklingar.  :D

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 11:43 »
Dubbla tofsanlag är dödligt.

Det där med att de skulle ha svårt med befruktning av äggen menade dom var för att fjädrarna hänger ner så att de inte kommer åt att para sig.
« Senast ändrad: 23 jun-08 kl 11:37 av LM »

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 12:13 »
Hade kortbenta chabo för några år sen, de fick bra med kycklingar.

Ängnade mig inte åt avel, tupparna gjorde upp själva.

För övrigt tycker jag det är tveksamt att avla fram djur som inte kan föröka sig, för att ha något att visa upp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

polly

• -
« Svar #6 skrivet: 13 apr-07 kl 13:09 »
jag tackar och begrundar era åsikter i ämnet...
Hur som haver,så går tuppeländet hos hönorna nu. Är lite sugen på att prova ändå..
..Har ingen annan obesläktad tupp för den delen..
_och så kan jag passa på att fråga : har korsningar med araucana som värper jättefina pastellrosa ägg. Är det vanligt?
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Anna.D

« Svar #7 skrivet: 14 apr-07 kl 08:23 »
jag hade inte heller tagit in en tupp med stjärt.det är så jobbigt att få bort det sen i sin avel.har inte heller märkt att kropparna ska bli kortare fast jag har också läst det att man ska ta in en ny tupp med stjärt vart 4 år./Anna

Silverfallet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 maj-07 kl 23:05 »
jag tackar och begrundar era åsikter i ämnet...
Hur som haver,så går tuppeländet hos hönorna nu. Är lite sugen på att prova ändå..
..Har ingen annan obesläktad tupp för den delen..
_och så kan jag passa på att fråga : har korsningar med araucana som värper jättefina pastellrosa ägg. Är det vanligt?
Rosa ägg efter en araucana? Grönt/blått är resistent i många led. Ska inte kunna ge rosa.

polly

• -
« Svar #9 skrivet: 20 maj-07 kl 22:41 »
modern till hönan är ren araucana, har bara gett avkommor med gröna ägg. tuppen såg ut som en klockren araucana-två kvastar, stjärtlös, gröna ben.
Fick 8 kycklingar, två med stjärt, varav den omtalade hönan var en..
I övrigt hade hon två rejäla öronkvastar och gröna ben.
Äggen hon värpte var dessutom mkt stora i förhållande till hönan.
Tyvärr blev hon tagen av räven........

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jan-08 kl 16:24 »
Jag har 3 Aruacanakycklingar kläckta på Lucia. 2 av dem har fjäderlösa dunrumpor. Men den tredje har en "fjäderrosett" där gumpen brukar sitta på andra hönsraser. Kan det vara så att den med "fjäderrosett" är en tupp och de andra 2 hönor? Jag har ett kort där "fjäderrosetten" är inringad. ::)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jan-08 kl 17:11 »
Jag kunde inte se skillnad på mina när de var så små, när kammarna började komma syns det tydligare, honan har blek kam medans tuppen får mycket tidigt en rödaktig och lite större kam. Titta på fötterna så kanske man kan se lite skillnad, tyckte mina tuppar hade större fötter tidigt.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 01 jan-08 kl 19:42 »
Jag har aldrig haft araucana men på mina kycklingar brukar hönorna vara snabbare med att få fjädrar på vingarna (vingarna ser större/längre ut) och om jag inte minns fel (känner mig lite osäker på detta) så är det också hönorna som får fjädrar på stjärten först.
Tuppens fötter brukar vara lite större och kraftigare och tuppens ben lite längre och kraftigare.

Det ser ut som en hönas vinge på bilden tycker jag men är svårt att säga då man inte har några att jämföra med.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 19:46 av LM »

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jan-08 kl 20:44 »
Jag har aldrig haft araucana men på mina kycklingar brukar hönorna vara snabbare med att få fjädrar på vingarna (vingarna ser större/längre ut) och om jag inte minns fel (känner mig lite osäker på detta) så är det också hönorna som får fjädrar på stjärten först.
Tuppens fötter brukar vara lite större och kraftigare och tuppens ben lite längre och kraftigare.

Det ser ut som en hönas vinge på bilden tycker jag men är svårt att säga då man inte har några att jämföra med.

Jag har en Aruacana som är född 13 okt och hon såg inte ut så här. Hon såg ut som de andra 2 och det tog ett tag innan fjädrarna på rumpan kom. Vingfjädrarna började däremot växa inom något dygn!
Det ser verkligen ut som en ditsatt rosett på kycklingens rumpa!

Tjärby

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jan-08 kl 22:03 »
Jag har själv Aruacanor och skulle tro att den kyckling du visar på bilden kommer att få stjärt, vissa Aruacanor kan få det.(Gäller både tuppar och hönor.) Du får nog vänta några veckor innan du kan se om det är en tupp eller hönskyckling. Tydligast brukar man se det på kammen. Tuppens kam är rödare och mer markerad.
Har du nu turen att få stjärt på denna Aruacana så är det bra att behålla den, för avlar man bara på araucanor utan stjärt tendera de att bli för korta i kroppen.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 jan-08 kl 18:32 »
Jag har själv Aruacanor och skulle tro att den kyckling du visar på bilden kommer att få stjärt, vissa Aruacanor kan få det.(Gäller både tuppar och hönor.) Du får nog vänta några veckor innan du kan se om det är en tupp eller hönskyckling. Tydligast brukar man se det på kammen. Tuppens kam är rödare och mer markerad.
Har du nu turen att få stjärt på denna Aruacana så är det bra att behålla den, för avlar man bara på araucanor utan stjärt tendera de att bli för korta i kroppen.
Det låter kul, en Aruacana med stjärt ;D! Den skall jag vårda ömt! Den är lite större och ljusare än de andra. Eller så är det bara jag som hoppas så intensivt att det skall vara en tupp. :-[

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #16 skrivet: 03 jan-08 kl 19:51 »
 ;)
Det var nog första gången som jag hört någon önska innerligt att en kyckling ska vara en tupp. / Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

orloff

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jan-08 kl 20:23 »
Ja, och dessutom en Araucana med stjärt vilket är mycket dominant och helt fel..... :o

Sorenia

« Svar #18 skrivet: 03 jan-08 kl 23:26 »
Jag förstod inte vad det var för kön på mina förrän tuppen började gala  ;D
Misstänkte iof att han nog var tupp för kammen såg större ut.
Köpte 4 araucana kyllingar vid 2v ålder o hade turen o få 1 tupp o 3 hönor.
(Finns i centrala gbg o jag vill gärna ha kontakt med flera araucana uppfödare!)
Jag har med läst att man vart 3-4e år ska avla in en araucana med stjärt då ryggraden kan bli för kort annars om man bara parar gumplösa i flera generationer.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 jan-08 kl 07:23 »
;)
Det var nog första gången som jag hört någon önska innerligt att en kyckling ska vara en tupp. / Maya
Jag tror ju att mina andra Araucanor är hönor och jag vill ha en tupp till dem. Sen om den har stjärt och det är bra att avla in lite gump så är det ju ett plus. Hittade en bild på en sådan tupp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser