Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana med o utan stjärt..  (läst 10451 gånger)

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: Araucana med o utan stjärt..
« Svar #20 skrivet: 05 jan-08 kl 12:18 »
tjusig ju! min aracuana kyckling har också stjärtfjädrar...visste inte att dom kunde ha gump så när den var några dygn tänkte jag:-konstigt, den enda som har fått stjärtfjädrar av kycklingarna är araucanakycklingen.... ??? ja man kan ju bara vänta och se vad det blir av den  :)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #21 skrivet: 05 jan-08 kl 12:33 »
tjusig ju! min aracuana kyckling har också stjärtfjädrar...visste inte att dom kunde ha gump så när den var några dygn tänkte jag:-konstigt, den enda som har fått stjärtfjädrar av kycklingarna är araucanakycklingen.... ??? ja man kan ju bara vänta och se vad det blir av den  :)

hur många kycklingar fick du fram från Külleräggen?
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #22 skrivet: 05 jan-08 kl 17:44 »
hur många kycklingar fick du fram från Külleräggen?
/Maya

Av en 12-pack blev det 6stycken. Det är bara två som jag vet vad det är för sort, araucana (för det var det enda gröna ägg jag tog) och en Faverolle (den enda med 5 tår ) men dom andra 4 vet jag inte...men det lär nog visa sig med tiden  ;D.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 07 jan-08 kl 19:37 »
Ja, och dessutom en Araucana med stjärt vilket är mycket dominant och helt fel..... :o

Precis vad jag fått lära mig också  :)

"Den svenska standarden beskriver i avelsmålen att det skall vara en stjärtlös ras. Kardinalpunkter för rasen är just: den är stjärtlös, har fjäderkvastar vid öronen och den värper turkosa ägg!

Varför vill man då avla fram Araucanahöns med stjärtfjädrar ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sorenia

« Svar #24 skrivet: 07 jan-08 kl 22:36 »
Därför att om man enbart parar stjärtlösa får man problem med ryggarna på dem, alltså måste man para in en med stjärt då o då för att hålla en balans.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 jun-08 kl 20:57 »
Jag har 3 Aruacanakycklingar kläckta på Lucia. 2 av dem har fjäderlösa dunrumpor. Men den tredje har en "fjäderrosett" där gumpen brukar sitta på andra hönsraser. Kan det vara så att den med "fjäderrosett" är en tupp och de andra 2 hönor? Jag har ett kort där "fjäderrosetten" är inringad. ::)

Nu är han en stor karl! Han har örontoffsar också!Och ser ut så här:

orloff

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 jun-08 kl 07:05 »
Han blev ju fin, synd bara på stjärten.    :o

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #27 skrivet: 24 jun-08 kl 00:14 »
Araucana med stjärt begynner å bli ganske så populært! Selv om de ikke er godkjente her, er de godkjente i andre land!
Syntes tuppen din er FLOTT!!!! Skulle gjerne hatt han til min Lavendelfargete høne MED stjärt!   ;D
Mange som avler på renraset Araucana med stjärt  ;D

Og jo, man skal krysse inn stjärt ca. hvert 4-5 år.
Dette med gentikk og høns er kjempe spennende!!!
Din tupp bærer nokk 50%- 50%, krysser du da han med dine høner som er 100% for du stärtløs kycklingar, om hønene har 50%, blir det ca. 50-50 med og uten stjärt. Kyllingene vil da bli 100% igjen.. ikke så lett å forså genetikken.. virker ok i begynnelsen, men så roter det seg for til igjen ... hehe...
Men... om din tupp nå da bærer på 50% av hvert... og hønen er 100% uten stjärt, for kyllingene bare 25% og når de da igjen får kyllinger... ja.. du skjønner tegningen   ;D

Men... så kommer da det andre inn.... hva er mere dominant....

Jeg har klekket av min høne med stärt, og ingen barn har fått stärt  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 jun-08 kl 16:26 »
...............Syntes tuppen din er FLOTT!!!! Skulle gjerne hatt han til min Lavendelfargete høne MED stjärt!   ;D
Mange som avler på renraset Araucana med stjärt  ;D.....................

Skalle-Pers ena fru är Lavendelfärgad (tror jag) men utan stjärt. Snyggt bar va?! ;D

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #29 skrivet: 26 jun-08 kl 17:22 »
Jättefina Inga-Lena, ska du avla på dessa senare är jag spekulant på ägg :)
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 jun-08 kl 18:10 »
Faktiskt der hon ut som blå viltfärgad, hade en sån höna innan.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 jun-08 kl 18:11 »

Detta är lavender fast med stjärt

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 jun-08 kl 19:19 »

Detta är lavender fast med stjärt

Dina har "riktig" stjärt! Mina har bara några "spröt". Jag har en viltfärgad höna med 3-4 stjärtfjädrar och Skalle-Per har ju inte många fler. ::)

orloff

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 jun-08 kl 19:58 »
De var fina men liknar ju inte ens en "äkta" Araucana. Ser mer ut som Uckelse Skägghöns eller nåt??   ;D

sallyomolly

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 jun-08 kl 20:20 »
De är inte mina, bara googlade, ville bara visa färgen...inte utseendet

Gert

• Småland
« Svar #35 skrivet: 26 jun-08 kl 20:40 »

Citera

Denna rasen heter Amerucana och är skapad i USA. Mycket vacker färg tycker jag.

carmen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 jul-08 kl 04:05 »
Hej!

De där är verkligen vackra!

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
Radar, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser