Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med varmvattenberedare  (läst 5123 gånger)

Mamma

Hjälp med varmvattenberedare
« skrivet: 27 sep-15 kl 06:21 »
Nu har gamla varmvattenberedare slutat fungera, vilken ska jag välja?
Jag skulle vilja ha en liten som inte dra så mycket ström och har en möjlighet att senare koppla till den solceller eller annan alternativ lösning istället för el.

Mamma

SV: Hjälp med varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 27 sep-15 kl 08:25 »
Nu har jag läst på lite till och jag tror att jag vill installera redan nu varmvattenbredare som fungerar på solceller, vad ska jag tänka på och vilken ska man välja?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-15 kl 09:24 »
Här finns en som kanske kan passa, kostar dock 14 600kr:  http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/NIBE-COMPACT-300-SOL/

Men det är ingen större vinst med att skaffa en sådan. Du får en vanlig för bara ett par tusenlappar och kan låta invattnet passera solfångaren direkt.

Mamma

« Svar #3 skrivet: 27 sep-15 kl 09:53 »
Kan du utveckla mer? Måste man inte från början köpa en som är designat för att kopplas till solceller?

Halte

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-15 kl 09:58 »
Bar för att vara på den säkra sidan.. Menar du solceller eller solfångare?
Solceller ger elektricitet som du sedan i så fall använder för att driva en elektrisk varmvattenberedare. Solfångare värmer upp vatten åt varmvattenberedaren.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 27 sep-15 kl 11:16 »
Vad man än väljer för varmvattenberedare så kan man inte vänta sig någon större skillnad i energiförbrukningen. All energi som tillförs, går åt för att värma upp vattnet i den. Ju mer varmvatten man gör av med och ju högre temperatur man vill ha på varmvattnet, desto mer energi drar beredaren. Det har alltså ingenting med beredarens typ eller storlek att göra.

Även om solceller blir bättre och billigare ju längre tiden går, så är det ändå ett mycket dyrt sätt att producera el för så lågvärdiga ändamål som att värma vatten. Det är i så fall bättre att använda solfångare, kompletterat med en annan uppvärmningslösning om man behöver varmvatten även under långa perioder med mulet väder.

När du väljer ny varmvattenberedare så bör du framför allt titta på storleken (i ett enpersonshushåll räcker det med 30-50 liter om man inte har alltför stora pretentioner på att kunna fylla ett helt badkar med varmvatten, är man flera kan det behövas 100-200 liter). Ur installationssynpunkt är det förmodligen enklast om den liknar den gamla beredaren när det gäller om den ska stå på golv eller hängas på vägg, det är också lämpligt om röranslutningarna sitter på ungefär samma ställen som på den gamla.
Beträffande elektriska data brukar de billigaste varmvattenberedarna som man hittar på Jula, Biltema och liknande ställen vara avsedda att anslutas till enfas 230 V. Det finns ju förvisso tillgängligt överallt, men en nackdel är att den fas beredaren är ansluten till blir ganska hårt belastad och det kan gå åt huvudsäkringar om man har andra stora förbrukare på samma fas.  Ur den synpunkten är det bättre med antingen en trefasansluten beredare eller en för enfas 400 V.
Ska man ersätta en gammal beredare är det såklart enklast om den nya har samma anslutningsdata som den gamla.

Halte

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-15 kl 12:48 »
Paketet S 801 på den här sidan kanske kan vara intressant?
http://www.thsolar.se/solfangarpaket.html

Är det varmvattnet man är ute efter primärt så är ju solfångare det mest intressanta.. Onödigt att göra om solenergi till el och sedan till att värma upp vatten. Bättre i så fall att låta solen värma upp vattnet direkt. Blir ju mindre med effektförluster på så sätt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Mamma

« Svar #7 skrivet: 27 sep-15 kl 13:27 »
ok, så kanske är det bättre val att satsa på en solfångare? Jag hade tänkt från början satsa på en vanlig varmvattenbredare som kopplas till solceller, men då är det kanske bättre att köpa en som redan fungerar på solfångare?

Vi är 4personer, men vi har minimal användning av varmvatten, hittills har det räckt med 50l utan problem alls, vi har ingen badkar, diskmaskin mm, det är knappt till tvätta händerna och dusch en gång i veckan.

Vi har inte heller plats med en stor varmvattenbredare, vi har nu plats med ca 50l.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-15 kl 14:01 »
Solfångare är det rätta, men kanske inte för er om ni klarar er med 50 liter varmvatten utan problem. Då är kostnaden för uppvärmning av vattnet så liten att avskrivningstiden blir lång för en anläggning. Men man skall inte bara tänka på pengar, anläggningarna som Halte länkade till ser fina ut och glädjen att använda solvärmt vatten är värd en del den också.

Mamma

« Svar #9 skrivet: 27 sep-15 kl 14:11 »
ok, tackar  :)
Men jag hittar inte en som är liten som 50l eller liknande, de flesta är på 100l och uppåt, eller är det jag som inte såg riktigt bra?

Kan de montera också eller ska man anlita en rörmokare?

Mamma

« Svar #10 skrivet: 27 sep-15 kl 14:17 »
Sen undrar jag också om hur de fungerar på vintern?
Är det någon som har erfarenhet av det?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 27 sep-15 kl 14:18 »
Om några av de fyra personerna i ert hushåll är mindre barn så hade jag valt en större varmvattenberedare än 50 liter i alla fall om ni planerar att bo kvar där ni bor nu även när de är större. Tänker att det blir dyrare att byta upp sig till en större ifall den visar sig vara för liten om några år.
När det gäller varmvatten till diskmaskin brukar man koppla in en sådan på kallvattenledningen så den ska inte dra något varmvatten. Däremot kan det ju gå åt varmvatten när man handdiskar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mamma

« Svar #12 skrivet: 27 sep-15 kl 14:24 »
Jag kan tänka mig som max 80l-100l är ganska bra, men absolut inte större, vi har inte heller plats för större  ;)

Halte

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 27 sep-15 kl 15:04 »
Sen undrar jag också om hur de fungerar på vintern?
Är det någon som har erfarenhet av det?
Räkna inte med någon hjälp ifrån solfångare eller solceller mellan november och mars. Visst kan man få lite utbyte ifrån dem även då men det är nog inte något man ska räkna med.
- Olof Palme

Mamma

« Svar #14 skrivet: 27 sep-15 kl 15:33 »
ok, vad ska man använda till varmvatten då under vintern? kopplas den till vanligt el eller hur går det till?

Halte

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 27 sep-15 kl 15:49 »
ok, vad ska man använda till varmvatten då under vintern? kopplas den till vanligt el eller hur går det till?
Det är ju olika.. Men den jag länkade till finns det ett "elpaket" att köpa till för 900 kr som man använder på vintern.
- Olof Palme

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 03 okt-15 kl 07:45 »
En variant om ni "kanske" vill ha solfångare längre fram är att köpa en vanlig elektrisk varmvattenberedare, och använda så länge. Sedan om ni vill ha sol eller någon annan värmekälla, kan ni låta koppla in den vvb:n före elberedaren. Då matar alltså sol-vvb:n el-vvb:n med vatten som redan är varmt, och då behöver inte den elektriska jobba så hårt. Kanske inte jobba alls, om inkommande vatten är tillräckligt varmt.
Vi har varmvattnet kopplat så, även om vi har ved som värmekälla och inte sol. När vi eldar (som nu, t ex) har vi nästan gratis varmvatten, men när vi inte eldar (på sommaren) har vi ändå alltid varmvatten från elberedaren.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

xlab

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 okt-15 kl 17:23 »
jag kommer att välja en solfångare med 120L tank för Fritidshuset som jag kommer att ha på taket i söderläge tillsammans med ett vattenmantlat rökrör på kaminen detta kommer att ge oss fri uppvärmning samt grattis VV åretrunt. Solfångaren kostar run 6000 kr för att få hit till sverige sen är det en kulvert till duschen som jag gräver själv. totalt tippar jag på runt 10-15,000 kr för allt
/Robban

Radar

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 09 okt-15 kl 20:51 »
Jag hakar på här eftersom våran vv.beredare strejkade i går.
Till att börja med monterade jag ner värmepatronen. Den såg inte snygg ut. Fullt med kalk och vad jag antar är en del bottensediment som lär väl sugas upp från brunnen när den så gott som sinat.
Efter att ha rengjort den ordentligt mätte jag resistansen i slingorna.
En på ca 65 ohm, en på ca 80 ohm och en på över en Mohm.
Efter städning i själva behållaren satte jag tillbaka allt och kopplade in slingan med 65 ohm. Men det fungerar ändå inte. Någon som har något förslag på fortsatt felsökning? Slingan med 80 ohm verkar ha en mekanisk skada så den vill jag inte prova.

En enkel skiss på inkopplingsanvisningarna.
Längst ner kopplingsplinten numrerad 1-6. Från vänster till höger.
Ovanför temperaturbegränsare med nån sorts automatsäkring. Den går inte återställa utan löser ut direkt.
Ovanför denna Termostaten.
Och längst upp det som ska symbolisera de tre slingorna.

Som sagt tacksam för tips om vad felet kan vara. Jag har en patron med två slingor jag skulle kunna prova med. Den mäter jag runt 80 på båda slingorna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 09 okt-15 kl 21:43 »
Är varmvattenberedaren ansluten till enfas 230 V, med fas längst till vänster på plinten och nolla till de tre hopkopplade polerna?
Eller är det enfas 400 V , dvs att den är ansluten mellan två faser?

Gör det hela spänningslöst och ohmmät längs med termostat och överhettningsskydd, och förvissa dig om att du har kontakt hela vägen från kopplingsplinten till den värmepatron du tänker använda.
En vanlig typ av termostat som användes i svensktillverkade varmvattenberedare, elkassetter mm på 70- och 80-talet får ofta sönderbrända kontakter, samtidigt med det brukar "snäpp"-fjädern också bli så varmgången att den tappar formen. Ett enkelt sätt att felsöka en sådan termostat är att vrida den fram och tillbaks och lyssna efter att alla tre klicken hörs på en trepolig termostat (två klick på en tvåpolig). Om ett eller flera klick saknas, ta reda på vilken pol som är sönderbränd och använd inte denna.

De ofriska värmepatronerna bör du koppla bort i båda ändar, så de inte orsakar jordfel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser