Jag vet fortfarande inte varifrån högen kommer, men nu har jag andra misstankar. Det var så att vi slog ihop två samhällen för en tid sedan, kanske fyra veckor eller något i den stilen. Lade tidningspapper emellan enligt konstens alla regler, bina bar ut tidningen och allting var frid och fröjd - trodde jag. För idag hittade jag inte mindre än 22 nödceller i det samhället
Så min gissning är att de har tagit ihjäl båda sina drottningar (kollade inför sammanslagningen, och de hade var sin), fixat en radda nödceller varifrån en drottning har krupit och tagit med sig ett gäng donnor ut för att para sig, men det har ju gått om intet. Drönarna är slut, liksom. Eller har jag fel ändå? För samtidigt som det fanns någon krupen visecell så fanns de andra fortfarande kvar med synliga larver och allt. Borde inte bina ha rivit dessa när första drottningen kom ut? Jag förstår ingenting. I vredesmod ögnade jag igenom samhället, men fann ingen annan drottning heller.
Vad gör jag nu då

Det är ju inte lönt att invintra ett samhälle utan drottning. Parade drottningar kan man väl glömma att kunna köpa såhär års, och jag vågar inte slå ihop dessa bin med något annat samhälle heller. De har ju bevisligen tagit död på TVÅ drottningar alldeles själva, och jag har ingen lust att offra en tredje. Någon som har något bra förslag? Eller skall jag bara borsta av ramarna och packa ihop vaxet och se det samhället som förverkat?