Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantering av jordgubbsrevor  (läst 22905 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Plantering av jordgubbsrevor
« skrivet: 23 sep-15 kl 14:32 »
Vi har väldigt tidiga jordgubbar som revar sig bra. Med revorna kommer nya plantor som man kan ta tillvara och få nya jordgubbsplantor nästa år.

När man satt en planta från en reva som har lite röda och vita rotskott så tar det bara 3-4 veckor innan plantan har fullt med riktigt fina rötter.

En del revor har rotat sig bland övriga plantor och planteras om i vår.

Övriga skott på revor sätts i pallkragar och på friland i ett lite skyddat område.


Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #1 skrivet: 23 sep-15 kl 14:35 »
Omplanterad planta.


Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #2 skrivet: 23 sep-15 kl 14:36 »
Plantor på revor för friland i skottkärra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #3 skrivet: 23 sep-15 kl 17:58 »
Öppnade upp ett nytt land bland ogräs och kvickrot för de nya plantorna. Grävde ca 20 cm och vände, krattade och planterade. Så enkelt som möjligt för att plantorna skall hinna rota sig och klara vintern.
Nu är det precis som i pallkragen satt många och tätt. De skall bara övervintra och planteras ut i vår. Mängden pga alla kommer inte att klara det.

« Senast ändrad: 23 sep-15 kl 18:41 av Gilbert »

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #4 skrivet: 23 sep-15 kl 18:32 »
På den tiden jag hade jordgubbar i lite större skala så plockade vi runt 6000 revplantor per år på sensommaren. Jag hade en som sprang i landen med sax och skottkärra och klippte av revorna och tippade i en hög vid kanten där det stod 2-3 pers och tryckte ner dom i såna här plantbrätten.

Vi tog dom rätt tidigt då det precis hade börjat komma ut såna där små vita rötter, då var den enkelt att snabbt plocka revorna, och dom tog sig finfint.

Efter att ha stått i ca 1,5 månad och växt till sig så planterade vi ut dom under sena augusti. Det här sparade många tusenlappar.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #5 skrivet: 23 sep-15 kl 18:39 »
Vi vill bara få ihop till 10-15 kg jordgubbar till saft och sylt. Färska bär finns det så det räcker till hela försommaren.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #6 skrivet: 23 sep-15 kl 20:00 »
De första plantorna kostade 70 sek för 6 st, stora fina plantor dom gav rekordtidiga söta och stora jordgubbar.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #7 skrivet: 24 sep-15 kl 18:52 »
De första plantorna kostade 70 sek för 6 st, stora fina plantor dom gav rekordtidiga söta och stora jordgubbar.

Vilken sort var det?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #8 skrivet: 24 sep-15 kl 19:26 »
Honeoye står det på etiketten, märklig stavning men så heter den.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #9 skrivet: 24 sep-15 kl 19:38 »
Ursäkta mig, nu kommer jag och ändrar inriktning lite.
Det handlar också om plantering av jordgubbsrevor, så jag tänkte det ursäktar mig...

Jag skulle vilja odla jordgubbar högre upp, så man slipper att krypa på knä...
Vet bara inte hur den problematiken ska kunna lösas. En ränna som rymmer tillräckligt med jord så bären kan utvecklas optimalt.
Hängande i en ställning av något slag, lätt att flytta ner på vintern så frosten inte blir så svår i den lilla jordklumpen.

Visst låter det väl frestande? Har någon en smart lösning?
Det ska vara hållbart, stå emot väder och vind och vara ekonomiskt lösbart.

Det blir ju inte bara bekvämt, man kan ju odla nåt annat under rännan också hihihi.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #10 skrivet: 24 sep-15 kl 19:45 »
Jag har haft lite jordgubbsplantor i amplar och det har fungerat, lite som hängande "avatar" jordgubbar. Måste vattnas varje dag!

Se i denna länk!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167574.0

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #11 skrivet: 30 sep-15 kl 09:07 »
Plantorna ser ut att rota sig bra, bara ett par som slokar lite.


Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #12 skrivet: 30 sep-15 kl 19:04 »
Ursäkta mig, nu kommer jag och ändrar inriktning lite.
Det handlar också om plantering av jordgubbsrevor, så jag tänkte det ursäktar mig...

Jag skulle vilja odla jordgubbar högre upp, så man slipper att krypa på knä...
Vet bara inte hur den problematiken ska kunna lösas. En ränna som rymmer tillräckligt med jord så bären kan utvecklas optimalt.
Hängande i en ställning av något slag, lätt att flytta ner på vintern så frosten inte blir så svår i den lilla jordklumpen.

Visst låter det väl frestande? Har någon en smart lösning?
Det ska vara hållbart, stå emot väder och vind och vara ekonomiskt lösbart.

Det blir ju inte bara bekvämt, man kan ju odla nåt annat under rännan också hihihi.

Det är ju en odlingsform som kommer mer och mer, även kommersiellt. Du kan googla lite på odling av jordgubbar i tunnel, så hittar du även upphöjd odling, eftersom dom oftast odlas just i tunnel.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #13 skrivet: 01 okt-15 kl 11:19 »
Det är ju en odlingsform som kommer mer och mer, även kommersiellt. Du kan googla lite på odling av jordgubbar i tunnel, så hittar du även upphöjd odling, eftersom dom oftast odlas just i tunnel.

Tack det ska jag göra!

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #14 skrivet: 05 okt-15 kl 14:18 »
Nu har jag kollat rötterna och alla plantorna har faktiskt tagit sig. Nu är det bara att pyssla om dem så att de klarar vintern, brukar fungera bra.

De 8 pallkragarna med plantor har nya rev-plantor snart lika stora som ursprungsplantan. 48 plantor har nog blivit 150.

Sedan de nya revorna som verkar ha tagit sig över förväntan. Nu vågar man drömma om 2-300 jordgubbsplantor till nästa sommar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #15 skrivet: 11 okt-15 kl 20:28 »
Kollade en trött planta efter frosten, den hade fina rötter. De rackarna tar sig riktigt bra, att det kunde vara så lätt att bygga ut sitt jordgubbsland!!

Den kroniska bristen på jordgubbar skall fixa sig nästa vår/sommar med tidiga jordgubbar till sylt och saft. Självplocken tog 48 SEK/kg och färska låg på 59 SEK litern. Då är det dyrt att köpa jordgubbarna och otroligt trevligt att ha egna.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #16 skrivet: 12 okt-15 kl 02:12 »
Kollade en trött planta efter frosten, den hade fina rötter. De rackarna tar sig riktigt bra, att det kunde vara så lätt att bygga ut sitt jordgubbsland!!.

Jordgubbar växer ju som ogräs :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #17 skrivet: 12 okt-15 kl 08:44 »
Citera
Jordgubbar växer ju som ogrä

Plantorna, ja!   Men själva gubbarna är det en hårt kamp att försvara mot attacker på uppifrån och nerifrån

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #18 skrivet: 12 okt-15 kl 10:52 »
Plantorna, ja!   Men själva gubbarna är det en hårt kamp att försvara mot attacker på uppifrån och nerifrån

Jag fick ett bra tips mot fågelattacker på jordgubbar. Tag stora valnötter som du trär upp på en träpinne eller ståltråd (elefanttråd). Måla nöten röd så den lyser och sätt ut den i jordgubbslandet! När fåglarna ser den och börjar attackera den så får de en en hård nöt istället för en ljummen mjuk mogen jordgubbe! Ha ha ha.
Ett annat alternativ är att täcka plantorna med fiberduk så fort de är pollinerade. Sniglarna får man attakera manuellt eller lägga ut SLUXX ett järnsulfat (om jag minns rätt), det är giftfritt och ofarligt för alla utom sniglarna.

Jag har sluppit använda massa trix för den jordgubbssort jag odlar (vet ej namnet tyvärr), där kommer bären under bladen så den syns inte så mycket uppifrån.
(Peppar, peppar ta i trä, man ska kanske inte säga det högt).
Lycka till med dina jordgubbar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Plantering av jordgubbsrevor
« Svar #19 skrivet: 12 okt-15 kl 13:25 »
Vi har helt attack fritt land att plantera massor med plantor i.

Ingen behöver vara orolig!
« Senast ändrad: 12 okt-15 kl 15:55 av Gilbert »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser