Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en vit svart kopparmaran eller albino?  (läst 1609 gånger)

Carola.m

• Dalarna
en vit svart kopparmaran eller albino?
« skrivet: 22 sep-15 kl 14:15 »
jag kläckte i år några ägg från våra svarta kopparmaraner, en av kycklingarna är helt kritvit, även benen är vita. Kan helt svarta höns få vita kycklingar eller är det nåt fel? typ albino? De är renrasiga maraner och de har inte gått med någon annan sort. De andra kycklingarna är mestadels svarta men några är lite vitfläckiga.

Weasel

• Skåne
SV: en vit svart kopparmaran eller albino?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-15 kl 14:28 »
Många höns och avelsägg säljs som renrasiga, trots att de inte alls är det. Är det en seriös uppfödare du köpt av?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Carola.m

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 22 sep-15 kl 14:50 »
ja det är en seriös uppfödare, just därför jag tycker det är så konstigt.

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #3 skrivet: 22 sep-15 kl 15:02 »
Nu är jag absolut ingen sån där som kan sånt här.. Men jag har bestämt för mig att svart kan dölja i princip vilka anlag som helst eftersom det är urdominant och vitt är ett recessivt anlag. Kan ha funnits vitt många generationer tillbaks som inte visat sig förrän nu bara. Vita maraner är ju inga konstigheter.

Smartast är dock att kontakta uppfödaren och ställa frågan till hen.  8)
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-15 kl 15:27 »
Det finns ett recessivt anlag för vitt, som kan gå oupptäckt i många generationer och visar sig först när två anlagsbärare paras,  en fjärdedel blir då vita.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Carola.m

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 22 sep-15 kl 17:00 »
vi har pratat med uppfödaren av de hönsen vi har, hon säger som ni att det finns i generna och att det kan bli så ibland , tack för mycket bra svar

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser