Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar faverolle värpa?  (läst 2933 gånger)

MinnieAndersson

• Höne-Minnie
    • Blekinge
När börjar faverolle värpa?
« skrivet: 22 sep-15 kl 11:48 »
Jag blir galen av väntan snart! Mina hönepönor är snart 25 veckor gamla, sociala, keliga och snuttepluttiga - men vartfan är äggen?! >:(

De får värpfoder sedan ett tag tillbaka, det är ljust inne i hönshuset, mysigt strö i redena och så vidare.. Det enda mina höns gör i redena är att nana ;D. Snart åker de i grytan hela gänget. Eller nej, det gör dom inte. Men jag har fyra tuppar och skall äta upp tre av dom. Kan detta ha någonting med saken att göra? Inte att jag hotar att äta upp dom alltså, men att jag har för många tuppar? Tänkte att kanske ingen av tupparna tar på sig "ansvaret" för att bjuda in hönorna i ett bra och mysigt rede t.ex? Svar önskas!
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

annepanna

• Västergötland
SV: När börjar faverolle värpa?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-15 kl 07:31 »
Jag känner inte till Faverolle men det borde inte dröja så länge nu. Mina unghönor har inte heller börjat än. Det finns inte mycket du kan göra för att skynda på dem och det beror inte på tupparna.
Eventuellt kan en lampa som förlänger dagen lite hjälpa något men jag tror att unghönor ändå börjar värpa på höstkanten. Jag har fått primörägg varje höst utan särskilda anordningar.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

pegaso

• Skit blir det överallt
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-15 kl 10:50 »
Våra Faveroller började värpa vid 35 veckors ålder. Nu har vi skaffat några isbar också, och vid en jämförelse så är Faverollerna riktigt dåliga på att värpa.

MinnieAndersson

• Höne-Minnie
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 02 okt-15 kl 09:56 »
35 veckor?! Ja då är det ju länge till ;D
Undrade mest om jag skulle behöva börja massera kloaken på dem eller något annat halvsnuskigt, men då får jag helt enkelt ge mig till tåls :)

Tack för svar!
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser