Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matinköp-ekologiskt, men billigt....  (läst 4751 gånger)

Fridolf

• Gäst
Matinköp-ekologiskt, men billigt....
« skrivet: 16 aug-04 kl 18:37 »
Hejsan...

Är det någon som vet om det finns något KRAVorienterat inköpskooperativ i Malmötrakten?
Jag skulle så gärna vilja va med, så snälla hör av er om ni har något tips...!!!  
Tänkte starta ett själv, men är ganska nyinflyttad Malmöbo och har därför inte så stort kontaktnät....

M.V.H
/Frida

eta

• Gäst
Re:Matinköp-ekologiskt, men billigt....
« Svar #1 skrivet: 16 aug-04 kl 19:59 »
Hej!
Du skriver Malmötrakten och jag vet inte hur långt du är beredd att åka. I Höör finns en sådan inköpsförening som du söker. Men förmodligen är det för långt. Om du inte kan tänka dig att resa tåg och ändå har Skånekort.
Vi handlar 4 gånger om året från Biofood, Biodynamiska produkter och Kung Markatta. Helst ska man köpa hela förpackningar, alltså 5 paket havregryn á 750 g t.ex. Om man vill dela förpackning med någon annan går ju det, men då måste man göra upp om det i förväg.
Vi kan inte handla färskvaror i vår förening. Själv reser jag tåg till Lund en gång i veckan och handlar på Biogrönt på Byggmästargatan 11. Det är en bra eko-affär men ingen inköpsförening.

Hälsningar från Eta

Fridolf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 aug-04 kl 22:15 »
Hejsan

Jag kommer att pendla till Svalöv flera gånger i månaden, för jag går i skola där-Så jag har månadskort på tåget.
Höör borde därför inte alls vara omöjligt. Hur går jag med?
Hur ofta handlar ni, och har ni räknat ut hur mkt billigare det blir än att köpa från tex. hälsokost affärer?

M.V.H
/Frida

denebe

« Svar #3 skrivet: 16 okt-04 kl 17:11 »
Hej, jag bor i Malmö och funderar på det här med inköpsföreningar.

Har tankar på att kanske starta ett, men vet inte så mycket om ämnet eller hur man gör. Vet ett par stycken i Malmö förutom mig som nog skulle kunna tänka sig att vara med.

Vet du kanske mer om hur man går tillväga?

/Sara

nomi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 okt-04 kl 11:34 »
Kolla in www.mossagarden.com . Det är i och för sig inget kooperativt men de är odlare utanför Veberöd och du kan genom dem "prenumerera" på frukt och grönsaker. De gör utskick en gång var 14:e dag i ett område nära dig, d v s kör hem beställningen till dig.

Nomi

scrdcow

« Svar #5 skrivet: 25 apr-05 kl 03:07 »
Hej, upptaeckte nyligen det haer.

www.gronsaksladan.se

Kanske aer du som slog sak i dina ideer och startade det? ;)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 23:57 »
idag åkte vi till coop.
dem hade mamma scans köttbullar 300g för 5kr.
kollade datum och dem går ut den 26/2 ingen fara alltså, bara att äta direkt eller frysa.
dem är gjorda på ekologiskt kött,och kravmärkta.
sålde dem ut dem för att det inte går att sälja ekologiska varor eller för att datumet börjar närma sig?
hur som helst köpte vi 4 paket dvs 1,2kg för 20kr.

Sommartorparn

« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 07:26 »
Hej skruvmejseln!
Kommer du inte ihåg tipset du fick på den tiden du hette något annat? Att använda "dom" genomgående istället för "dem"? Då de kan de som läser inläggen koncentrera sig på innehållet istället för att titta efter en gång till på grammatiken. Obs! Inget påhopp, bara ett råd i all välmening.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 18:35 »
Hej skruvmejseln!
Kommer du inte ihåg tipset du fick på den tiden du hette något annat? Att använda "dom" genomgående istället för "dem"? Då de kan de som läser inläggen koncentrera sig på innehållet istället för att titta efter en gång till på grammatiken. Obs! Inget påhopp, bara ett råd i all välmening.

hej sommartorparn. nejdå, jag har lärt mig att inte ta åt mig, men jag undrar förstås varför du måste påpeka hur jag skriver.det går hur bra som helst att förstå det jag skriver.alla har inte haft 5.a i svenska. men jag hade 4:a. och jag fick aldrig fel på några grammatikprov minsann, så jag tror nog mest det är du som har problem med det. ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 21 feb-07 kl 14:22 »
....jag hade 4:a. och jag fick aldrig fel på några grammatikprov minsann, så jag tror nog mest det är du som har problem med det. ;D
Jo, nu tar vi det här med "de" och "dem" en gång för alla. På (gammal)småländska, utan en massa grammatiskt fikonspråk :) .

De motsvarar småländskans di.
Dem är småländskans dom.

T ex:
Di gamle i Skirö har´at inte lätt mä kyrkebacken.
De gamla i Skirö har det inte lätt med backen upp till kyrkan.

Fia ä hemma å vaktar hunda´ ida´, hon sulle gå ut med dom ve middan.
Fia är hemma och vaktar hundarna idag, hon skulle gå ut med dem vid middagstid.

Säg meningen högt på småländska innan du skriver, så ska du se att du får till "de" och "dem" rätt :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Pirum

• -
« Svar #10 skrivet: 14 mar-07 kl 12:45 »
Tack för rolig pedagogik, skräptanten, det fungerar änna här i västra krokarna av Sverige också märker jag :)

Men, för att återgå lite grand till tråden, någon som provat nya Ekostore i Göteborg? Ska vara uppbyggt efter tyskt koncept, med att likna en 'vanlig' butik men bara sälja ekologiskt. Har inte bemödat mig orka dit än, vet inte om det är värt besväret. (Men förr eller senare gör jag säkert ett besök). Kanske finns liknande i Malmö? Det finns i Stockholm tror jag. (ekolivs.com)
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 12:46 av Pirum »

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser