Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för bär?  (läst 5828 gånger)

Gilbert

• Gäst
Vad är det för bär?
« skrivet: 15 sep-15 kl 20:35 »
Vi har hittat några buskar i skogen med massor av bär som smakar lite "vindruva" och bäret har en kärna som typ ett körsbär. Vi trodde först att det var Aronia (vi som har Aronia noja ...)

Bären har klasar som Aronia men har inte lika dana bär och blad.

Stora bäret med det lite taggiga bladet är Aronia.

Tännlappen

• -
SV: Vad är det för bär?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-15 kl 21:01 »
...Kanske häggbär..

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 sep-15 kl 21:05 »
Brakved. Användes som laxermedel förr, så ät inte för många bär

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 sep-15 kl 21:19 »
Iiiisch!!!! Inte äta Brakved som blir Brak ...

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 15 sep-15 kl 21:28 »
 ;D Har man inget papper med sig gäller hopp över enebuske  ;D

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-15 kl 22:16 »
Skulle aldrig våga smaka på okända bär  :o. Så här skriver giftinformationen om brakvedsbär: Växten innehåller frangulin som har laxerande egenskaper. Förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning.

Symtom: Kan komma efter flera timmar. Kräkningar, magsmärtor och diarré. I allvarliga fall eventuellt även njurpåverkan. Om mer än 5 bär eller andra växtdelar förtärts, ge medicinskt kol och kontrollera risken hos Giftinformation.

http://www.giftinformation.se/vaxtregister/brakved/

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 15 sep-15 kl 23:28 »
Men i praktiken tror jag man måste äta betydligt mer än 5 bär för att bli sjuk. Men det finns andra bär som man bör undvika noga, så som idegran och tibast, så det är väl inte jättesmart att provsmaka allt man hittar i naturen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 sep-15 kl 05:05 »
Det finns ingen här som äter okända bär och allt som står på sidan Giftinformation har vi redan läst. Men att bita sönder bäret och se hur det ser ut inuti är inte farligt.

Vi har plockat enbär och torkar och det finns de som säger "hur vågar ni äta de-där"! Hysteriska människor som inte förstår sig på kryddor och smaksättare.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 sep-15 kl 06:22 »
Men det finns andra bär som man bör undvika noga, så som idegran och tibast, så det är väl inte jättesmart att provsmaka allt man hittar i naturen.

Bären på idegran är den enda delen på växten som inte är giftiga, japp jag har proppat i mig sånna ;D
Man får vara noga att spotta ut kärnorna. Bären är ganska smaklösa typ måbär

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 16 sep-15 kl 07:34 »
Det var väl ffa brakvedens bark som användes förr i tiden så det är säkert ingen fara att ha smakat lite på ett bär.
Men en ska inte smaka på nånting om en inte säkert tagit reda på innan vad det är, det finns växter som kan göra skada redan inne i munnen.
För att inte tala om det försåtliga i att på prov smaka/plocka svampar där symtom på tex njurskador kan komma lång tid efter att en ätit av svampen (undantag kremlor som en kan provsmaka råa och spotta ut smakprovet). Här har hänt att det kommit med toppiga spindelskivlingar bland trattisarna så det gäller även att vara noggrann med rensning speciellt om barn eller personer som inte förstår skillnader har plockat.
« Senast ändrad: 16 sep-15 kl 07:49 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 sep-15 kl 08:50 »
För att man biter ett bär i delar eller smakar på en spindelskivling är ju en viss skillnad. Det hör lixom inte samman.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 16 sep-15 kl 09:11 »
För att man biter ett bär i delar eller smakar på en spindelskivling är ju en viss skillnad. Det hör lixom inte samman.
Jag tycker det hör ihop - växter/bär/svampar etc oavsett - smaka aldrig förrän det är bekräftat att det är ätligt eller oskadligt  ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 16 sep-15 kl 10:02 »
Det är ju såpass lite som är riktigt giftigt att man kan lära sig de bären och svamparna utantill. Sedan finns det mängder som är giftigt i stora mängder, och som man kan smaka utan problem. Jag väntar bara på att Gilbert hittar en olvonbuske och smakar på de bären, de smakar så illa att fåglarna inte äter dom förrän allt annat är slut

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 16 sep-15 kl 11:12 »
Här finns tibast i trädgården, väldigt fina och vackra bär som ser goda ut men som kan göra skada redan i munnen. Vi har lärt barn och barnbarn att bären är giftiga men jag plockar alltid bort alla bär på trädet för säkerhets skull. Barn gör inte alltid som en säger  ;)
Som vuxen person kan en inte gå runt och smaka på allt möjligt utan att ha förvissat sig om att det är oskadligt, tycker jag.

Gilbert

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 sep-15 kl 11:25 »
Jag har ätit stenmurklan i gräddsås och lever än!!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 16 sep-15 kl 11:26 »
En riktig man äter den rå.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 16 sep-15 kl 11:49 »
En får hoppas att din kropp gillade den oxå och att du inte avyttrar det du själv anser dig tåla till andra personer https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenmurkla
En blir allt lite rädd och orolig inför dina "svar" i sen här tråden, det är väl inte så himla svårt att erkänna att det var dumt att smaka på ett okänt bär eller att sätta sig in i vilken konsensus som råder när det gäller förtäring av stenmurklor oavsett om de är tillagade i gräddsås  ???

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 sep-15 kl 12:30 »
Nu finns det inga bär man dör på fläcken av eller kommer att må dåligt av genom att bita och smaka. Många bär reglerar det själv, typ bit i ett slånbär så förstår alla. Det åker ut lika fort.

Näe, jag är inte rädd för att smaka på ett bär om jag tror att det kan vara ätligt och vet att det inte är giftigt. Men jag associerar inte samma metod till allt typ svamp och spindelskivlingar som somliga.

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 16 sep-15 kl 12:45 »
Nu finns det inga bär man dör på fläcken av eller kommer att må dåligt av genom att bita och smaka. Många bär reglerar det själv, typ bit i ett slånbär så förstår alla. Det åker ut lika fort.

Näe, jag är inte rädd för att smaka på ett bär om jag tror att det kan vara ätligt och vet att det inte är giftigt. Men jag associerar inte samma metod till allt typ svamp och spindelskivlingar som somliga.
Som sagt så får en hoppas att du inte saluför till andra efter de kriterier som du sätter upp för att du själv tål eller anser dig tåla vissa svampar eller bär.
Och slånbär tillhör rosväxterna och är inte giftiga så hur fel tänker du inte där  ???

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 sep-15 kl 13:26 »
Saluför varken magknip eller laxerande produkter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser