Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyttigaste bäret  (läst 2012 gånger)

Gilbert

• Gäst
Nyttigaste bäret
« skrivet: 08 sep-15 kl 10:17 »
Ser man till data från "matkalkyl.se" så ser man snart att svarta vinbär är ett mycket nyttigt bär. Det slår det mesta i de vanligaste vitaminerna, lingon, blåbär, apelsin (frukt), Aronia ligger efter.

Nina W

• Värmland
SV: Nyttigaste bäret
« Svar #1 skrivet: 18 sep-15 kl 10:30 »
Jag har svarta vinbär i frysen och tar upp lite då o då. Fick plocka på en ödegård. Ska ta upp och koka sylt av en del också. Då jag var barn tyckte jag att dom smakade för starkt, men blandade man sylten med äppelmos så gick det bättre.

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-15 kl 10:43 »
Har man massor av rabarber eller körsbär kan man göra blandsaft i saftmajan som blir nästan som svartvinbärssaft men med lite annan smakton. Då får man lite extra flaskor med vinbären. Jag fick panikköpa flaskor för att kunna ta hand om all saft.

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-15 kl 11:16 »
Fick inga svarta vinbär alls i år. Annars är det ett av mina favoritbär. Det enda bäret som lyckades bra var mina vita smultron. Plockade flera liter och gjorde saft med några klasar fläderblom i. Behöver jag säga att den blev himmelskt god.  o:) Har också gjort en väldigt god blandsaft. Tog vad jag fick tag i, plommon, jordgubbar, blåbär, svarta hallon, blåhallon, persika och ett päron.

kurt

« Svar #4 skrivet: 18 sep-15 kl 11:25 »
Det finns säkert något skumt bär som är ännu nyttigare. Men som vid alla sådana här jämförelser så är det ju också intressant att ta hänsyn till hur mycket man också äter på årsbasis, de flesta äter (eller kan enkelt äta) mycket mera svarta vinbär än vad de t ex kan äta bocktörnebär. Man skall alltså sats på de bär som man enkelt kan skörda i stora mängder. Just svarta vinbär har också många andra fördelar, de passar både till saft och sylt, innehåller så mycket pektin att de passar att blanda med andra bär också.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 sep-15 kl 14:42 »
Det finns säkert något skumt bär som är ännu nyttigare. Men som vid alla sådana här jämförelser så är det ju också intressant att ta hänsyn till hur mycket man också äter på årsbasis, de flesta äter (eller kan enkelt äta) mycket mera svarta vinbär än vad de t ex kan äta bocktörnebär. Man skall alltså sats på de bär som man enkelt kan skörda i stora mängder. Just svarta vinbär har också många andra fördelar, de passar både till saft och sylt, innehåller så mycket pektin att de passar att blanda med andra bär också.

Bo.cktörnebär är det detsamma som Gojibär? De blommar nu hos mig, så hur i hela fridens namn det ska hinna bli bär av det begriper jag inte. De buskarna fungerar som bimat, det enda de duger till. De har en fruktansvärd förmåga att föröka sig. När jag klippte dem så kastades grenar på komposten och de gror, varenda en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser