Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Introducera nya höns  (läst 2335 gånger)

elisabeth-nilsson

• Gäst
Introducera nya höns
« skrivet: 25 aug-15 kl 20:15 »
Jag har idag två hönor och en tupp, men ska utöka min lilla hönsgrupp med ytterligare två hönor. De hönor jag har nu har kycklingar som är ca 5 veckor. När kan det vara lagom att introducera nya djur i hönsgården? Eller spelar det ingen roll utan det är bara att skaffa nya höns och sätta in i gruppen?

Tar gärna emot övriga tips på vad jag bör tänka på när jag introducerar nya djur i hönshuset eftersom jag inte gjort det tidigare. Har ingen hönsgård utan hönsen bor i ett hus där de stängs in varje kväll och släpps ut varje morgon. På dagarna springer de lösa på gården.

sonja på slätten

• Halland
SV: Introducera nya höns
« Svar #1 skrivet: 26 aug-15 kl 09:00 »
Kräver lite mer svar än vad jag hinner nu.  Men  en aspekt:  om de nya hönorna inte känner sig välkomna,  vilket är mycket troligt, särskilt som där finns en kycklingmamma, lär det bli mycket svårt att få dem att gå in i hönshuset på kvällen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 27 aug-15 kl 07:26 »
Om du har möjlighet skulle en egen del mha kompostgaller vara bra till de nya kycklingarna. Då kan dom inte bli utkörda och har sin mat ifred. Först när det slutat vara tumult kring nykomlingarna skulle jag ta bort gallren. Gör det en eftermiddag tex så kan du vara med dom första gången de går ut. Ha kanske lite godis med dig ifall de inte vill gå in eller för att avleda uppmärksamheten från de gamla gänget.

Nu vet jag inte om kycklingarna kanske sover i en kartong eller så, men om dom gör det så låt dom behålla kartongen när gallren försvinner så kommer de nog att sova där ett tag självmant.

Berätta hur det går sen! 😊

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 aug-15 kl 07:55 »
Jag skulle vänta, tuppen kan mycket väl göra processen kort med icke fullvuxna nykomlingar.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 aug-15 kl 08:07 »
När jag släpper in höns så brukar detta ske på kvällen, då jag oftast har hämtat dom kvällstid. Sen släpper jag in dom i hönshuset och släcker sedan lampan, på morgonen efter så får dom börja med att gå i hönsgården hör att reda ut vem som bestämmer och det där.
Jag har ju inte släppt in så unga höns vill jag poängtera. Att det kanske ryker någon fjäder i början ser jag som normalt.

När dom traskat runt i hönsgården några timmar så släpper jag ut dom fritt på gården, då brukar dom nya hönsen hitta in i hönshuset tillsammans med dom andra när det börjar bli dags att sova.

Men kycklingar skulle jag nog haft i en bur i början så att dom andra får titta lite extra på dom..
Det är aldrig för sent att ge upp.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-15 kl 18:45 »
Vad står det att de nya är kycklingar?

elisabeth-nilsson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 aug-15 kl 12:01 »
Tack för svaren!
Jag var kanske otydlig. Jag kommer att utöka min nuvarande grupp (där det finns kycklingar) med två nya hönor som är minst 6 månader och undrar hur jag kan göra för att det ska bli en så lugn integrering i gruppen som möjligt för de nya hönorna. Kycklingarna är ca 5 veckor och de har en mamma som vaktar dem med sitt liv :)

Smart att sätta in hönorna i hönshuset på kvällen Bösahusarn! Tror jag testar det (när jag hittat mina nya hönor :) ).

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser