Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  'Forest Gardening' i Sverige?  (läst 902 gånger)

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
'Forest Gardening' i Sverige?
« skrivet: 18 aug-15 kl 14:03 »
Är det någon som har erfarenhet eller historier att berätta om s.k. 'forest gardening' (skogsjordbruk) i Sverige? Jag har sett några videos på Youtube och blivit fantastiskt sugen på detta underbara odlingssätt - och jag misstänker att jag inte är den enda här som går i liknande tankar ;)

Skogsjordbruk går ut på att odla 3-dimmensionellt - både på markyta och på höjden. Det gör man genom att utnyttja skogens eget system, och odla på sju olika nivåer - höga trädkronor för frukt och nötter, lägre träd, buskar, örter, marktäckande växter, underjordiska växter som rotfrukter samt växter som klättrar eller växter på träden:



Jag går i tankarna på vilka sorters växter man skulle kunna sätta ihop för detta system. Jag spånar visserligen bara på en dröm som kanske eller kanske inte blir verklighet meeeeeen, det är inte så fel det heller! Vad har ni för tankar kring detta, kära alternativare?

Trimmy

  • Inlägg: 34
    • Uppland
    • Skogskraft.nu
SV: 'Forest Gardening' i Sverige?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-15 kl 07:41 »
De som håller till i Stjärnsund verkar ha kommit längst i Sverige på det här:

http://stjärnsund.nu/

Kommer själv att satsa på det om jag någon gång får en stor trädgård.
Bloggar om skogskraft på www.skogskraft.nu

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 'Forest Gardening' i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-15 kl 09:37 »
Det finns en fin skogsträdgård i Skåne också, Holma i Höör. Minst fem år sen jag var där så det borde hunnit växa upp en del.

Skogsträdgården i Holma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, SandrosAnna, Be, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser