Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magrande katt  (läst 2614 gånger)

Minasötasmåkatter

Magrande katt
« skrivet: 17 aug-15 kl 21:28 »
Hej, jag är en tjej och i min familj har vi tre katter. En av dom kom till oss för några år sen utan att vi visste ålder eller hem, och sen dess har den bott hos oss. Katten ( som heter Conny ) är en hankatt och har på senare månader börjat magra så man känner revben och ryggrad och framför allt så är jag väldigt orolig. Som sagt vet vi inte ålder men vi tippar på 9-13 år nu. Skulle gärna vela få lite tips på mat för att få upp honom i vikt eller vad detta beror på!
Tack i förhand!

aralia

• Södermanland
SV: Magrande katt
« Svar #1 skrivet: 18 aug-15 kl 00:06 »
Hej !
Det finns många frågor för att få en tänkbar förklaring ? Är Conny utekatt eller har varit det ? Har ni avmaskat honom, om han hulkar och sväljer tillbaks då har han i största sannolikhet antingen maskar eller hårbollar i tarmkanaler. Maskarna får man bort med maskmedel för katter från apoteket. Hårbollarna kan drivas ut med hjälp av paraffinolja speciellt för katter, också från apoteket.
 Hur ser hans tänder ut? Min gammelkatt Nisse (ca 16 år har tappat tänderna i underkäke, han mår prima när han slutade med torrfoder)
Vad äter Conny, torrfoder eller våt burkmat?
Och sedan kan det vara så att Conny har lekt och  fått i sig någonting, typ tandtråd, öronpropp(den hade min kattdam).
Om det inte finns några den här sortens vardagsförklaringar så måste du ta Conny till veterinären som ger en diagnos och råd vad han skall äta.
 Kolla också om Conny av någon anledning har fått vätskebrist genom att ta honom i nackskinnet (som en kattmamma gör när hon skall flytta sin unge) om skinnet är lös då har katten vätskebrist.
Hälsningar Helena

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-15 kl 00:18 »
Äter Conny med normal aptit? Är han törstig? Om han är dricker mer än vanligt så kan han ha njurproblem eller diabetes. Hur verkar humöret vara? Pigg o håller igång, eller sover mer än vanligt? Drar sig undan, gömmer sig?
Det finns en tråd här som handlar om hypertyreos = förhöjt sköldkörtelhormon-värde. Det innebär för hög förbränning och att hjärtat slår fortare än normalt. Hur som helst så skadar det inte att snacka med en katt-kunnig veterinär och att ta honom på en undersökning om hon tycker det.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 18 aug-15 kl 01:00 »
...Jag brukar kolla ögonen så dom ser klara och fina ut...Är dom det så är det ingen allvarlig infektion...Sedan så tappar dom väl lite päls på sommaren så dom kan upplevas magra kanske....Annars bara kolla så katten äter som vanligt...

Tranhult

• utflyttad månskens bonne
    • Västergötland
    • http://www.tranhult.se
« Svar #4 skrivet: 18 aug-15 kl 08:56 »
Är han kastrerad? ID-tatuerad? Chip? Polisanmält tillvaratagen katt ( det är lag på det när det gäller domnistiserade djur) när han dök upp, för var han märkt då kan det ha funnits en ägare? Jag antar att ni avmaskat honom regelbundet då jag antar han går fritt ut och in som han vill. För mig låter det som antingen diabetes alt njurarna , du bör genast uppsöka duktig katt-veterinär för att ta några blodprover som kan ge svar. Tyvärr innehåller vanlig hård kattmat som man köper i vanliga affärer alldeles för mkt snabba kolhydrater, spannmål, salter som absolut inte är bra för katter, samt alldeles för lite taurin som är livsviktigt för att förhindra att njurstenar bildas, så mitt råd är att inte vänta för länge utan genast uppsöka veterinär som är speciellt duktig på katter.
Lycka till med din katt. Ps berätta gärna hur det går. Ds
Mänskens bonde och biodlare samt slöjdare

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-15 kl 09:13 »
Känns ryggen som en fogsvans så beror det säkert på större orsaker än mat och ev mask.
Katter blir också sjuka och ibland så lägger inre organ av sakta men en process som sällan går att påverka.

Djur har lika rätt till ett värdigt liv som ett värdigt slut. Har katten problem med mat, tänder, avmagrad och trött och förstås högre ålder är det bättre att ta bort.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 18 aug-15 kl 13:16 »
Gamla katter blir magra speciellt om de bara är inomhus och inte får i sig (katt)vitaminer tex av solljus och av jaktbyten och om de dessutom inte använder sina muskler och leder så förtvinar de.
Det du kan göra är att avmaska och låta veterinären kolla så den inte har skabb eller diabetes etc och ge den ett köttbaserat foder. 
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nymans

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-15 kl 21:30 »
Det är inte helt ovanligt att gamla katter får hypertyreos, alltså överfunktion i sköldkörteln. Jag skulle ta honom till vetrinär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser