Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt är inte jordkällare ...  (läst 9938 gånger)

Gilbert

• Gäst
Allt är inte jordkällare ...
« skrivet: 11 aug-15 kl 17:46 »
Här finns allt om jordkällare, kalk som antiseptiskt, fukt på väggar, allt möjligt som häpnar.

Detta är kanske nummer #10 i ordningen på renoveringar. Tre av dem har fungerat som jordkällare.

Det här bygget är en "jordkällare" med garanterad mögelfunktion!

Men jag har byggt om ventilation och luftinsläpp. Utrymmet har maskinborstats och blåst. Det finns tyvärr ingen dränering mera än utloppet till bassängen där man hade vatten och förvarade mjölkkannor.

Alla spindlar och kryp har utvisats. Ytan har rollats med primer och skall få ett ytlager av vanlig ute-akrylat.

Det skall upp hyllor och förvaring av flaskor och burkar. Sylt & saft samt lite tomglas. Det skall också finnas plats för mina jästankar. Det skall bubbla lite i detta utrymme, cider mm.

Men någon jordkällare är det inte. Fastän 9 av 10 här skulle kalla det jordkällare.

Viktigast av allt är att få bort all kalk, det värsta skit man kan ha oavsett det är i hönshus eller dylika utrymmen.

Gilbert

• Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #1 skrivet: 12 aug-15 kl 11:17 »
Väggar har fått akrylat vit.

Nu skall hyllorna in.

Taket måste tyvärr penselmålas, den gamla färgen där är hopplös, men med pensel låser den allt.

Det går åt mera akrylat än primer, ca 1 liter mera.

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-15 kl 13:32 »
Innan färgen torkat ... Pang på om det går.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 aug-15 kl 16:10 »
Mera glas .. I bassängen sätts en trall och där förvaras målarfärg.

Ovanpå en skiva och på den mina jästankar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 aug-15 kl 17:07 »
Den fungerande jordkällaren hade denna hemska kineshatt till ventilation. Den delen är ombyggd och här fixar vi ett passande cementrör och monterar hatten.

Innanför finns ett finmaskigt nät som hållet spindlar och andra kryp ute.

Under mullen ligger en säck grovbetong som håller röret tätt och på plats.

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-15 kl 21:14 »
är det sten/cementväggar? du tror inte du får problem med färgsläpp om väggarna drar fukt? akrylat andas nämligen inte.... ulf

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 aug-15 kl 21:20 »
Det finns akrylat som är ca 10 år på den andra källaren utan problem.

Det är cement/sten i samtliga väggar.

Fukten stoppas alltid innan den når cementen på utsidan. Fel #1 på samtliga jordkällare jag varit vid är just fuktspärr på utsidan och i taket. Kallasfalt, tjärpapp, Platon platta, isolerskivor och det blir tätt i 50 år.

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-15 kl 21:34 »
Hur ser den ut på utsidan?

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 aug-15 kl 21:42 »
Ca 1/2 - 1m jord och grus med dränering i botten. Ovan på det gräsmatta typ.

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 aug-15 kl 22:08 »
Det är kalk och silikatfärger som städats bort helt. De flagar däremot hela tiden.

Primern är i princip en fuktspärr i sig. Att måla med akrylat på den är i princip ingen skillnad.
Akrylat är vattenlösligt, lättmålat, täcker bra men lite dyr.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 aug-15 kl 22:19 »
Varför ska man ha massa färg i källare överhuvudtaget, vare sig ytan är av sten eller betong och oavsett färgtyp?

För övrigt så görs många dräneringar inte om i förebyggande syfte, utan när väl fukten gjort sitt. Släpper färgen då är det väl bra, men sitter den mest fast och blir full med mögel bakom är det mindre trevligt. Många hårda ord kommer att yttras.
Fördelen i jordkällare är väl dock att material åtminstone inte kommer att frysa sönder, som tex puts och tegel gärna gör på ställen andra ställen.

Olika materials miljöpåverkan är också aktuell att ta hänsyn till, tänker jag.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 12 aug-15 kl 22:21 »
Fukten stoppas alltid innan den når cementen på utsidan. Fel #1 på samtliga jordkällare jag varit vid är just fuktspärr på utsidan och i taket. Kallasfalt, tjärpapp, Platon platta, isolerskivor och det blir tätt i 50 år.

Hur tänker du dig att fukten vandrar? Inifrån och ut? Det är klart, om du har fuktspärr på utsidan kanske det är möjligt ...

Jag har aldrig stött på en sådan jordkällare med såna tätskikt. Men jag har bara haft att göra med jordkällare som har ett yttertak ovan jord.

Vilken nytta ska målningen göra egentligen?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-15 kl 22:29 »
Man brukar vilja ha en viss fuktighet inne i källarna också. Grejerna skrumpnar ihop så mycket annars.

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 aug-15 kl 05:30 »
Men det är ju ingen jordkällare!!

Det skall vara vitt, rent och fritt från kryp och fungera som sval för sylt, saft och sådant som är i glasburk. Utrymmet skall inte ha några potäter eller rotfrukter liggande.

Jag skrev ju i början att den duger inte som jordkällare pga brister i konstruktionen. Att folk beklagar sig för att deras potatis, rotfrukter möglar har samma brister i sina gamla källare som drar in fukt och som inte är korrekt dränerade.

Förvaring, svalare än utomhus på sommaren, frostfritt, vitt, rent och snyggt, spindelfritt!!

Men ingen jordkällare!! Jag förstår att man inte förstår skillnaden efter att ha läst alla trådar om jordkällare.

malarmaster

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 aug-15 kl 06:38 »
Du skriver ju inte vad det är för utrymme du kallar jordkällare,"inte". Är det ett källarutrymme? gammal tvättstuga?
Jag reagerade mest på valet av färgtyp oavsett om det är källare eller en gammaldags jordkällare. cementväggar bör aldrig målas med täta färger om väggarna ligger under jord,vill man ha vita väggar går det att köra silikatfärg som andas eller ett sämre alternativ som är en modern akrylatfärg för grundmurar typ murfärg. Svagheten med dem är att de också blir för täta efter några strykningar. du har också lagt en primer i botten,för att binda gammal kalkfärg? Hur tät är den?
Ulf

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 aug-15 kl 08:46 »
Silikatfärger på gamla fd kalkade väggar flagar och trillar av. Det borde du veta som "målarmäster".

Har man väl fått ordning på underlaget med t ex en vass primer är det ingen mening att måla med något annat än något som är bra och fäster.

Krokarna i taket har använts för att hängmöra från jakt akt slakt. Om någon vecka hänger det kanske en hjort där när det är 20 grader ute. Rent, svalt och snyggt.

Jakobn

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 13 aug-15 kl 09:31 »
Silikatfärger på gamla fd kalkade väggar flagar och trillar av. Det borde du veta som "målarmäster".

Har man väl fått ordning på underlaget med t ex en vass primer är det ingen mening att måla med något annat än något som är bra och fäster.

Krokarna i taket har använts för att hängmöra från jakt akt slakt. Om någon vecka hänger det kanske en hjort där när det är 20 grader ute. Rent, svalt och snyggt.

Vad har det varit till. Bassängen till höger ser ut som en mjölkkylare. Gammalt mjölkrum?
Förstår bara inte varför man har ett välvt betongtak i ett mjölkrum .

andtol

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 aug-15 kl 09:38 »
Men det är ju ingen jordkällare!!

Men ingen jordkällare!! Jag förstår att man inte förstår skillnaden efter att ha läst alla trådar om jordkällare.

Kan du inte skriva vad det är i stället? :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 aug-15 kl 11:19 »
Man har hängmörat livsmedel och hållt mjölken kall i bassängen.

Nu skall jag förvara glasburkar och saft, vinkällare mm. Att det är välvt tak har väl ingen betydelse, nu är vi där igen. Välvt tak är bara snyggare rent estetiskt.

Platsen ombyggd till ett svalt förvaringsutrymme!

Ett av vinställen fixade.

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 aug-15 kl 13:06 »
Nu börjar en halva bli klar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser