Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första gången med kläckare - hjälp önskas!  (läst 2156 gånger)

Gasten

• Småland
Första gången med kläckare - hjälp önskas!
« skrivet: 11 aug-15 kl 16:35 »
Hej allihopa!

Så var det alltså dags att  kläcka i maskin för första gången. Vår enda ruvhöna har visat sig helt oduglig tyvärr, då hon sprider äggen omkring sig istället för under sig. Efter ett misslyckat kläckförsök i våras som resulterade i och en enda kyckling som dog har jag nu gett mig på att låna en maskin (helautomatisk, Covatutto) av en bekant. Eller rättare sagt, min hyresvärd som jag har hönsen ihop med gjorde det när jag var bortrest, så jag blev väl inte fullt insatt i hur det hela fungerar, men eftersom jag minst sagt är känslomässigt indragen i detta (hoppar upp och ner av nervositet) så tänkte jag att det var bäst att diskutera frågor med er kunniga här inne (litar inte riktigt på hyresvärdens minne nämligen och den bekanta är mycket upptagen) för att va säker på att det blir rätt.

Så stämmer det att man ska stänga av rullningsfunktionen på dag 18? Det har vi gjort i alla fall. Jag trodde hönor rullade sina ägg lite då och då tills kycklingarna pep och meddelade att de skulle kläckas.

Ruvhönan har lagt sig igen , så vi tänkte försöka lägga in kycklingarna hos henne när de är på väg ut/är nykläckta   så att hon kan ta hand om uppfostran. Några kloka synpunkter på det? Kan hon bli bra mamma även om hon är dålig ruverska? Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand! 😊
Höns och rock n' roll!

MrsB

• Småland
SV: Första gången med kläckare - hjälp önskas!
« Svar #1 skrivet: 11 aug-15 kl 16:51 »
Ja,det stämmer att vändningen skall stängas av på dag 18. Jag tar bort mellanväggarna och lägger en mjuk handduk i maskinen när jag slutar vända. Jag har också haft en dålig ruvare i mina dagar som jag har tagit äggen från kläckaren på dag 18 och gett henne. Det har gått bra men det är ju upp till varje höna  :). Klarar hon inte av det så lägg in äggen i maskinen igen. Man måste ju testa  :). Har samma maskin och är väldigt nöjd med den. När jag stänger av vändningen brukar jag fylla upp karet i kläckaren med vatten. När de kläcks så blir det fuktigt men just dagen eller dagarna innan vill jag ha det fuktigt så de lättare kommer ut. Lycka till

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 aug-15 kl 18:27 »
jag skulle säga tvärtom, låt henne få kycklingarna på natten när de är ute ur ägget och springer omkring

Gasten

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-15 kl 02:24 »
Okej, tack för svaren båda två.  :) Det lutar nog åt att jag kläcker dem i maskinen och sedan lägger dem under hönan då hon är bedrövligt slarvig.  :-\ Kanske provar att ta ut ett ägg när det håller på att kläckas så att hönan och kycklingen får kommunicera med varandra under tiden, jag vet inte riktigt än... Hur som helst så kommer det ske under övervakning av mig.

Är det nån annan som har några åsikter eller tips och råd, så kläm fram det bara!  ;)
Höns och rock n' roll!

Gasten

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 aug-15 kl 14:08 »
Ojoj, nu börjar jag oroa mig.  :o Ikväll har det gått 21 dagar, och efter att ha läst en del om maskinkläckning nu det sista så kan jag inte låta bli att undra om vi har haft i för lite vatten i kläckaren det sista i alla fall. Förut var det bara vatten i det lilla facket bredvid, men sen hyresvärden pratat med vår bekant i telefon så hällde han vatten i botten i kläckaren istället. Nu tycker jag mig ha läst att det fortfarande ska vara vatten i facket på sidan OCH på botten av apparaten! Hur mycket vatten det ska va i botten vet jag inte heller; hyresvärden hällde bara på lite.

Kan man ha i för mycket /för lite vatten när apparaten är helautomatisk??

Usch jag är så nervös. :-\ Hoppas ni har  några bra svar att ge.

Höns och rock n' roll!

MrsB

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 aug-15 kl 17:00 »
Jag har aldrig hällt vatten i botten på kläckaren. När jag har stängt av vändningen på dag 18 så fyller jag på vatten i karet på sidan inte hela botten. Det har alltid gått vägen. Tror inte du har för lite vatten.

Gasten

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 aug-15 kl 17:19 »
Okej  Med B, det var bra att få höra det, så man blir lite mindre orolig i alla fall. :) Jag försöker förgäves få tag på vår bekant som lånat ut maskinen, men hon är tyvärr svår att nå..

Har också läst att man helst inte ska öppna kläckaren de sista dygnen. Stämmer det??
Höns och rock n' roll!

Gasten

• Småland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-15 kl 17:20 »
Ok, Mrs B skulle det stå..  ;D
Höns och rock n' roll!

MrsB

• Småland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-15 kl 16:48 »
Stämmer att man skall öppna kläckaren så lite som möjligt de sista dygnen. När kycklingarna börjar kläckas så bildas det mycket fukt och det är bara bra så de lättare kommer ut. Jag brukar försiktigt öppna en liten glipa när det är för mycket tomma äggskal och ta bort dem så att kycklingarna har mer plats att röra sig på. Men öppna så lite som möjligt så blir det bra  :). Hoppas dina kycklingar kommer snart  ;D

Gasten

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-15 kl 23:24 »
Tack!  :) Hu, det varit hemskt nervöst, men dels fick jag tillslut tag på hon som har lånat ut äggkläckaren och pratat lite med henne om hur det funkar, och dels kläcktes en liten välskapt kyckling idag!  :D

Jag lade den under hönan innan den hade hunnit komma ut helt ur ägget och övervakade det hela. Mamma höna blev överlycklig.  ;D

Nu återstår bara att se om några av de andra tre äggen också kommer att kläckas...
Höns och rock n' roll!

Gasten

• Småland
« Svar #10 skrivet: 20 aug-15 kl 02:41 »
Vill bara meddela att 3 av 4 har kläckts och att alla kycklingarna  har flyttat ut till hönan i hönshuset.  :) De två sista kläcktes ca två dagar efter de två första, så det gäller att ha tålamod har jag märkt. Än så länge har allt funkar bra i alla fall.  :)
Höns och rock n' roll!

MrsB

• Småland
« Svar #11 skrivet: 20 aug-15 kl 18:39 »
Vad roligt att höra  :). Stort lycka till med de små liven

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser