Hej allihopa!
Så var det alltså dags att kläcka i maskin för första gången. Vår enda ruvhöna har visat sig helt oduglig tyvärr, då hon sprider äggen omkring sig istället för under sig. Efter ett misslyckat kläckförsök i våras som resulterade i och en enda kyckling som dog har jag nu gett mig på att låna en maskin (helautomatisk, Covatutto) av en bekant. Eller rättare sagt, min hyresvärd som jag har hönsen ihop med gjorde det när jag var bortrest, så jag blev väl inte fullt insatt i hur det hela fungerar, men eftersom jag minst sagt är känslomässigt indragen i detta (hoppar upp och ner av nervositet) så tänkte jag att det var bäst att diskutera frågor med er kunniga här inne (litar inte riktigt på hyresvärdens minne nämligen och den bekanta är mycket upptagen) för att va säker på att det blir rätt.
Så stämmer det att man ska stänga av rullningsfunktionen på dag 18? Det har vi gjort i alla fall. Jag trodde hönor rullade sina ägg lite då och då tills kycklingarna pep och meddelade att de skulle kläckas.
Ruvhönan har lagt sig igen , så vi tänkte försöka lägga in kycklingarna hos henne när de är på väg ut/är nykläckta så att hon kan ta hand om uppfostran. Några kloka synpunkter på det? Kan hon bli bra mamma även om hon är dålig ruverska? Någon som har erfarenhet?
Tack på förhand! 😊