Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att spara knölfänkål på något bra sätt?  (läst 3888 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Går det att spara knölfänkål på något bra sätt?
« skrivet: 10 aug-15 kl 18:29 »
Vi har odlat fänkål för första gången och är väldigt förtjusta i den. Jag förmodar att den inte låter sig lagras rå i jordkällare, eller? Mjölksyrajäst funkar nog men det är vi inte så pigga på. Kan man frysa den? I så fall förvälld? Skivad? Någon som har bra idéer och tips?

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Peter81

• Södermanland
SV: Går det att spara knölfänkål på något bra sätt?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-15 kl 19:26 »
Kul att ni lyckades. Själv misslyckades min odling. Det var en tråd för nåt år sen just om att ta tillvara fänkål, testa sökfunktionen. Om jag inte minns fel så var den välfylld med tips.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 11 aug-15 kl 09:59 »
Ja, självklart har frågan redan behandlats. Jag var lite för snabb där. I tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=160215.0 föreslår man att förvälla och frysa och även torka.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Peter81

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-15 kl 18:09 »
Men nu kanske det kommer in lite nya tips!

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 12 aug-15 kl 13:07 »
Ja, det är ju det jag hoppas på. Så fram med era fänkålslagringstips!

Mammas trädgård

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 sep-15 kl 20:12 »
Jag wokar min fänkål med lite kokosolja och fryser in. Ibland blandar jag med purjolök eller gul lök. Sen när jag tinar i vinter blandar jag i riven apelsinskal och saft. Supergott! Funkar jättebra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare (1 dolda)
sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser