Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med att välja ågräsklippare  (läst 4251 gånger)

jörmundur

• Medelpad
hjälp med att välja ågräsklippare
« skrivet: 08 aug-15 kl 21:51 »
Hejsan, jag funderar på att köpa en

tittat på stigas tornado http://www.stigabutiken.se/store/product/tornado-2098

eller så blir de en mtd rf 125 http://www.mtd-se.com/index.php?id=29888

stigan är lite starkare vad jag kan förstå, i beskrivningen står det "stigamotor" ock vad kan det vara för märke?
mtd har en brigg o stratton, är lite klenare ock lättare samt steglös gas vilket jag antar är bra?

vad tycker ni om s k trädgårdstraktorer i övrigt? är de bekväma att köra ? dela gärna med er ni som har erfarenheter:)

mvh j
« Senast ändrad: 08 aug-15 kl 21:57 av jörmundur »
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

• Medelpad
SV: hjälp med att välja ågräsklippare
« Svar #1 skrivet: 08 aug-15 kl 21:58 »
http://www.mtd-se.com/index.php?id=29996&tt_products[backPID]=29888&tt_products[product]=56576&cHash=9b81e4b8ed22a3f82c6e0170f07eac30
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 08 aug-15 kl 22:10 »
Stigamotorn är troligen en kinatillverkad kopia av en Hondamotor (OHV, dvs toppventiler).  Erfarenhet av liknande motorer från andra sammanhang säger att de i grund och botten är bra men man bör vara uppmärksam på eventuella fabrikationsfel medan motorn är ny och det är lätt att reklamera.

Det brukar vara klokt att göra flera oljebyten under inkörningstiden, om man ser att oljan börjar se gråaktig ut av metallpartiklar från inkörningen nästan på en gång så kanske man ska byta redan efter en timmes körning. Under alla förhållanden är det lämpligt med ett oljebyte efter kanske 10 timmar och sedan var 50:e timme.  Använd INTE syntetolja förrän motorn är fullständigt inkörd, dvs har gått 50-100 timmar.

Det första man gör när man har tagit emot maskinen bör vara att ta av ventilkåpan och kolla att ventilspelet är rätt inställt. Det har hänt att det har slarvats med sånt på kinamotorer, och om avgasventilen har för litet spel är det lätt gjort att bränna den.  Efter 10 timmar är det lämpligt att efterdra topplocksmuttrarna och kolla ventilspelet igen.

En allmän erfarenhet av åkgräsklippare att man bör undvika sådana där motorn är mycket inbyggd och "osynlig". Det är nämligen inte alltid konstruktörerna lyckas utforma kylluftintagen så att motorn verkligen får i sig tillräckligt med kall kylluft utifrån under alla förhållanden, det är lätt hänt att samma luftvolym, som blir varmare och varmare, cirkulerar runt motorn hela tiden. Det är inte bara åkgräsklipparkonstruktörer som klantar sig på det sättet, en gång i tiden då snöskotermotorer brukade vara luftkylda så fanns det snöskotrar som var totalt misslyckade på den punkten också.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 08 aug-15 kl 22:21 »
ja just det :) bra att du påminde mig om det där med oljan, vad tycker du det ska vara för olja i början då ock varför inte syntet?

vad anser du om b&s motorer då?

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 08 aug-15 kl 22:36 »
Tänkte på det där med stigamotorn...Kan ju vara så att du blir helt hänvisad till stigaförsäljarna när det gäller reservdelar och då blir det troligtvis hondapriser på dom kinesiska reservdelarna...Med briggsen får du troligtvis fler alternativ t.ex e-bay ,andra länder liksom...kan ju bli billigare då om det strular. Briggsmotorena tillverkas väl även dom i kina numera...bästa hade ju varit en maskin med hondamotor men då brukar ju priset hoppa upp lite...

jörmundur

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 aug-15 kl 22:40 »
vad finns det för åk med honda då?

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 08 aug-15 kl 22:54 »
...Trodde mtd hade någon maskin med hondamotor men verkar inte så tyvärr...själv hade jag valt maskin med briggsmotor före stigamotor av tidigare anledning eftersom inte hondamotor verkar finnas på dom. Honda har väl själv tillverkning av trädgårdstraktorer men då kostar det helt garanterat skjortan... Tillägg: en sak som kan vara bra vilket naturligtvis beror på ens ekonomi är att gå upp lite i en typ serie av maskiner liksom inte ta den allra billigaste dom säljer i serien...

« Senast ändrad: 08 aug-15 kl 23:24 av Tännlappen »

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 aug-15 kl 23:57 »
Nästan allt med växellådor och vajrar glappar och hackar efter några år. Jag har haft ett antal klippare och Stiga Villa typerna har krånglat mest. Till slut köpte jag en fyrhjulsdriven med dubbla hydrostater och det är den första som aldrig strulat på en 8-års period.
Ett fel har varit en solenoid till startmotorn som kostade 300 SEK, fanns på Lelles MC som reservdel, dvs en standrardpryl till MC/ATV etc.

Har bara bytt olja, ingen inlämnad på service.

En Husqvarna Rider 16C AWD med släp. Slirar aldrig, orkar med allt. Körd på Aspen 4t utan filterbyten. Har inte ens bytt en rem än, inte till klippdäcket heller.
Vad du än köper så tänk på att vanlig bensin ställer till de flesta problemen när den står still t ex under vintern.
Lite dyr men vad kostar en billigare med verkstadsbesöken? Servicen är skitdyr på alla dylika produkter.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 09 aug-15 kl 00:22 »
ja just det :) bra att du påminde mig om det där med oljan, vad tycker du det ska vara för olja i början då ock varför inte syntet?

vad anser du om b&s motorer då?

Anledningen till att man inte ska använda syntetolja från början är att den smörjer för bra, så att motorn kanske aldrig blir ordentligt inkörd utan fortsätter dra olja och ha halvdålig kompression hela sin livslängd.
Jag föreslår en vanlig, modern, billig bilmotorolja baserad på mineralolja - Biltema 10W-30 eller 10W-40 , traktor-universal-olja från Lantmännen eller Swedol, eller vad du råkar ha hemma.

B&S-motorer brukar som regel fungera bra, de är åtminstone av jämn kvalitet och risken för reklamationer på en nästan ny motor är låg. Jag skulle tro att även B&S numera gör toppventilmotorer i de storlekar som det blir frågan om för åkgräsklippare, och det ger ju fördelar jämfört med de äldre sidventilmotorerna genom lägre bränsleförbrukning och mindre oförbrända saker i avgaserna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 09 aug-15 kl 00:26 »
Tänkte på det där med stigamotorn...Kan ju vara så att du blir helt hänvisad till stigaförsäljarna när det gäller reservdelar och då blir det troligtvis hondapriser på dom kinesiska reservdelarna...Med briggsen får du troligtvis fler alternativ t.ex e-bay ,andra länder liksom...kan ju bli billigare då om det strular. Briggsmotorena tillverkas väl även dom i kina numera...bästa hade ju varit en maskin med hondamotor men då brukar ju priset hoppa upp lite...

Det är inga problem att hitta reservdelar till kinamotorer på eBay, det gäller bara att komma på vad motortypen i fråga egentligen kallas. De verkar vara ganska standardiserade och lika varandra oavsett tillverkare (förmodligen är ju allihop direkta Hondakopior), och det brukar finnas en typbeteckning av typ tre siffror och en bokstav som är gångbar. Oftast står den instansad på motorblocket vid motornumret. På motorer med horisontell axel för t ex elverk och snöslungor brukar den stå vid en av fötterna på motorblocket, jag vet dock inte var den står på motorer med vertikal axel som det troligen rör sig om i en åkgräsklippare.  Ibland står den också på en klisterlapp på fläktkåpan.

Tännlappen

• -
« Svar #10 skrivet: 09 aug-15 kl 00:35 »
Nästan allt med växellådor och vajrar glappar och hackar efter några år. Jag har haft ett antal klippare och Stiga Villa typerna har krånglat mest. Till slut köpte jag en fyrhjulsdriven med dubbla hydrostater och det är den första som aldrig strulat på en 8-års period.
Ett fel har varit en solenoid till startmotorn som kostade 300 SEK, fanns på Lelles MC som reservdel, dvs en standrardpryl till MC/ATV etc.

Har bara bytt olja, ingen inlämnad på service.

En Husqvarna Rider 16C AWD med släp. Slirar aldrig, orkar med allt. Körd på Aspen 4t utan filterbyten. Har inte ens bytt en rem än, inte till klippdäcket heller.
Vad du än köper så tänk på att vanlig bensin ställer till de flesta problemen när den står still t ex under vintern.
Lite dyr men vad kostar en billigare med verkstadsbesöken? Servicen är skitdyr på alla dylika produkter.

...Och i ett nafs går man från ca 12000 till ca50000kr i pris, helt enkelt i hondaklass... Har man tänkt sig en produkt runt 12 till 16 tusen är det nog bäst att försöka se till att man får mest valuta i den klassen. Liksom undvika att snegla för mycket uppåt...likadant i bilköp varför inte köpa en Rolls direkt  ;D...varför puttra runt i en gammal bil eller köpa en ny bil för några hundra tusen när det finns Rolls... Har man vanlig bensin ska det finnas stabiliseringsmedel att köpa...eller enklast köra slut på bensinen innan vintern...

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 09 aug-15 kl 00:40 »
Det är inga problem att hitta reservdelar till kinamotorer på eBay, det gäller bara att komma på vad motortypen i fråga egentligen kallas. De verkar vara ganska standardiserade och lika varandra oavsett tillverkare (förmodligen är ju allihop direkta Hondakopior), och det brukar finnas en typbeteckning av typ tre siffror och en bokstav som är gångbar. Oftast står den instansad på motorblocket vid motornumret. På motorer med horisontell axel för t ex elverk och snöslungor brukar den stå vid en av fötterna på motorblocket, jag vet dock inte var den står på motorer med vertikal axel som det troligen rör sig om i en åkgräsklippare.  Ibland står den också på en klisterlapp på fläktkåpan.

Bra att veta,till och med mycket bra...men risken är att typ stigakoncernen beställt egna specc på motorn med egna prylar så att säga så det bara är dom som har reservdelarna...Att dom gör hondakopior måste det ju finnas en anledning till...men original är original...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 09 aug-15 kl 00:48 »
Om någon enstaka kund beställer specialutförande av en motor så gäller det knappast sådana delar som rimligtvis kan gå sönder, utan det kan vara t ex längd på vevaxeln, hur fäste för gaswire mm är ordnat, åt vilket håll startapparaten är vriden, färg på fläktkåpan och sånt.
Gångbara reservdelar (t ex förgasardelar, tänddelar, topplockspackning, ventiler, inre smådelar till startapparat) hör till sånt som inte kundanpassas i onödan.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 09 aug-15 kl 01:12 »
...Hmmm...om det kan de lärde diskutera...Gissar då att stiga vänt allt spegelvänt  :D ...Som sagt mycket svårt att vara konsument...att tillverkarna själva kan beställa motorer efter egna specc gör det inte lättare som sagt, få en briggs med ren, helt enkelt original plastförgasare är ingen höjdare....man får då helt enkelt lita på gräsmaskinstillverkarens vilja att vara rädd om sitt rykte...stiga verkar inte tillhöra dom som är det...T.ex den jag köpte honda tvåhjulstraktorn av var så nöjd med hondas produkter att han även köpte en honda gräsklippare...När jag berättade att jag hade en honda motor på min klippare myste han...

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 09 aug-15 kl 01:44 »
...Som sagt en sak till...var inom en gräsklipparknoddaffär ....såg en lista med servicepriser... kan lugnt säga att man spar stora slantar på att själv göra servicen med stiftbyte,filterbyte,oljebyte,rembyte,slipa knivarna...jaaa det är helt enkelt saker som man lätt ska klara av själv...Återigen ska det poängteras hur viktigt det är att inte lämna maskinen med bensin i tanken över vintern...med original bensin bildas det små typ kristaller som täpper igen förgasaren...kittar igen den...själv kör jag slut på bensinen innan vintern=lika med ett drag i snöret när det blir säsong plus ett leende på läpparna...Totalkittar man förgasaren så den becknar totalt så är frågan om man inte behöver köpa en ny...kostar kulor som sagt...tänk vad en sån liten grej som att köra slut på soppan innan vintern gör för plånboken och leendet på läpparna när maskinen startar direkt...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 09 aug-15 kl 08:38 »
. helt enkelt original plastförgasare är ingen höjdare....

Men plastförgasarna "Vacu-Jet" är ju historia nu, det torde vara mer än 20 år sedan B&S tillverkade någon sådan sist. Och de användes bara på de allra billigaste 3 hk-motorerna som man väl ändå inte ska vänta sig så mycket av.
Dock fungerar de faktiskt ganska bra under förutsättning att gräsklipparen körs av en kunnig maskinist som känner till den där förgasartypens egenheter - framför allt att bränsleblandningen varierar med bränslenivån i tanken. Har man en sådan gräsklippare ska man aldrig tanka helt fullt utan lämna en dryg cm "skvalpmån". Och så får man räkna med att tanka igen innan det är helt tomt.

Harry Tiften

• -
« Svar #16 skrivet: 09 aug-15 kl 10:11 »
En ågräsklippare skulle de haft vid årensningen i Hedebyborna!
Drick träsprit!

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 09 aug-15 kl 14:40 »
Men plastförgasarna "Vacu-Jet" är ju historia nu, det torde vara mer än 20 år sedan B&S tillverkade någon sådan sist. Och de användes bara på de allra billigaste 3 hk-motorerna som man väl ändå inte ska vänta sig så mycket av.
Dock fungerar de faktiskt ganska bra under förutsättning att gräsklipparen körs av en kunnig maskinist som känner till den där förgasartypens egenheter - framför allt att bränsleblandningen varierar med bränslenivån i tanken. Har man en sådan gräsklippare ska man aldrig tanka helt fullt utan lämna en dryg cm "skvalpmån". Och så får man räkna med att tanka igen innan det är helt tomt.

Carlsönerna säljer ju briggsmotorer med plastförgasare, skriver att det är plastförgasare på dom för att inte kunderna ska känna sig lurade gissar jag.  "3 hk-motorerna som man väl ändå inte ska vänta sig så mycket av" saxat klipp...Just det där tänket är lite lurigt gissar vissa tillverkare vill få det dit,lättare då kränga sitt skräp....Vakna politiker kan sätta stopp , genom att förlänga garantitiderna för konsumenterna får man nog bukt med det värsta skräpet.  "Dock fungerar de faktiskt ganska bra under förutsättning att gräsklipparen körs av en kunnig maskinist" klippt igen  :D ... Motorer som säljs till vanliga konsumenter ska vara hållbara...Kan ju inte begära att gräsklipparköparna är utbildade maskinister...

Gröfre Slissing

• -
SV: hjälp med att välja åkgräsklippare
« Svar #18 skrivet: 09 aug-15 kl 15:38 »
Hej!
Satt först och undrade, men av svaren att döma är det åkgräsklippare det rör sig om!
Så bra ; jag kan då "tjuvåka" och lära mig av svaren. Jag är också intresserad av ett "åk" i framtiden!
Ja, Harry Tiften var ju framme med ett påpekande så jag sökte ändra frågan så gott det gick! Vet inte om man kan ändra andras frågor ; det får vi ju reda på när jag publicerat!
(Ser att det lyckades.)

Hälsning!

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 09 aug-15 kl 21:52 »
...Ingen vet ju här vad trådskaparen ska ha traktorn till...Tänker du bara klippa gräs så gäller det ju att ha en maskin som passar till ens typ av trädgård...Många hinder typ träd o dylikt borde en maskin med aggregatet längs fram bli bäst... Ska man leka typ lite jordbruk med en trädgårdstraktor borde dom dyrare maskinerna vara mer lämpade för det...Säkerligen starkare drivlinor på dom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser