Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Video på tupp som "skuttar" på ett lustigt sätt  (läst 1814 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Video på tupp som "skuttar" på ett lustigt sätt
« skrivet: 06 aug-15 kl 23:19 »
En bekant delgav denna videosnutt på en tupp som skuttar väldigt lustigt när han ska springa snabbt någonstans. Har ni sett något liknande? Det har inte jag iaf!

Tuppen ska vara frisk, utom ett rätt illa fall av kalkben.

http://cbk2.tumblr.com/post/126037836993/at-work
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

annepanna

• Västergötland
SV: Video på tupp som "skuttar" på ett lustigt sätt
« Svar #1 skrivet: 12 aug-15 kl 11:58 »
Han tror att han är en häst och galopperar!  ;D
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 13 aug-15 kl 08:14 »
Den är rejält halt på höger ben. Även de sista stegen då den går så ser man att den avlastar det benet.
Genbank för Gotlandshöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 13 aug-15 kl 11:06 »
Den är rejält halt på höger ben. Även de sista stegen då den går så ser man att den avlastar det benet.

Vad kan det bero på och hur kan man åtgärda det?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Gamina

« Svar #4 skrivet: 13 aug-15 kl 22:50 »
Man börjar med att titta under fötterna för att se om kalkbenen spritt sig dit eller om det finns något annat som stör där. Det kan även vara kalkbenen som stör men jag tycker det ser ut som om den har ont under foten.
Genbank för Gotlandshöns

annepanna

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-15 kl 07:18 »
Ber om ursäkt för min omogna kommentar. Det är uppenbart att han är halt, tuppstackarn.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 23 aug-15 kl 10:45 »
Jag har haft en höna som tog sig frampå samma sätt och där var det helt klart så att hon hittat ett sätt som var snabbt och energieffektivt när hon skulle förflytta sig snabbt. Hon var absolut inte halt. Hon lärde även en av sin tuppkycklingar detta men han åkte i grytan så jag vet inte om han skulle fortsatt att galoppera. Hon gjorde det dock hela livet.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 23 aug-15 kl 14:39 »
Jag har haft en höna som tog sig frampå samma sätt och där var det helt klart så att hon hittat ett sätt som var snabbt och energieffektivt när hon skulle förflytta sig snabbt. Hon var absolut inte halt. Hon lärde även en av sin tuppkycklingar detta men han åkte i grytan så jag vet inte om han skulle fortsatt att galoppera. Hon gjorde det dock hela livet.

Kul att höra! Då slipper jag kanske försöka övertala hon som visade mig videon att de hon känner som har tuppen har fel på sin tupp.

Gamina

« Svar #8 skrivet: 23 aug-15 kl 23:04 »
Fast jag reagerar inte på galoppen när den springer utan på att den inte vill belasta foten ordentligt när den precis i slutet av filmen går två steg.
Genbank för Gotlandshöns

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 28 aug-15 kl 12:01 »
Din vackra tupp är äldre kan jag se och jag har samma problem på mina äldre herrar att sporrarna slår dom på motsatta benet.. en del är känsligare än andra
  mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Tova_Jobark

« Svar #10 skrivet: 25 okt-15 kl 05:56 »
Jag tror inte det är fel på den fina tuppen , han går ju normalt i slutet.👍
Ev om sporrarna slår i motsatta benen då?🐔

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser