Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En galen ide  (läst 1719 gånger)

drakvinga

• Småland
En galen ide
« skrivet: 10 apr-07 kl 09:35 »
Hej
Jag har en lite smått galen ide som jag funderat på en längre tid.
Det är så att jag och mannen hemma har ett alternativt jordbruk sedan en tid tillbaka.
Innan vi träffades hade jag köpt mig en ridhäst, en stort varmblod på 1,71.
Han är dock inte inkörd utan jag har ridit och tävlat honom i dressyr under flera år.
vi bestämde oss för några år sedan att sälja honom och köpa oss en arbetshäst för att kunna plöja, harva, köra kärra och ta hö med.
Jag har försökt sälja honom från och till men inte hittat några spekulanter.
Det är nu ideen kommit.
Jag funderar på att köra in honom för jordbruksredskap och behålla honom som skogshäst. Det är ju egentligen en ganska trevlig häst i grund och botten.. lite spattig men ändå trevlig och vi känner varandra bra .
Är detta en helt galen idé eller tror ni att den är genomförbar?
/ Annika
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:En galen ide
« Svar #1 skrivet: 10 apr-07 kl 10:06 »
Verkar väl helt ok. Häst som häst.
Kanske orkar han inte dra lika tungt som en "arbetshäst" men du har ju fördelen att han är i god kondition istället.  Dessutom kan du rida och köra om vartannat, så blir det mer omväxlande för hästen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-07 kl 10:12 »
Det är ju bara du som vet om han går att köra in. Tror du att det funkar så - go for it!

Men jag personligen..som är van att köra in hästar som 1 åringar tycker att en 2 åring är "för gammal" för att köras in  ;)

Har haft bönder som har kommit o bett om hjälp med inkörning..men vi har avböjt att köra in gamla hästar. Pga. olycksrisken, det är helt andra kraffter att leka med när dom är vuxna.

Men böja lite fint o pröva lite..du kan ju alltid ge upp om det verkar övermäktigt. Sen ska du ha i åtanke att varmblod är usla på att dra, det har dom inte med sig, men det är inte uteslutet att dom kan lära sig!

Jag hade en som jag tyckte jobbade jättefint med tryckvagnen o var kortbent o stadig "arbetshäst" som vi tänkte skulle kunna dra lite. Försökte sladda en hage med en SJ pall (inte särskillt tungt alltså). Han drog omkull sig själv gång på gång, dom har inte tekniken helt enkelt.

Men nån kanske har ett sånt varmblod???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 22:07 »
Prova vetja! Jag vet en som fick för sig att köra in en 16 årig halvblodsvallack, och det gick visst aldeles utmärkt. Det hänger nog mer på hästens mentalitet. Har du kunskaperna som krävs så go for it! Och skulle han nu inte passa som körhäst så verkar han ju redan fungera bra som ridhäst!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-07 kl 06:21 »
Vad är det som är så galet med den idén?  Klart han inte orkar som en ardenner, men vilken torparmärr anno 1800 gjorde det?  Bara Du kan få tag på seldon och grejor som passar!  A och O är ju att inte skrämma totto, och Ni båda känner ju redan varandra.  "Bara man tar'e lugnt, så man ine gör illa sej."  Du skulle ju kunna ha honom till finåkning... :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-07 kl 08:27 »
Hej Trollmor
Pratat med sambon och vi kör på iden
Vi har ju redan kört honom med släpa så det borde inte bli några problem
Vanlig bröstsele med baksele har jag så nu är det bara att börja leta loksele, men som sagt så börjar vi finåka med honom med vanlig vagn först
sedan inhandlar vi ett ardennerföl så blir det två till slut. fölet ska ju ändå ha några år på sig innan vi börjar köra in
Ville mest höra så att jag inte var helt tokig när jag kom på iden
tycker ju om min fina krake även fast han har sina spatt ideer
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 11 apr-07 kl 14:31 »
Spattidéer?  Inte så han hoppar över skaklarna, väl?  Då lär han göra illa sig - och andra ...

A9kha

« Svar #7 skrivet: 11 apr-07 kl 22:00 »
Mitt sto var 23 år när jag körde henne för första gången  ;D
Och det gick bra ,förutom att hon vill gå de där smala stigarna som man bara kan rida på.
Tror det rä full genomförbart .
Men det är nog du som känner din häst bäst ,alla kan ju inte passa till allt .

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 26 apr-07 kl 18:48 »
Jag tycket det låter som en bra idé. Som redan är sagt - hästen kommer inte att kunna dra lika tungt men hur tungt är det tänkt att han ska dra?

Ett tips är att börja med att tömköra så att de vänjer sig vid tömmarna och kommandon från marken. Började tömköra mitt hoppesto efter hon rullat på en sten i hagen och fick ett förskjutet bäckenben och det har gått kalasbra. Det stärker hästen och är skonsamt för ryggen, så nu tömkör vi en gång i veckan trots att vi har fått klartecken från vetrinären att börja träna igen.

Jag är ingen expert på körning men i mina ögon så är halva jobbet gjort om ni både kan tömköra innan in kör in. Bara han inte få panik när han får vagnen bakom sig så...  ;)
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 27 apr-07 kl 21:41 »
Jo.  Men det brukar man väl föreobygga genom två medhjälpare som håller i sele och skaklar de första gångerna, innan man sätter fast dom?

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 27 apr-07 kl 21:46 »
Jag tyckte mig läsa nånstans att de redan kört den aktuella hästen med släpa. Så då har de nog provat använda tömmar också ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 28 apr-07 kl 07:02 »
Ja, ett annat gammalt knep är visst att låta tömmarna nudda flankerna, först lite och sedan allt mera.  Så blir övergången mjuk.  Mjukare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare (1 dolda)
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser