Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kilremmar  (läst 2745 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Kilremmar
« skrivet: 16 jul-15 kl 18:10 »
Hej
Behöver några nya kilremmar ,tittar på rubbernstuff.com och har några funderingar .
Skall driva släta remskivor skall det vara slät eller tandad rem .
Tror att B betyder 17 mm bred och x tandad.
Invändig längd står det om jag tar ett tunt måttband och lägger runt remhjulen måste de väl bli invändigt mått eller räknar man kanten på remmen .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Gilbert

• Gäst
SV: Kilremmar
« Svar #1 skrivet: 16 jul-15 kl 18:15 »
Vi hade en slät rem till en slåtterhack som slets så förbannat, SPC 3350 Lw som kostade 1909 SEK.

Då kontaktade jag en transmissionsfirma som sa att den tandade håller mer än dubbelt så länge och de hade vår "kilrem" som X3050 Lw och den kostade 850 SEK.

Den har hållit i två år nu utan att bli slapp och hoppa av.
« Senast ändrad: 16 jul-15 kl 18:46 av Gilbert »

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-15 kl 18:23 »
Spåren för B rem är 16,5-17,2 mm breda i ytterkant beroende på remskivans diameter.

Slät kilrem fungerar sämre på små remskivsdiametrar än tandad kilrem. Remskivorna är likadana för båda sorterna.

Längden är svår att mäta. Jag har för mig att det är en sorts medellängd mitt emellan innermått och yttermått.

Jag brukar köpa mina kilremmar vid en lokal gummiaffär. Om de inte passar har jag bytesrätt inom ett dygn. Sådan bytesrätt får man inte på internet. Minst varannan gång jag har tagit mått på remmar har det blivit fel. Om det är en gammal maskin och gamla remmen finns kvar brukar jag ta den med då jag köper ny.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jul-15 kl 03:23 »
...En bra remfirma kan fixa rätt rem åt dig om du mäter skivornas diameter och centrumavstånd från skivorna...bredden vet du redan...

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-15 kl 06:01 »
Då mäter man skivornas ytterdiameter.

klex

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 13 sep-15 kl 13:58 »

Då mäter man skivornas ytterdiameter.

Kilremmar har korden - det textillager som tar upp draglasterna i remmen - längst ut där remmen är bredast. Det brukar stämma rätt bra med kilremskivans ytterdiameter men inte riktigt alltid. Har remsträckaren tillräcklig reglermån så funkar det vanligtvis. [emoji6]

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser