Vad är det för typ av motor och förgasare på den? Jag antar att det är en B&S-motor, men är det en "modern" flottörförgasare med högt placerad tank så att bränslet rinner av självtryck till förgasaren, eller är det någon av B&S gamla "Pulsa-Jet" eller "Vacu-Jet"-förgasare som är monterad ovanpå tanken?
Om det är en flottörförgasare så är ett vanligt fel att nålventilen, vars spets är av gummi, klibbar fast i ventilsätet så att den inte kan öppna. Där är det också vanligt att huvudmunstycket gror igen hopplöst om den har stått oanvänd länge. På dessa förgasare är det mycket viktigt att packningen runt flottörhusets kant är hel och sitter i rätt läge.
På de gamla B&S-förgasarna är det vanligt att man missar att rengöra spridarhålen i förgasarhalsen i samband med förgasarsanering. Huvudmunstycket sitter ju innanför den justerbara bränslenålen, om man skruvar ut det finns det två små hål man kan se där innanför, som också måste hållas rena. Eftersom de är beroende av stort undertryck (eller trycksvängningar) i insugningsröret för att kunna suga upp bränsle, så räcker det med minsta lilla tjuvluft eller otät insugningsventil för att förgasaren inte ska fungera alls.
Tänk på att en del av dessa förgasare kräver att fästskruven för luftrenaren sitter på plats för att förgasaren ska fungera, skruvhålet är nämligen borrat ner i en vakuumkanal och om det inte pluggas igen av skruven kan förgasaren inte suga upp något bränsle.