Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken tupp är bäst för flocken?  (läst 2125 gånger)

ol-ols

• Hälsingland
vilken tupp är bäst för flocken?
« skrivet: 06 jul-15 kl 12:39 »
Jag har 13 hönor och 13 tuppar av Hedemorarasen. De är ca 4 månader nu. Jag tänker behålla hönsen och två av tupparna. Frågan är hur jag väljer ut tupparna. En är ranghögst och ganska kaxig mot hönorna (nyper dem i nacken och vill para sig men de är inte mogna för detta ännu, verkar det som) och de andra tupparna. Det finns även en näst ranghögst tupp. Kan jag spara dessa två tuppar eller ska jag spara en ranglåg tupp tillsammans med den som är ranghögst?

Gasten

• Småland
SV: vilken tupp är bäst för flocken?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-15 kl 13:11 »
Det är inte bra att spara på ranghöga tuppar, de är alldeles för testosteronstinna. De lägst i rang brukar man också vanligtvis undvika, så det bästa är att välja några av"mittentupparna".  :)
Höns och rock n' roll!

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 jul-15 kl 08:04 »
Det kanske finns några utseendemässigt finare tuppar än de ranghöga? Eller mer rastypiska?

ol-ols

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-15 kl 18:16 »
Nu har de två ranghögsta tupparna ändat jordelivet. Få se hur de andra tupparna nu kommer att uppföra sig. :) Det är flera tuppar som har vackra färger men inte så långa stjärtfjädrar (ännu?). Hur är rastypiska Hedemoratuppar?

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-15 kl 00:16 »
Det tar sin tid innan dom får en stilig tuppstjärt! Tuppen är inte riktigt färdigutvecklad förrän han är ett år ungefär. Jag tycker dom är så olika varandra inom hedemorarasen att det är svårt att säga vad som är rastypiskt. Läs rasstandarden. De flesta har vanliga fjädrar men finns ulliga, de flesta har röd kam men finns de som har blå... En del har "byxor" men inte alla. Alla tänkbara färger och färgkombinationer finns! Jag tycker tuppen ska vara minst medelstor (sett till rasstandarden) och reslig. Snäll men inte vek för han ska försvara sin flock då det behövs. Para sig med alla sina höns och inte nöta ut några favoriter för då blir det bra befruktning - det är ju inte kul om hälften av ruväggen blir rötägg!

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Einh

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser