Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför blir det alltid skum i saften?  (läst 7606 gånger)

Hemmusen

• Uppland
Varför blir det alltid skum i saften?
« skrivet: 05 jul-15 kl 15:04 »
Gjort massor med jordgubbsaft iår och förra året men jag lyckas alltid få lite skum i flaskorna som här http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2012/09/15/rodvinbarssaft/ blir det så av att saften hälls? eller skummar man av för dåligt? Tycker jag skummar saften jätte noga och den är alldels blank och fin i kastrullen men sen när jag häller så blir det vitt bubligt skum  :-\

LimJans

• Dalarna
SV: Varför blir det alltid skum i saften?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-15 kl 19:44 »
Det blir alltid skum hos oss också. Men saften smakar ju lika bra ändå så har aldrig sett det som ett problem.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 jul-15 kl 19:59 »
Ja smaken är jag inte orlig för utan hållbarheten vi gör väldigt stora satser så man vill ju att det ska hålla kollar därför om det är så att det alltid skummar lite för alla utan atthållbarheten påverkas eller om man gör nåt fel.

LimJans

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 05 jul-15 kl 20:10 »
Ok. Fryser alltid det som inte dricks direkt så han ingen koll där

Hemmusen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 jul-15 kl 20:45 »
Jag är lite anti till att frysa saft och sylt, för jag tycker man missar lite hela idèn med det då. Att safta och sylta är ju redan en bevaringsmetod i sig om man ändå ska frysa kan man lika gärna frysa bären direkt och göra små portioner/saft/sylt när man behöver.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 jul-15 kl 20:57 »
Jag är ganska säker på att skummet uppstår när syreatomerna släpper och seglar upp till ytan.
Det kan vara en reaktion på att saften rinner ner i en kall flaska eller att den rinner ner för snabbt.
Finns olika sätt att lösa det.
Låt den vila en stund och toppfylla, inte bry sig och stänga snabbt så du får vacum.
Eller sätta flaskan i vattenbad och hetta upp det till kokpunkt innan förvaring.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser