Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Atakerande tupp  (läst 972 gånger)

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
Atakerande tupp
« skrivet: 27 jun-15 kl 20:45 »
Hej! Min familj har haft höns i snart 2 år. Vår tupp blev galen. Han atakerade folk. Så fort man kom nära så hoppade han på en och bet en och så. Så vi tog bort honom (Nackade honom) Men nu har vi hans son och han är nästan lika dan. Han atakerar folk ibland >:(. Vad ska jag göra? Vi vill inte ha en tupp som kan skada folk! Jag och mina syskon är lite rädda för honom. (jag är 11 år) Vi har alltid en kvast som står vid hönshuset som vi kan jaga bort honom med.

Har någon nått förslag på vad vi kan göra?

Skulle bli super glad och jag fick många förslag.!
  :-\
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Moëll i Trädet

• -
SV: Atakerande tupp
« Svar #1 skrivet: 27 jun-15 kl 20:57 »
Det finns tyvärr bara en effektiv behandling, den ni använde på förra tuppen. Ni har haft otur, tuppar beter sej oftast inte så här, även om det inte är ovanligt.
"Kärleken är livets bäste vän"

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jun-15 kl 21:50 »
Lynne är ärftligt. En sån tupp är inge roligt och sånt lynne är inget att avla på. Att sonen blev likadan är inte konstigt alls. Byt tupp till en som inte är avkomma till en aggressiv tupp. Finns inget man kan göra mot dåligt lynne, annat än att gå till kubben tyvärr.

Jag tror inte att man gör tuppar aggressiva, det är en egenskap dom har eller inte. Jag har haft en tupp som var jätterädd för folk, men han var 100% pålitlig mot människor. Hur rädd eller hotad han än kände sig gav han sig aldrig på någon. Så har alla mina tuppar varit, även den som kom på kommando och satt på min arm.

Jag har också märkt tydligt på hönos jag kläckt själv att de som kommer ur egna ägg med trevlig tupp har varit lugna och fina, och de jag köpt av en vän med skygg tupp blev väldigt skygga. Trots att de kläcktes samtidigt under samma höna och fick exakt samma behandling och erfarenheter.

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #3 skrivet: 12 jul-15 kl 08:27 »
Ok. Men vad ska jag göra med tuppen?
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 12 jul-15 kl 08:48 »
Nacka honom också. Tyvärr. Och köp en snäll tupp av någon annan!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser