Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är lönsamt att odla?  (läst 8264 gånger)

Liliac

• Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
Vad är lönsamt att odla?
« skrivet: 20 jun-15 kl 22:52 »
Hej alla alternativare!  ;D

Jag har länge gått och haft romantiska drömmar om att bli "bonde", alltså att odla någon eller några grödor och försörja mig på så sätt. Finns det något man kan odla idag, i Sverige som fortfarande är lönsamt? Mjölkbönderna har det ju verkligen inte lätt har man ju hört. Samtidigt så ökar intresset för ekologiskt och närodlat, vilket är precis det jag brinner för. Vad kan vara värt att satsa på utan att behöva ha helt sjukt stora arealer till hands?

Med vänlig hälsning från en som sitter fast i lägenhet.  :-\

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Vad är lönsamt att odla?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-15 kl 23:35 »
Grönsaker och kryddväxter skall du satsa på. Ingen säd eller potatis, det lönar sig inte.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-15 kl 07:30 »
Beror nog på i vilken omfattning man odlar. Jag odlar ju bara för egenbehovet på en vanlig villatomt, och vi räknade fram att underhållet i landet är på ca 2000 tusen kr per säsong med gödsel,jordförbättring och sådant, men vi spenderar ca 700 kr i månaden på köpta grönsaker, så om vi bara skulle halvera våra grönsaksinköp får vi igen landet om vi gör det i fem månader. Förra året lyckades vi utesluta grönsaksköp i 3 månader helt och halvera fram till december dock hade vi massor kvar menförvarade det fel så vi fick slänga massor =( Och jag odlar ju även sådant som är "olönsamt" som potatis men som egen självhushållare tycker jag man får igen det, ex delikatess pottisen kostar 35 kr för 1 kg, och jag köper ett kg sättpotatis för 69 och får upp ca 10 kg.

Peter81

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-15 kl 08:34 »
Jag och en granne diskuterade potentialen i svenskodlade thai-grönsaker. Mycket av det som finns att löpa i den vägen är ju importerat idag, men pga salmonellalarm mm skulle kanske ännu fler köpa om det fanns närproducerat?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 jun-15 kl 10:31 »
Hittar man ett sätt att odla och produkter som efterfrågas är det helt klart lönsamt.
Något som jag tyckte var häftigt är odling av minigrönsaker.
Då kg priset på dessa vida överstiger konventionella storlekar. Då kan man sälja till lite finare resturangen och ha möjlighet att få inkomster hela året.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-15 kl 15:38 »
Något som borde löna sig att odla är svartrot. Fast jag tycker att den är svårodlad. Bland väldigt lättodlade grönsaker är väl palsternacka och jordärtskockor ganska lönande.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 jun-15 kl 15:47 »
Tryffel är en klart vinstgivande produkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-15 kl 15:55 »
Något som borde löna sig att odla är svartrot. Fast jag tycker att den är svårodlad. Bland väldigt lättodlade grönsaker är väl palsternacka och jordärtskockor ganska lönande.

Svårodlat var ordet. Jag har sått om eländet två gånger i år, får se om det sabla roteländet exmerar komma den här gången. (Förra året gick inte alls, men då var fröna lite gamla så jag tänkte att det var det som var orsaken.) Får jag upp nått i år, så låter jag det mesta stå till nästa år med förhoppningen att den är snällare om den får  blomma och självså sig.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

MissT

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 jun-15 kl 16:06 »
Förra året blev min svartrot bra. Men i år kom inget upp. Orkar inte så om. Har ett par plantor från förra året som snart skall till att blomma. Får väl ta frön från dom och se om det blir bättre.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-15 kl 16:11 »
Förra året blev min svartrot bra. Men i år kom inget upp. Orkar inte så om. Har ett par plantor från förra året som snart skall till att blomma. Får väl ta frön från dom och se om det blir bättre.

Jag gillar inte gluggar där saker inte tagit sig, de står liksom där och grinar åt en, så jag petar ner mer frön, även när det är väl sent.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

poze

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 22 jun-15 kl 16:28 »
De "lätta" grönsakerna är lönsamma att odla i mindre skala av många anledningar..
- bra att ha fler ochstora grödor i växekbruket

- dom är inte billiga alls ! Ekopotatis kostar nu 29.90 kronor kilot nu på willys små smaklösa klumpar, 23 kr för morötter. 27 för palsternacka 69kr för zucchini 32 för vitkål

-om man inte har specialmaskiner utan bara en liten traktor så kan man ju med några få körningar och en plog/kupagg. Så kan msn ju klämma ut 4-8 ton potatis på 1000m2
Potatisutsäde brukar ligga på mellan 6 och 10 kronor beroende på sort Kravmärkt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lise

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 24 jun-15 kl 17:32 »
Om något ska bli lönsamt gäller det att ha en plan som håller nör det gäller att få sina varor sålda. Svartrötter som någon nåmnde kanske har ett högt kilopris vilket kan få en att tänka att det är lönsamt att odla, men hur lättsålda är de i mängd?

MissT

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 24 jun-15 kl 20:49 »
Om något ska bli lönsamt gäller det att ha en plan som håller nör det gäller att få sina varor sålda. Svartrötter som någon nåmnde kanske har ett högt kilopris vilket kan få en att tänka att det är lönsamt att odla, men hur lättsålda är de i mängd?
Jag tror svartrötter kommer mer och mer. I alla fall här. Den som en gång smakat svartrotsgratäng vill gärna köpa.
Problemet tycker jag är att dom är svårodlade.
Så beror det på om grönsakerna skall säljas direkt på gården, eller säljas till någon lokal handlare. Det kunde ju vara idè att höra med handlarna vad dom är intresserade av att köpa in, och till vilket pris.
Självplock kunde också gå, men kanske inte då med svartrot.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #14 skrivet: 25 jun-15 kl 18:54 »
Sen handlar lönsamhet även hur man kan förädla produkten och vilken del av marknaden man vill ta andelar av. Hur ser distributionsvägarna ut? Kan jag nå kunderna själv eller behöver jag samarbeta med någon? Sist men inte minst, finns efterfrågan?

Liliac

• Grönt är skönt!
    • Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 25 jun-15 kl 21:48 »
-om man inte har specialmaskiner utan bara en liten traktor så kan man ju med några få körningar och en plog/kupagg. Så kan msn ju klämma ut 4-8 ton potatis på 1000m2

Får man ut så mycket potatis på så liten yta?  ;D Eller glömde du en nolla?

Liliac

• Grönt är skönt!
    • Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 25 jun-15 kl 21:55 »
Tryffel är en klart vinstgivande produkt.

Tryffel går inte att odla där jag bor tyvärr.   :) (tror jag)

Hittar man ett sätt att odla och produkter som efterfrågas är det helt klart lönsamt.
Något som jag tyckte var häftigt är odling av minigrönsaker.
Då kg priset på dessa vida överstiger konventionella storlekar. Då kan man sälja till lite finare resturangen och ha möjlighet att få inkomster hela året.

Jag tror också att "specialgrödor" kan löna sig. Gäller bara att komma på något smart då som efterfrågas ;)

Sen handlar lönsamhet även hur man kan förädla produkten och vilken del av marknaden man vill ta andelar av. Hur ser distributionsvägarna ut? Kan jag nå kunderna själv eller behöver jag samarbeta med någon? Sist men inte minst, finns efterfrågan?

Oh! Absolut. Kan man förädla produkten så innebär det säkert oftast att vinsten ökar.

poze

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 26 jun-15 kl 09:00 »
Får man ut så mycket potatis på så liten yta?  ;D Eller glömde du en nolla?
Med handkraft. Fördrivning i varmbänkar i jord jämn fuktighet och näringstillgång... 40-80 ton per hektar är inte orealistiskt om man daltar med knölarna, men visst kan det det bli skitår som i år men vintersorterna har redan ganska många knölar i bra storlek här, inget bladmögel ännu men när det kommer så kommer det förmodligen inte blir mindre än 4 kg per m2.

Odlar med dubbelt radavstånd i år på grund av att det var lite torrt i våras men det har vänt kan man lugnt säga.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Liliac

• Grönt är skönt!
    • Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 26 jun-15 kl 18:23 »
Med handkraft. Fördrivning i varmbänkar i jord jämn fuktighet och näringstillgång... 40-80 ton per hektar är inte orealistiskt om man daltar med knölarna, men visst kan det det bli skitår som i år men vintersorterna har redan ganska många knölar i bra storlek här, inget bladmögel ännu men när det kommer så kommer det förmodligen inte blir mindre än 4 kg per m2.

Odlar med dubbelt radavstånd i år på grund av att det var lite torrt i våras men det har vänt kan man lugnt säga.

Intressant, hade ingen aning om detta! :) Vissa sorter är helt resistenta mot bladmögel va? Eller mer tåliga åtminstone. Vet inte på vilken skala du odlar men hur gör man med gödslingen vid eko-odling?

poze

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 jun-15 kl 20:28 »
Odlar bara några 100 kg till försäljning och ett par till oss själva är och far och flänger efter hästgödsel och fårströbädd som jag lägger på limpa över sommaren och sprider på sensommar som jag sår gröngödsling/fånggröda på detta gör jag för för alla växter.. kväve toppar jag med vid behov vid bevattningen, har en palltank med   hönsskit nässlor nötsväm och vallört 15% av tanken hänger med när jag vattnar.
Planen är att blanda i större brunn och blanda in lite biokol och bottenslam från dammen så jag får bättre struktur på jordarna

Finns ingen sort (vad jag vet) som är helt resistent mot bladmögel. Just nu växer det blå kongo, king edward, princess, elsa, asterix, amandine och någon tidig skitsort som jag tänkte låta vara kvar och se om det blir bättre smak på dem om den mognar

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
ärt, Silke8949

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser