Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkliga tvättvanor  (läst 6263 gånger)

Norrgårds Anna

Märkliga tvättvanor
« skrivet: 08 apr-07 kl 12:17 »
Måste höra en grej med er på forumet, ni är ju ofta så duktiga på sånthär....

Jag har en "alternativ" vän som hakat upp sig lite på det här med tvättmedel, som är ett otyg enligt henne. Hon kör all sin vittvätt i ättika istället för tvättmedel.  ???

Är det riktigt smutsigt duttar hon i lite tvättsåpa, men inget annat. Sen kör hon på 60 grader i maskinen. Jätterent och fint, säger hon, men kan det verkligen bli rent på ättika och lite såpa??

Enligt henne är behovet av tvättmedel skapat av tillverkarna.

Jag vet att det varit liknade trådar uppe innan, hoppas ni vill svara ändå!  :)

Skytten

• Skåne
Re:Märkliga tvättvanor
« Svar #1 skrivet: 08 apr-07 kl 12:20 »
Ylle kan handtvättas i ättiksvatten, och det är skonsamt, speciellt om tröjan har ylle som inte är avfettat (Islandströja).

Visst är tvättmedel en miljöbelastning, vill man vara noga kan man ta till tvålflingor, eller "klappa" som man jorde förr i kalla sjöar.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Norrgårds Anna

« Svar #2 skrivet: 08 apr-07 kl 12:23 »
Okej, tvålflingor låter miljövänligt.  :)

Men vart handlar man det??

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 apr-07 kl 12:34 »
Jag hittar det i de flesta större affärer. Det är allt vanligare att det finns i sortimentet, för 10 år sen fick man leta.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #4 skrivet: 08 apr-07 kl 21:09 »
Jag har nu börjat använda tvättnötter. Det är skönt att inte använda några kemikalier och det känns rent.

Gamla tråden:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=34;action=display;threadid=15088;start=0
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 09 apr-07 kl 10:23 »
Tja, jag tänker lite på detta, jag tycker att det  här med hygien är en högst individuell upplevelse. Vad som är rent är en subjektiv upplevelse. Somliga upplever sig rena när de tvättar sig varje dag (sån är jag) andra vill tvätta sig mer sällan, somliga inte alls. Jag har en anhörig som tvättar alla sina kläder i handfatet (ja, det märks, inget är rent, i mina ögon). Många lever ju fortfarande en i mina ögon ett smutsigt liv. Jag träffar många människor som sprider en lukt omkring sig. I sina ögon kanske de upplever att de har en naturligt doft, men i min näsa luktar det smuts och i mina ögon är fläckiga och solkiga kläder smutisga.
Själv tvättar i maskin jag med miljömärkta tvättmedel, använder jag såpa, då får jag fläckar på kläderna pga av mitt brunnsvatten, och precis så tror jag att det är med olika alternativ för tvätt, det passar olika maskiner och olika vattensorter olika bra. Men en sak är säkert, lut tillsattes förr för att få vitt att vara vitt!

Norrgårds Anna

« Svar #6 skrivet: 09 apr-07 kl 16:50 »
 :) Tack för länken till den gamla tråden!   :-*

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 22:40 »
Måste höra en grej med er på forumet, ni är ju ofta så duktiga på sånthär....

Jag har en "alternativ" vän som hakat upp sig lite på det här med tvättmedel, som är ett otyg enligt henne. Hon kör all sin vittvätt i ättika istället för tvättmedel.  

Är det riktigt smutsigt duttar hon i lite tvättsåpa, men inget annat. Sen kör hon på 60 grader i maskinen. Jätterent och fint, säger hon, men kan det verkligen bli rent på ättika och lite såpa??

Enligt henne är behovet av tvättmedel skapat av tillverkarna.

Jag vet att det varit liknade trådar uppe innan, hoppas ni vill svara ändå!

tvättmedel är framtaget för att just tvätta med maskiner och för att vi idag vill att det ska tvätta snabbt.
Alltså i jämförelse mot längre tillbaka i tiden då man kokade lakan och låt det ligga i blöt.
Det som tvättmedlet gör är att med hjälp av tensiderna "lyfta" smutsen från fibern till ytan och sen avlägna den till vattnet!
Vill man tätta utan tvättmedel kan man det! inga problem alls.
Bara blötlägga i varmt vatten och låt det dra över natten gärna för att tvätta dagen efter....i maskin startar man den alltså på kvällen och låter det fyllas med vatten och börja programmet lite, stäng av den och starta den nästa dag för att slutföra programmet. enkelt!
är tvätten "smutsig" kan man tillsätta lite tvål alt rivna tvålflingor el såpa...obs LITE!, och gör samma procedur som ovan.

Någon skrev att rent upplevdes olika från person toll person...ren betyder egentligen att det är fritt från synligt smuts och rent från smittspridning.
bakterier har jag för mig dör vid 57 grader vid tvätt (lite osäker på just det gradantalet...men 60 gradig tvätt ska vara helt okej)

ättikan som vissa tillsätter är väl för att ta bort lukt...???... någon rengörande funktion har den väl inte kemiskt...vad jag vet då...men någon kanske vet mer om just ättika...skulle vara intressant att veta :D

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 09 apr-07 kl 23:19 »
Ättika liksom vinäger har en mjukgjörande funktion, jag andvänder äppelcidervinäger i sköljvattnet till blöjorna och märker att dom blir märkbart mjukare än utan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 10 apr-07 kl 07:35 »
Någon skrev att rent upplevdes olika från person toll person...ren betyder egentligen att det är fritt från synligt smuts och rent från smittspridning.
bakterier har jag för mig dör vid 57 grader vid tvätt (lite osäker på just det gradantalet...men 60 gradig tvätt ska vara helt okej)

Här måste jag in med lite fakta. När bakterier men också virus dör (virus är ju minst lika frukade iallafall i min familj) äv väldigt olika. Ju mer virulent det är desto svårare att få död på! T.ex calicivirus (vinterkräksjukan) dör inte vid 60 grader (men det ser "rent" ut) utan måste kokas bort. :-) En kunskap som hade kunnat minska lite av vinterns utbrott bland barngrupper tror jag!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 apr-07 kl 08:17 »
Tvätt är till för att få bort smuts. De värst hårdnackade mikroorganismerna, spolas i viss mån ut med vattnet, tvättmedel löser upp en del, temperaturen tar en del, men det är inte sterilisering man utför i tvättmaskinen.

Många textilmaterial, skulle duka under före ev mikroorganismer, om tvätten skulle ta kål på dem.

Den som har bacillskräck får använda tåliga textiler, och kraftiga tvättmedel eller bensin för tvätt, och sedan förvara textilen i ett renrum, då det inte i någon större utsträckning sprids sjukdomar genom kläder, händer står för nästa allt som inte sprids med hosta och nysningar, orena verktyg och smittad mat eller genom kontakt med fekalier.

Exemplet med vinterkräksjukan, inte minskar tuffare klädtvätt spridningen, säkerligen upp till 100 ggr effektivare att rensa naglar, tvätta händer, hantera blöjor rätt och stanna hemma någon dag extra om man blir sjuk.

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 10 apr-07 kl 12:26 »
Framför allt stanna hemma nån dag extra....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Våmhuskullan

• -
« Svar #12 skrivet: 10 apr-07 kl 18:07 »
Här måste jag in med lite fakta. När bakterier men också virus dör (virus är ju minst lika frukade iallafall i min familj) äv väldigt olika. Ju mer virulent det är desto svårare att få död på! T.ex calicivirus (vinterkräksjukan) dör inte vid 60 grader (men det ser "rent" ut) utan måste kokas bort. :-) En kunskap som hade kunnat minska lite av vinterns utbrott bland barngrupper tror jag!

precis! alla bakterier dör inte vid 60 grader...
men är det fortfarande smittrisk om man tvättar i 60 grader???
alltså nu pratar jag INTE dödliga virus och bakterier här utan bara de "vanliga" bacillerna som normalt finns runt oss.
Sjukhus och smittstädning/rengöring är något annat.

Det jag skrev om var ett alternativ till om man ej vill använda tvättmede...första inlägget handla väl om det FUNGERAR såsom hon hört en vän göra...

Rekommendationer är iallafall att underkläder bör tvättas i 60 grader och anses då rena och smittfria...

att ättika var mjukgörande hade jag inte en aning om! tack för tipset!

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 10 apr-07 kl 18:20 »
du har helt rätt skytten!

jag berätta om en anställd jag hade på "smittostädning" i flera år, hon utförde alltså städning på ett sjukhus.
Hon drabbades en längre period av "bacillskräck", rätt vanligt i den yrkeskategorin  ;D.
Iallafall då hon drabbades av detta så börja hon städa på ett liknande sätt hemma som på sjukhusets "karantänrum" och följden blev ju att hennes familj blev ofta och mycket sjuka...så att skilja på strilt, helt bakteriefritt och det vi pratade om här, rent och i viss mån hindring av smittspridning är ju väldigt olika.
Vissa bakterier är ju faktiskt bra, vilket alla vet idag.
men vill man tvätt rent från alla bakterier är ju kokning eller desinfektionsmedel att rekommendera.

Norrgårds Anna

« Svar #14 skrivet: 10 apr-07 kl 19:48 »
Jag har aldrig ens reflekterat över bakterier i samband med tvätt!  ???

Det kan väl ändå inte vara någon stor smittokälla?

Har aldrig hört talas om någon som blivit smittad av något via tvätten i alla fall.  :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #15 skrivet: 10 apr-07 kl 19:52 »
Jag har aldrig ens reflekterat över bakterier i samband med tvätt!  

Det kan väl ändå inte vara någon stor smittokälla?

Har aldrig hört talas om någon som blivit smittad av något via tvätten i alla fall.

nej det hör ju inte till det vanligaste  ;D
(på sjukhus men här pratar vi ju om hemmt)

såpa

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 maj-07 kl 19:37 »
Måste tänka på vart tvättmedlet är tillverkat också så det inte har körts med bil runt hela europa först.
Mycket att ta hänsyn till i miljövänligt?

Heja svensktillverkat

Dela detta:

* Inloggade just nu

869 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser